کدام کالا برای شما مناسب تر است؟ کفپوش طبیعی یا پلاستیکی

 

  وقتی وارد خانه ای می شوید که گوشه و کنار آن مملو است از رنگ قهوه ای و بوی مطبوع چوب، چه حسی به شما دست می دهد؟ همه ما ایرانی ها در اعماق وجودمان دلبستگی شدیدی به طبیعت داریم و خانه ای با لوازم چوبی، یک نوستالژی را به ما القا می کند.

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، دکوراسیون خانه با متریال های چوبی احساس گرمی و صمیمیت به انسان می بخشد. البته در نظر داشته باشید که هر متریال طبیعی قیمت نسبتاً بالایی دارد. در این شماره نشریه سری زدیم به  حد فاصل سیدخندان و سهروردی به نام میدان پالیزی تا در میان کفپوش های زیبا و متنوع کفپوش های زیبا متنوع، برندهای مرغوب را برای شما خوانندگان معرفی کنیم.

 

خبری از جنس ایرانی نیست

ابتدا باید گفت، در بازار کفپوش های تهران خبری از جنس ایرانی نیست و شاید فقط تعداد محدودی از این محصولات، در ایران تولید می شوند که البته همگی هم تحت لیسانس شرکت های خارجی تولید و روانه بازار می شوند. بیشتر کفپوش های موجود در این بازار محصول دو کشور آلمان و بلژیک است و در رده های بعد محصولاتی از اتریش، چین و ترکیه را نیز می توان در بازار مشاهده کرد. مواد اولیه اغلب این کفپوش ها، چوب درختان جنگل های ایران هست که به صورت خام صادر شده و پس از فرآوری با قیمت بالا مجدداً وارد کشور می شود. البته این را فراموش نکنید که برخی از محصولات اگر چه شباهت بسیاری با چوب طبیعی دارند اما از جنس پلاستیکی یا همان  PVC است.

 

کفپوش طبیعی یا پلاستیکی

مظاهر یاری کارشناس فروش یکی از فروشگاه ها، در مورد مزایای دو کفپوش طبیعی و پلاستیکی به دوهفته نامه پیام تاسیسات گفت : کفپوش های پلاستیکی در برابر آب کاملاً مقاوم هستند و این مهم ترین مزیت آنها در مقایسه با کفپوش های چوبی است، اما در مقابل لمینت ها مزیت های بسیار زیادی دارند. برای مثال هر زمان که شما بخواهید تغییر مکان بدهید و کفپوش های یکی از اتاق ها یا کل کفپوش  های پلاستیکی به درد شما نمی خورند چرا که بعد از هر بار نصب باید آنها را کاملاً از سطح جدا کرده و پس از جداسازی دیگر قابل استفاده مجدد نیستند. این در حالی است که کفپوش های چوبی تا حداقل سه بار قابلیت جا به جایی و نصب دوباره را دارند. یکی دیگر از مزایای کفپوش های چوبی یا همان لمینت ها حفظ گرما در زمستان و خنک بودن آنها در تابستان است.

یکی از مسئولین فروشگاه ” کنت ” در میدان پالیزی در مورد این سوال که از چوب کدام درختان می توان پارکت تولید کرد، گفت : در ساخت کفپوش های چوبی معمولاً از چوب درخت بامبو، راش، گیلاس، جارا، کمپس، افرا، مربائو، بلوط، آزاد و گردو بیشتر از بقیه درختان استفاده می شود. وی در ادامه در مورد قسمت های مختلف یک کف پوش چوبی به خبرنگار گفت : کفپوش های چوبی 3 لایه دارد که که سطحی ترین لایه آن یا همان روکش کفپوش است که انواع مختلفی دارد. لایه میانی همان لایه فومی بد بو برای حشرات است و بعد از آن لایه زیرین ( یا HDF ) است.

که در واقع اصلی ترین بخش تشکیل دهنده کفپوش است که از چوب فشرده شده یا فیبر تشکیل شده و نقش ایجاد تعادل را بازی می کند.

 

 

معیارهای انتخاب کفپوش

یکی از فروشندگان مهمترین معیار انتخاب کف پوش را قدرت کلیک می داند و دراین مورد می گوید: کف پوش خوب باید در مقابل تردد و جا به جایی مقاوم باشد که این همان قدرت کلیک آن یا به اصطلاح عامیانه تر دوام در پاخوردن است تا بر اثر تردد یا جا به جایی وسایل خش و ساییدگی پیدا نکند. مثلاً انواع کفپوش های چینی پس از مدتی و با تردد زیاد و گذاشتن وسایل سنگین و یا در اثر انبساط و انقباض دیگر زیر پا محکم نیستند و بین آنها فاصله می افتد و جا به جا می شوند یا اینکه موقع راه رفتن صدا می دهند.

