آشنایی با موتور توربو جت اوج ساخت ایران

به گزارش تاسیسات نیوز، توربو جت، موتوری است که علاوه بر محفظه احتراق دارای توربین و کمپرسور است، بنابراین برای متراکم کردن هوا (برای استفاده بهینه تر از اکسیژن آن به عنوان اکسنده) نیازی به رسیدن سرعت‌های بسیار بالا ندارد، زیرا قسمتی از انرژی گازهای داغ ناشی از سوختن در محفظه احتراق پره‌های توربین پیش گفته را می چرخاند، این توربین از طریق یک شفت انرژی را به کمپرسور منتقل می‌کند .

 

 

 

در خبرها داشتیم همزمان با ۳۱ مرداد روز صنعت دفاعی در مراسمی که به همین مناسبت با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران، سردار دکتر حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جمعی از مدیران ارشد، دانشمندان و متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و شبکه همکاران صنعتی – تحقیقاتی برگزار شد، نخستین موتور توربو جت ملی هواپیما با نام اوج رونمایی گردید.

 

 

 

مناسب دیدیم آشنایی بیشتری با این موتور توربو جت داشته باشیم.

 

 

 

سردار دهقان اظهار داشت: موتور توربو جت ملی اوج با دستان با کفایت دانشمندان، طراحان و متخصصان صنعت دفاعی ساخته شده، یکی از پیچیده ترین محصولات هوایی است که بدون هیچگونه مشارکت خارجی چه در حوزه دانشی و چه در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری طراحی و در سال اقدام و عمل اولین نمونه ساخته شده آن به منصه ظهور رسیده است.

 

 

 

با نهایی شدن ساخت این محصول علاوه بر قطع رشته‎های وابستگی به این گونه موتورهای هوایی، جمهوری اسلامی ایران در زمره ۸ کشور صاحب دانش طراحی و فناوری ساخت این دسته از موتورها قرار گرفت.

 

 

 

 

نخستین موتور توربو جت ملی، قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع ۵۰ هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانه‎های متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و محیطی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب بر روی انواع پرنده‎های با وزن برخاست حداکثر ۱۰ تن را دارا می‎باشد.

 

 

 

موتور توربو جت اوج با بیش از ۱۴ هزار قطعه و با فناوری بسیار پیچیده موجب ایجاد یک جهش بلند در دانش طراحی و فناوری ساخت در صنعت هوایی کشور گردیده و به عنوان یک پلتفرم مرجع می‎تواند زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتورهای توربو فن و توربو شفت نیمه سنگین و سنگین کلاس هوایی و صنعتی را فراهم کند.

 

 

 

دستیابی به فناوری تولید پره‎های توربین به روش ریخته گری دقیق در خلاء را از مهم‎ترین فناوری‎های حاصل شده در روند ساخت اولین موتور توربو جت ملی است که بومی سازی برخی از سوپر آلیاژهای کلاس هوایی از دیگر دستاوردهای نخستین موتور بومی توربو جت ملی اوج می‎باشد.

 

 

 

دستیابی به دانش بومی طراحی و فناوری ساخت قطعات گردنده موتور توربو جت شامل محور اصلی، دیسک‎های توربین، اسپول‎های جلویی و عقبی کمپرسور و دیسک کمپرسور با همت و تلاش دست اندرکاران و متخصصان صنایع هوایی میسر گردیده است.

 

 

 

گفتنی است ایجاد زنجیره طراحی و تولید متشکل از سازمان‎های زیر مجموعه وزارت دفاع، دانشگاه‎ها، مراکز علمی و فناوری و شرکت‎های خصوصی دانش بنیان، برای تحقق این دستاورد ملی را نشان از ابعاد گسترده این پروژه و عزم وزارت دفاع برای به کارگیری ظرفیت‎های کشور در راستای تولید قدرت دفاعی، اقتصاد مقاومتی و اشتغال زایی است.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;