صرفه جویی انرژی با جایگزینی «انرژی خورشیدی» به جای «سوختهای فسیلی»

یک شرکت دانش بنیان با جایگزینی «انرژی خورشیدی» به جای «سوختِ فسیلی» و با در اختیار گرفتن تکنولوژی داخلی اقدام به تولید «کودِ زیست فسفره» نمودند که علاوه بر صرفه جویی ارزی و ریالی از آلودگی های زیست محیطی نیز جلوگیری می کند.
به گزارش تاسیسات نیوز، فرهاد رجالی سهامدار یک شرکت دانش بنیانِ زیست فناور با بیان این مطلب گفت :
تولید کودهای زیست فسفره با استفاده از انرژی خورشیدی به جای سوخت های فسیلی در ایران، به دلیل اینکه تکنولوژی ساختِ این محصول فقط در اختیار کشورهای توسعه یافته با فاصله جغرافیایی بسیار از ایران می باشد، از اهمیت بسیاری برای صنعت کشاورزی کشورمان برخوردار است.
وی همچنین با بیان اینکه تولید این کود، مصرف کودهای شیمیایی در کشور را محدودتر کرده و در نتیجه آلودگی های زیست محیطی را نیز کاهش داده است، اظهار داشت :
کیفیت کودِ تولید شده توسط این شرکت دانش بنیان، قادر به برابری با نمونه های خارجی آن در کشورهایی مانند امریکا و کشورهای اروپایی است که با استفاده از پژوهشگرانِ بومی تولید می شود در حال توسعه کمی و کیفی در سراسر کشور است.
رجالی در توضیح عملکرد این کود یادآور شد:
از بین عناصر معدنی، کمبود دو عنصر نیتروژن و فسفر بیشترین محدودیت را برای رشد و عملکرد گیاهان ایجاد می کند. برای پاسخ به این نیاز، سالیانه بیش از ۴۵ میلیارد دلار صرف تهیه و مصرف کودهای شیمیایی نیتروژنه و بیش از چهار میلیارد دلار صرف مصرف کودهای فسفره در جهان میشود و در  ایران نیز سالیانه متجاوز از سه میلیون تن کود مصرف می شود،  قسمتی از کودهای مصرفی در داخل کشور تولید و مابقی از کشورهای دیگر وارد می شود، که با تولید این محصول در داخل صرفه جویی ارزی و ریالی مطلوبی صورت گرفته است.
رجالی در باره دیگر مزایای این کود نسبت به کودهای شیمیایی موجود در بازار گفت :
قیمت پایین تر و بازده بهتر از نظر تولید مطلوب محصولاتِ کشاورزی با کیفیت بهتر از جمله دیگر مزایای این کود است که با استفاده از انرژی رایگان خورشیدی تولید می شود .
به گفته وی، نتیجه به کارگیری این نهاده ها در کشاورزی، تولید محصولات را به شکل چشم گیری افزایش داده و منجر به وقوع انقلاب سبز شده و  باعث شد تا کشورهای در حال توسعه که به دلیل جمعیت زیاد همواره با کمبود مواد غذایی روبرو بودند، بتوانند بخش اعظمی از مایحتاج خو د به مواد غذایی را تهیه نمایند.
رجالی در پایان در باره امکان صادرات این محصول به خارج از کشور گفت :
تاکنون استقبال خوبی در نمایشگاه های مختلفِ کشورهای همسایه از این محصول شده است و در صورت افزایشِ تقاضا با دریافت تسهیلات اقدام به افزایش خط تولید و صادرات به کشورهای همسایه و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهیم کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;