نماینده مجلس یازدهم طی نشستی با سردبیر تاسیسات نیوز خبر داد

رسیدگی به مبحث 22 حتی از اصلاح قانون نظام مهندسی مهم تر است

عضو کمیسیون عمران مجلس طی نشست و گفت و گویی پیرامون مسائل نظام مهندسی از تدوین لایحه قانون نظام مهندسی خبر داد و گفت:  این لایحه در نوبت بررسی در صحن مجلس قرار دارد.
به گزارش تاسیسات نیوز، اقبال شاکری نماینده مجلس یازدهم طی نشستی با روح الله واصف مدیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز، با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون نظام مهندسی گفت :
این قانون در حال حاضر در کمیسیون در حال بررسی است و با یک شور در حال ارجاع به کمسیون عمران است.
تغییر قانون نظام مهندسی در مسیر اجرا
وی کسب نظرات مختلف در باره اصلاح این قانون به منظور جامع و مانع بودن این قانون را موثر و مطلوب توصیف کرد و گفت :
ما بسیار امیدواریم که این مهم زودتر بررسی و به نتیجه برسد و در باره این فرآیند با مرکز پژوهش مجلس، گروه های تخصصی و مسئولان مربوطه مشورت های لازم را صورت داده ایم و در این راستا با شورای مرکزی نظام مهندسی و همچنین هیات مدیره های استان تهران و هم کارگروه های تخصصی تبادل نظرهایی انجام داده یم و در حال جمع بندی نظرات خود هستیم.
شاکری ابراز امیدواری کرد پروسه تغییر قانون نظام مهندسی که در دوره های پیشین مجلس نیز مطرح و اقداماتی صورت گرفته بود، در مجلس یازدهم با برگزاری جلسات مستمر و اخذ نظرات صاحبنظران به نتیجه مطلوبی برسد.
استقلال و پاسخگو بودن، دو ویژگی مهم تمام امور نظام مهندسی
عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم در ادامه تاکید کرد:
قانون نظام مهندسی کشور باید از چند ویژگی تبعیت کند که عمده ترین آنها شامل؛ مستقل بودن، پاسخگو بود می باشد که به طور خاص باید سرفصل تمام امور ادارات نظام مهندسی در سراسر کشور قرار گیرد .
شفاف سازی در گرو رسیدگی جدی و عینی به اعتراضات داخلی نظام مهندسی است
وی همچنین یادآور شد:
در فرآیندهای داخلی نظام مهندسی اعتراضاتی وجود دارد که بعنوان نمونه می توان به تخصیص پروانه های نظام مهندسی به افراد، دریافت تعرفه ها ، نرخ تعرفه های نظام مهندسی و … اشاره کرد و خود بیانگر ضرورت بازنگری در قوانین نظام مهندسی است .
شاکری تاکید کرد:
شفاف سازی در انجام امور باید به گونه ای باشد که حاضران و مخاطبان کاملاً احساس کنند که در روند انجام امور به طور مستقیم حضور دارند و تبعیضی در هیچ بخشی اعمال نمی شود  و رانتی وجود ندارد .
به گفته این نماینده مجلس نارضایتی های زیادی در تخصیص پروانه ساختمانی به گروه های تخصصی وجود دارد که باید رفع  شود و با هدف و برنامه ریزی مطلوب جمع بندی مناسبی نیز صورت گیرد.
وی تصریح کرد:
بدیهی است که بسیاری از مهندسان و اعضای نظام مهندسی جزو پاکدستانی هستند که سلامت کارشان محرز است و امیدواریم اصلاحات آینده از داخل و خارج از نظام مهندسی  از این مسیر و با استفاده از پتانسیلهای خوب اینچنینی بگذرد.
رسیدگی به مبحث ۲۲ نظام مهندسی، مهمتر از رسیدگی به تغییر قانون نظام مهندسی
شاکری در ادامه به ابهامات مباحث ۲۱ گانه  و مبحث ۲۲ نظام مهندسی پرداخت و گفت : این مبحث و مانند آن از جمله مواردی است که باید به طور قطع به آن ورود کرد، چرا که اهمیت این مبحث حتی از اصلاح قانون نظام مهندسی نیز بیشتر است.
کوتاهی نظام مهندسی و وزارتخانه در بیکاری جامعه فارغ التحصیل مهندسی پذیرفتنی نیست
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین به مشکل بیکاری فارغ التحصیل رشته های مهندسی پرداخت و گفت:
احساس بلااستفاده بودن برای جمع کثیری از مهندسان و فارغ التحصیلان دانشگاهی واقعیتی است که متاسفانه در حال حاضر در جامعه وجود دارد، در صورتی که اگر به این جمع به عنوان فرصتی نگریست که می توان با استفاده از ظرفیتهای آنها  و تاسیس شرکتهایی با احراز صلاحیت مناسب از آنها در راستای نیل به اهداف از پیش تعیین شده به نحو مطلوب استفاده کرد.
وی افزود :
کوتاهی و خساستی که از سوی افراد مسئول در این حوزه به خرج داده شده است از طرف وزارت راه و شهرسازی و نظام مهندسی پذیرفتنی نیست.
زد و بندهای موجود شایسته کشورمان نیست
شاکری همچنین به مقوله حل و فصل موارد مشترک نظام مهندسی و شهرداری پرداخت و گفت : زد و بندها و بده بستان ها و پاسکاری ها شایسته کشور ما نیست و حتماً به طور جدی به این امر نیز ورود خواهیم کرد تا  در این زمینه نیز به شفافیت لازم دست یابیم.
ارجاع پرونده های زیاد در سال به ماده ۱۰۰ قابل قبول نیست
وی تاکید کرد:
مشکلات و مسائل موجود بین نظام مهندسی ساختمان و شهرداری ها حتماً باید بررسی و رسیدگی قرار گیرد .
وی خاطرنشان کرد :
اصلاً پذیرفتنی نیست که هر ساله هزاران پرونده در این حوزه به ماده ۱۰۰ ارجاع شود .
شاکری در پایان ابراز امیدواری کرد مشکلات موجود در این حوزه به زودی بررسی شود و کمیسیون عمران مجلس نیز پذیرای پیشنهادات و نظرات در این باره نیز هست.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;