نفت مانع رسیدن انرژی تجدیدپذیر به جایگاه واقعی

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: نفت و فرآورده های آن به علت ارزان بودن مانع رسیدن انرژی های تجدیدپذیر به جایگاه واقعی خود شدند.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، حسین امیری در همایش ملی تجلیل از فعالان صنعت انرژی های تجدیدپذیر افزود: یکی از دغدغه‌های اصلی ما در راستای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر این است که از این ظرفیت در کشور استفاده نمی‌شود و جایگاهی در سبد انرژی کشور ندارد.
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ایران ظرفیت زیادی برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر دارد اما نفت و قیمت ارزان آن موجب شد هنوز نتواند به جایگاه واقعی خود برسد و بین سیاستگذاران کشور نیز تولید انرژی‌های تجدیدپذیر جا نیفتاده است در حالی که کشورهای دیگری که ظرفیت بسیار کمتری از ما دارند در این زمینه به جایگاه های خوبی رسیده اند.
وی تأکید کرد: در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در سه دوره تلاش کردیم صنعت تجدیدپذیر را به نحو مطلوبی مطرح کنیم و جایگاه آن را در سبد انرژی کشور باز کنیم بر این اساس مقرر شد تا پایان برنامه ششم توسعه ۵ درصد از سبد انرژی کشور به انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص یابد که امیدواریم هر چه سریعتر این مسیر را طی کنیم.
امیری با اشاره به اینکه این رسالت بر عهده دولت و بخش خصوصی است گفت:هنوز نتوانستیم در دولت و بخش های از مجلس این جایگاه را تعالی بخشیم.
وی ادامه داد: در راستای لوایحی که از سوی سازمان مدیریت و برنامه بودجه به مجلس می آید باید در کمیسیون تخصصی و یا صحن چانه زنی کنیم راهکاری برای توسعه این صنعت فراهم کنیم اما در بسیاری موارد می بینیم که بخش های دیگر هم پای ما نیستند.
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: از یک طرف همه می‌گوییم روزی نفت تمام می‌شود و شهرها به ویژه کلانشهرها آلوده هستند اما از سوی دیگر با وجود داشتن چنین پتانسیلی در کشور و همچنین فناوری روز از این نعمت استفاده نمی کنیم شد ایران که سوختی ارزان مانند نفت دارد به این سمت حرکت نکند.
وی تأکید کرد: اکنون که فناوری در زمینه تولید انرژی های تجدیدپذیر پیشرفت کرده از ما هم باید به این سمت حرکت کنیم تا از صنعت لوکس بودن خارج شود.
امیری ادامه داد :باید در استان های مختلف کشور انجمن های انرژی تجدیدپذیر ایجاد شود تا اهمیت موضوع را برای مسئولان آن بخشها به تشریح کنند.
نماینده مجلس گفت: در چند سال اخیر که برجام فرصتی ایجاد کرد موجب شد تا تولید انرژی‌های تجدید‌پذیر تا حدودی بالا رود اما این برای کشوری مانند ایران کافی نیست و باید بیشتر تلاش کنیم حرکت در راستای توسعه تجدیدپذیر ها آغاز شده پس باید با شتاب بیشتری پیش رویم.
وی افزود: در مجلس شورای اسلامی در ماده ۵ قانون اصلاح انرژی a مصوب شده است که عوارض ناشی از بخش فسیلی در اختیار سازمان انرژی های تجدید پذیر قرار گیرد، این عوارض ۸ درصد بود که پیشنهاد امسال به ۱۰ درصد است.
امیری تأکید کرد: با تمام تلاشی که صورت گرفته اما هنوز تجدیدپذیرها به جایگاه واقعی خود نرسیده اند؛ امروزه فناوری رشد کرده که هزینه‌های تولید کاهش یافته است و سیاستگذاران بیشتر به این بخش توجه می کنند پس باید از این فرصت استفاده کنیم تا به جایگاه واقعی خود برسیم.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;