الزام صدور شناسنامه فنی ساختمان

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: صدور شناسنامه فنی ساختمان الزامی بوده و دادن گواهی پایان کار بدون داشتن این شناسنامه جرم محرز است.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، بیژن خطیبی افزود: شهرداری های کشور باید به اجرای قانون صدور پایان کار بعد از صدور شناسنامه فنی ساختمان پایبند باشند.
وی اظهار داشت: صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان تا کنون متوقف نشده بلکه با سرعت کمتری اجرا می شد که با رویکرد ریاست جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان درباره رعایت حقوق شهروندی صدور این شناسنامه ها با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران ادامه داد: عدم همکاری شهرداری تهران و شهرداری های سایر شهرهای کشور با این سازمان سبب شده روند صدور شناسنامه فنی و ملکی بسیار کند باشد.
وی همچنین گفت: با تذکر سازمان نظام مهندسی ساختمان به شهرداری تهران طبق قانون پایان کار باید بعد از صدور شناسنامه فنی و مهندسی صادر شود که شهرداری های سایر شهرهای کشور هم ملزم به رعایت قانون مدنظر هستند.
خطیبی افزود: هنگامی که یک ساختمان ساخته می شود مردم تنها ظاهر را می بینند و از باطن بنا خبر ندارند اما ناظران سازمان نظام مهندسی ساختمان که بر تمامی مراحل ساخت نظارت می کنند و از جزئیات مطلع هستند بنابراین با صدور شناسنامه فنی و ملکی اطلاعات ساختمان در اختیار مردم قرار می گیرد.
وی ضمن اشاره به اینکه شناسنامه فنی و مهندسی ساختمان به مالک عرضه تا در صورت انتقال ملک به مالک بعدی این شناسنامه هم ارائه شود، اظهارداشت: شناسنامه فنی و ملکی که ارزش قانونی دارد بعد از ذکر سیر مراحل ساخت از سوی مجری و پس از تایید ناظر به وسیله سازمان نظام مهندسی ساختمان صادر و به مالک اعطا می شود.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران ادامه داد: شناسنامه دیگری نیز در بخش پیش فروش ساختمان ارائه می شود که قانون مربوطه در سال ۸۹ از سوی اهالی خانه ملت به تصویب رسید و آئین نامه اجرایی این مهم نیز از سوی دولت در سال ۹۳ ابلاغ و اجرایی شده است.
وی افزود: هنگام پیش خرید ساختمان های در حال ساخت از سوی مردم مشکلات بسیاری پیش آمده که قانونگذار برای رفع مشکلات مدنظر صدور دفترچه پیش خرید که باید در دفاتر ثبت اسناد رسمی ثبت شود را الزامی دانسته است.
خطیبی با بیان اینکه در شناسنامه فنی ساختمان باید تمام مقررات ملی ساختمان لحاظ شده باشد، یادآورشد: از وظایف طراح در ساختمان سازی بهره گیری از مصالحی مناسب برای بهینه سازی مصرف انرژی است.
منبع فصل تجارت
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;