 

موجودی بازار

مهدی برادران مسئول فروشگاه برادران، در مورد محصولات موجود در فروشگاهش  گفت : از میان کفپوش های خارجی موجود در بازار، نوع آلمانی ( کلاسن ) و بلژیکی ( شان بالتریو) حرف اول را می زنند که بیشتر محصولات ما همان کلاسن است و قیمت آن از 50 هزار تومان به بالا به ازای هر متر مربع متغیر است. وی توصیه می کند؛ اگر کسی دنبال یک محصول خوب و مقاوم با ماندگاری طولانی است، محصول کلاسن آلمان راتهیه کند و اگر دنبال محصول با قیمت پایین تر و البته کیفیت پایین تر هستند، محصولات چینی را برای شان توصیه می کنیم. نیاکانی، فروشنده فروشگاه پارسیان نیز در مورد محصولات شان به خبرنگار ما گفت : بیشتر کالاهای  ما درجه یک چین است و از مقاومت و زیبایی خوبی برخوردار هستند و قیمت آنها از 35 هزار تومان تا 50 هزار تومان در هر متر مربع متغیر است. یک فروشنده دیگر نیز بیشترین محصولات خود را با برند Haro آلمان و قیمت هایش را از 30 هزار تا 80 هزار تومان معرفی می کند.

مهدی سلگی و همسرش که قصد خرید پارکت دارند، در جواب سوال  که کدام محصول را می خرید، گفت : تمام محصولات آلمان از مرغوبیت خوبی برخوردار هستند و در عین حال قیمت مناسبی نیز دارند.

بهاره امیدی ( خریدار ) نیز  گفت : متاسفم که در بازار ایران محصولات ایرانی با چوب ایرانی موجود نیست اما امیدوارم در چند سال آینده این محصول را از نوع ایرانی داشته باشیم. وی در مورد برند انتخابی خود به محصول ترک به اندازه کیفیت آلمان و بلژیک نیست اما از چینی مرغوب تر بوده و قیمت نسبتاً مناسبی دارد.

 

مازیار افسری، مهندس صنایع چوب و کاغذ در مورد اصول و نگهداری از پارکت چوبی  گفت : با مراقبت از این محصول با ارزش و رعایت برخی اصول ساده نگهداری، می توان گفت که پارکت یکی از آسان ترین کف پوش ها از نظر نگهداری و نظافت است. وی رعایت موارد زیر در خصوص نگهداری از پارکت ها را بسیار ضرور دانست:

1-      گرد و غبار و سنگریزه دشمن طبیعی پارکت هستند و همانند یک سمباده زیر موجب خراشیدگی سطح پارکت می شوند. برای مقابله با این مسئله، در بیرون در ورودی، از پادری های مناسب و در داخل راهروی ورودی، از قالیچه استفاده کنید تا از ورود و پخش این شن ریزه ها در داخل خانه جلوگیری شود.

2-      مواظب سالم بودن تخت کفش و به ویژه کفش های پاشنه بلند باشید زیرا کوچکترین شکاف و وجود میخ های برآمده از این پاشنه ها، پارکت محبوب شما را زخمی خواهد کرد.

3-      جا به جایی، کشیدن مبلمان، تخت خواب و اثاثیه سنگین بر روی پارکت، باعث خط افتادگی روی آن خواهد شد. با چسباندن تکه های نمد یا موکت های نرم بر روی پایه های لوازم سنگین منزل از این مشکل جلوگیری کنید.

4-      نظافت ساده و آسان یکی از مزایای اصلی پارکت است و بهترین روش نظافت و پاکیزه نگاهداشتن این کفپوش، کشیدن جاروبرقی با برس نرم است. بدیهی است از شستشوی مستقیم با آب یا زمین شوی کاملاً خیس اکیداً باید خودداری کرد. در صورت نیاز و تمایل به چنین کاری، باید بعد از خیس کردن زمین شوی، آب آن کاملاً بگیرید و پس از گذشت چند ساعت با اندک نم باقی مانده پارکت را تمیز کرد. با رعایت این نکته مهم سالیان سال جلای لاک پارکت شما چون روز اول تازه و با طراوت باقی خواهد ماند.

5-      رنگ چوب، به طور طبیعی در مقابل تابش مستقیم آفتاب و نور معمولی، به دلیل اکسیداسیون، به مرور زمان اندکی گرایش به تیره تر شدن دارد. از این رو استفاده از پرده های مناسب برای کنترل تابش مستقیم آفتاب و جا به جا کردن گاه به گاه قالیچه ها برای جلوگیری از تغییر رنگ سطوح زیر آنها با سایر قسمت ها، کارساز و موثراست.

6-      قرار دادن مستقیم گلدان بر روی پارکت حتی اگر نشتی آب هم نداشته باشد، لاک پارکت را کدر می کند، از این رو، گلدان ها را باید بر روی قفسه ها و یا پایه هایی با ارتفاع مناسب از کف قرار دهید.

7-      با توجه به میزان رفت و آمدها در محیط، هر چند وقت یکبار استفاده از واکس های مخصوص و مواد پولیشی سازگار با لاک روی پارکت، بر زیبایی کفپوش شما می افزاید.

 

پایان پیام/.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;