انرژی تجدیدپذیر، لوکس نیست

معاون وزیر نیرو گفت: هزینه تولید برق نیروگاه‌های فسیلی به حدود ۸ تا ۱۱ سنت و در نیروگاه‌های تجدیدپذیر به حدود ۴ تا ۵ سنت برای هر کیلووات ساعت رسیده که ارزان ترین روش تولید برق دنیا است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، سیدمحمد صادق‌زاده، در اولین همایش ملی تجلیل از فعالان صنعت حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به سه گام اصلی مجلس شورای اسلامی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، گفت: نمایندگان خانه ملت در گام نخست با طرح مسئله اصلاح الگوی مصرف انرژی که بعدها به قانونی در این زمینه مبدل شد، توانستند یکی از مترقی‌ترین قوانین توسعه تجدیدپذیرها را رقم بزنند.
وی افزود: تنها ماده ۶۱ این قانون منشا تمامی تغییرات در حوزه تجدیدپذیرها بوده است و براساس آن دولت موظف شده است از تمام تولیدکنندگان غیردولتی برق تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر را به صورت بلندمدت خریداری کند که ایجاد قراردادهای ۲۰ ساله در این بخش توانست دغدغه سرمایه‌گذاران برای حضور در این عرصه را برطرف کند.
معاون وزیر نیرو ادامه داد: دومین گام حمایتی مجلس از توسعه انرژی‎‌های تجدیدپذیر مربوط به قانون حمایت از صنعت برق بوده است و ماده پنج آن منابع مالی این طرح را تامین کرده است.
به طور کلی منابع مالی تجدیدپذیرها در دنیا از روش‌های مختلفی تامین می‌شود که یکی از موفق‌ترین آن‌ها مالیات سبز بوده است که در کشور ما به عنوان عوارض برق دریافتی از مصرف کنندگان شناخته می‌شود.
رئیس سازمان انرژی های تجدید پذیر، تدوین اساسنامه و ساختار ساتبا را گام سوم مجلس شورای اسلامی برای حمایت از توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و افزود: این سه گام، نظام تجدیدپذیرها را در کشور ما شکل داده است و براساس آن خلاء قانونی در این زمینه نداریم.
صادق‌زاده با اشاره به باور نادرستی که تجدیدپذیرها را انرژی لوکس می‌داند، ادامه داد: انرژی‌های تجدیدپذیر اقتصادی‌ترین روش تامین برق در دنیا است.
براساس برآورد صورت گرفته هزینه تولید برق نیروگاه‌های فسیلی با محاسبه میزان آب مصرفی، انتشار دی اکسید کربن و… به حدود هشت تا ۱۱ سنت در هر کیلووات ساعت می‌رسد ولی این رقم برای انرژی‌های تجدیدپذیر به حدود چهار تا پنج سنت برای هر کیلووات ساعت کاهش پیدا کرده است و این رقم همچنان کمتر خواهد شد. از این رو تولید برق تجدیدپذیرها ارزان‌ترین روش تولید انرژی در دنیا است.
وی با اشاره به منابع موجود برای توسعه تجدیدپذیرها که از محل سوخت صرفه‌جویی شده بایستی تامین شود، گفت: در شرایط سخت تحریم‌ها که امکان صادرات نفت محدود شده است این آمادگی در میان شرکت‌های فعال تجدیدپذیر وجود دارد که در ازای تولید برق تجدیدپذیر و دریافت نقد صورت حساب‌های خود، نفت و فرآورده‌های نفتی دریافت کنند که این مسئله بر علاوه اشتغال‌زایی، ایجاد منابع لازم برای توسعه زیرساخت‌ها و صنعت برق می‌تواند مشکل صادرات نفت را برطرف کند.
سهم ۷۰۰ مگاواتی تجدیدپذیرها در سبد تولید برق
همچنین در این مراسم امیرحسین جنتی، عضو انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر نیز با تاکید بر اینکه ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر به حدود ۷۰۰ مگاوات رسیده است، ادامه داد: سال گذشته با تلاش‌های صورت گرفته در این بخش خوشبختانه ۴۷ درصد از سرمایه‌گذاری خارجی انجام گرفته در کشور مربوط به حوزه تجدیدپذیرها بوده است.
نجفی افزود: تلاشگران این عرصه ثابت کرده‌اند برق تجدیدپذیر یک کالای لوکس نیست بلکه یک نیاز مهم برای کشور است و تولید برق از منابع تجدیدپذیر از هر نظر به نفع کشور است.
کارآفرینی و اشتغال، جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها، عدم نیاز به سوخت های فسیلی و مصرف آب، فاصله کم تولید تا مصرف، جلوگیری از تولید دی اکسید کربن، تولید حداکثری در پیک تابستان و عدم اتلاف انرژی در انتقال از جمله مزایایی است که انرژی‌های تجدیدپذیر به همراه دارند که این فواید در کنار پتانسیل بالای کشورمان برای تولید انرژی پاک نشان می‌دهد که ایران می‌تواند پیشتاز این صنعت در منطقه باشد.
منبع خبرگزاری مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;