آینده بازار پتروشیمی با تغییر میزان عرضه‌ها ؟

 

اعلام مرجع تعیین قیمت‌های پایه به شفافیت بازار کمک می‌کند.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، مبادلات رینگ پتروشیمی در هفته گذشته نشان داد که اطمینان معامله‌گران به رشد قیمت‌ها همچنان آنها را به افزایش خریدها سوق می‌دهد، برخی از معامله‌گران می‌گویند: خریدها در این زمان به نفع معامله‌گران است؛ چرا که هنوز احتمال رشد قیمت‌ها در بازار وجود دارد. به گفته این گروه اگر دلار روند صعودی داشته باشد و میزان عرضه‌ها کوچک‌ترین تغییری کند، باید در انتظار جهش بزرگی در بازار پتروشیمی باشیم و نهایتا اختلاف قیمت‌ها در بورس و بازار شدید خواهد شد. در همین حال هفته گذشته گر چه بسیاری از معامله‌گران در پایان ظرفیت‌های خرید خود قرار داشتند، اما حجم مبادلات افزایش نشان می‌داد، این درحالی است که بیشتر معامله‌گران با توجه به نداشتن کد معاملاتی به خریدها در زمان مچینگ روی آوردند. البته نرخ اکثر محصولات پلیمری هفته گذشته با افزایش قیمت‌های پایه روبه‌رو شدند. از سوی دیگر موضوع ترس از گران‌تر شدن محصولات پتروشیمی در آینده‌ای نه چندان دور هم مطرح است و از این رو بیشتر معامله‌گران ترجیح می‌دهند در حال حاضر اقدام به خرید کرده و تعلل نکنند.

گر چه بیشتر معامله‌گران افزایش قیمت‌های پایه را متاثر از رشد نرخ‌ها در بازارهای جهانی عنوان می‌کردند، اما برخی از کارشناسان بازار می‌گویند: شرکت ملی صنایع پتروشیمی بهتر است مرجع خود را برای تعیین نرخ اعلام کند؛ چرا که اعلام مرجع تعیین قیمت اطمینان معامله‌گران را به نرخ‌های اعلامی از سوی کمیته قیمت‌گذاری بیشتر خواهد کرد.

به گفته کارشناسان با اعلام مرجع تعیین قیمت‌های پایه توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بازار می‌تواند عکس‌العمل‌های بهتری به نوسان قیمت‌ها نشان دهد.

گر چه این گروه نسبت به تغییر تعیین کننده قیمت‌ها از بازرگانی پتروشیمی به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ابراز خوشبینی می‌کنند، اما انتظار دارند که تعیین قیمت‌ها با شفافیت بیشتری همراه باشد.

البته در معاملات هفته گذشته SBR1502 با تقاضای بالا و در نتیجه سقف قیمت مواجه شد. برخی از معامله‌گران می‌گویند: نرخ ارز مرجع این کالا هنوز با ارز مبادله‌ای جایگزین نشده و تفاوت قیمت آن در بازار و بورس سبب می‌شود که معامله‌گران علاقه‌ای زیادی به خرید آن نشان دهند.

از این رو هر هفته برای خرید آن رقابت می‌کنند، این درحالی است که به گفته معامله‌گران میزان مصرف این کالا در ماه‌های اخیر افزایش نیافته و رقابت معامله‌گران نشان از سود بالای خرید این کالا از بورس و فروش آن در بازار دارد.

گرچه این کالا با نرخ 6 هزار و 56 تومان خریداری شد، اما معامله‌گران می‌گویند: احتمال دارد نرخ این کالا در بازار آزاد تا مرز 9 هزارتومان هم باشد. گریدهای متفاوت پی وی سی هم هفته گذشته با عدم تغییر قیمت‌های پایه روبه رو بودند، اما حجم بالایی از تناژ عرضه که جمعا 16 هزارتن بود، توسط معامله‌گران خریداری شد.

به طوری که پی وی سی 6558 با رقابت از سوی کارگزاران مواجه شد، تقاضای پی وی سی 7054 هم بسیار زیاد بود. اما پی وی سی آبادان خریداری نشد.

همچنین هفته گذشته گریدهای 020 و 0075 که بیشتر افزایش قیمت پایه را تجربه کرده بودند، با سقف قیمت خریداری شدند. به گفته معامله‌گران تفاوت 150 تومانی قیمت این کالاها در بازار و بورس یکی از دلایل مهم رشد تقاضا برای گریدهای پلی اتیلن سبک است.

این در حالی است که معامله‌گران می‌گویند: در حال حاضر بیشترین اختلاف قیمت در بازار و بورس متعلق به پلی اتیلن سبک 209 پتروشیمی امیرکبیر و به میزان 500 تومان است، گفته می‌شود تولید کم این کالا و تقاضای زیاد آن سبب ایجاد این اختلاف قیمت در بازار شده است.

گریدهای متفاوت پلی پروپیلن هم 300 تا 400 تومان در هر کیلو در بازار و بورس اختلاف قیمت دارند.

البته هفته گذشته بازار داخل با توقف قیمت‌ها به کار خود پایان داد، از این رو معامله‌گران ترجیح دادند با احتیاط وارد مبادلات شوند.

البته موضوعی که هفته گذشته به رشد قیمت‌ها در بازار داخل کمک کرد، شایعه توقف عرضه‌ها در اسفندماه بود که برخی آن را عملی نمی دانستند، به هر حال این شایعه توانست تحرک بازار پتروشیمی را در مقطعی از زمان افزایش دهد و حجم خریدها را هم تحت تاثیر قرار داده و نگرانی معامله‌گران را بیشتر کند.

با این حال برخی از معامله‌گران معتقدند؛ با توجه به ممنوعیت صادرات و انباشت کالا در انبار مجتمع‌های پتروشیمی و تامین نقدینگی بعید به نظر می‌رسد که عرضه‌های محصولات پتروشیمی در اسفندماه متوقف شود، البته عده‌ای از فعالان بازار هم می‌گویند: با توجه به پیش بینی‌های مثبت از بازار پتروشیمی و با توجه به اینکه تسویه حساب عرضه‌های اسفندماه همواره در سال جدید انجام می‌شود، احتمال دارد فروش کالا از سوی مجتمع‌ها سود آوری زیادی نداشته باشد و از این رو آنها را به سوی عرضه محصولات در سال جدید سوق دهد.

از سوی دیگر معامله‌گران به کاهش میزان خرید قیر طی هفته‌های اخیر اشاره کرده و می‌گویند: پروژه‌های عمرانی دولت متوقف شده و از این رو حجم خرید قیر هم به شدت کاهش یافته است. از این رو فعالان بازار قیر به بازار راکد این کالا اشاره می‌کنند و می‌گویند: یکی دیگر از دلایل عدم استقبال معامله‌گران از قیر بورسی، خرید ارزان‌تر این کالا از بازار داخل است، به طوری که در بورس قیمت تمام شده قیر یک هزار و 345 تومان خواهد شد، اما در بازار داخل فروشندگان حاضر هستند قیر را بین 1260 تا 1270 تومان هم بفروشند.

نویسنده: کتایون دارابی

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;