صرفه جویی مصرف انرژی در مدارس نیازمند معماری سبز

مدیرکل نوسازی مدارس اصفهان گفت: معماری و مدیریت سبز در فضاهای آموزشی لازمه صرفه جویی در مصرف بهینه انرژی است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، معماری سبز، یکی از گرایش‌ ها و رویکردهای نوین معماری و برخاسته از توسعه پایدار است که به دنبال بهبود یافتن آب و هوا، جلوگیری از اتلاف انرژی مصرف شده برای سرمایش و گرمایش و جلوگیری از اثرات منفی ساخت و ساز بر محیط زیست است.
مهدی میربد افزود : نباید به مقوله معماری و مدیریت سبز در فضاهای آموزشی به عنوان یک مفهوم لوکس و ظاهری نگاه شود.
وی اظهارداشت: با توجه به اینکه بزرگترین و مهمترین جامعه هدف توسعه و ترویج مسائل زیست محیطی، دانش‌ آموزان هستند، باید به نقش مؤثر فضاهای آموزشی با معماری سبز توجه ویژه نشان داد.
مدیرکل نوسازی مدارس اصفهان، موضوع پرداختن به مدیریت و معماری سبز در فضاهای آموزشی را از مهمترین و جدی ترین رویکردهای سازمان نوسازی مدارس عنوان کرد.
وی، به تشریح فعالیت‌های اجرا شده توسط این اداره کل پرداخت و گفت: هم اکنون در بیش از ۵۰ مدرسه در استان از پنل های خورشیدی فتوولتائیک (سیستمی که قادر به تبدیل مستقیم انرژی خورشیدی به انرژی الکتریسیته است) استفاده شده است.
میربد یادآور شد: استفاده از پنل‌های خورشیدی حرارتی برای تأمین آب گرم سرویس های بهداشتی مدارس، استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای برای فضاهای سبز مدارس، اصلاح مشخصات فنی پروژه‌ها درراستای مدیریت سبز، سرویس و نگهداری سیستم‌های حرارت مرکزی وموتورخانه‌ها، کنترل هوشمند، اجرا و نصب دستگاه‌های سختی گیر الکترو مغناطیسی، اجرای سیستم بازیاب انرژی و هدایت فرهنگی در راستای مدیریت سبز مدارس از جمله اقدامات اداره کل نوسازی مدارس اصفهان است.
وی یادآور شد: به عنوان نمونه در اصفهان ساختمان مدرسه شهید چمران با رویکرد صرفه‌جویی در مصرف انرژی به گونه‌ای ساخته شده که با کمترین تابش نور خورشید، بیشترین روشنایی در محیط ایجاد می شود.
میربد تصریح کرد: با توجه به بالا بودن تعداد ساختمان های عمومی و دولتی حوزه آموزش و پرورش، اهمیت پرداختن به مدیریت و معماری سبز دو چندان می شود.
مدیرکل نوسازی مدارس اصفهان افزود: بر این اساس ساختمان‌های مدارس باید برمبنای صفرانرژی و یا انرژی پلاس طراحی شود.
وی تاکید کرد: هر چقدر به سمت توسعه مدارس سبز پیش برویم در بهینه‌سازی مصرف انرژی و حتی تولید انرژی مورد مصرف خود مدارس می توانیم موفق عمل کنیم و گام مهمی در رفع مسائل زیست محیطی به سهم خود برداریم.
هم اکنون در استان بیش از پنج هزار مدرسه برای تحصیل ۸۵۰ هزار دانش‌ آموز دایر است.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;