نظام مهندسی تهران رو در رو پاسخگوی ابهامات جامعه مهندسی

علیرضا میرجعفری، رئیس سازمان نظام مهندسی تهران، در گفت و گویی زنده در در اینستاگرام، بدون هیچ برنامه ریزی قبلی به سئوالات و ابهامات پیش روی مهندسان و فعالان در این رشته پاسخ دادند.
وی در این گفت‌وگوی صمیمانه با تأسیسات نیوز، از حل اختلاف‌سلیقه‌ها در مقوله ایمنی در ساخت‌وسازها با سازمان آتش‌نشانی و شهرداری و همچنین افزایش تعرفه حق‌الزحمه مهندسان ناظر در این حوزه خبر داد.
دی‌ماه سال گذشته بود که علیرضا میرجعفری بر کرسی ریاست نظام‌مهندسی تهران نشست و همگان در انتظار نظام بیشترِ «نظام‌مهندسی تهران» بودند.
نظام یافتنِ شاخص‌های از نظم خارج‌شده‌ای چون؛ افزایشِ تعرفه‌های خدمات نظام‌مهندسی، «حل اختلافات نظام‌مهندسی و آتش‌نشانی» «شتاب پرداختِ حق‌الزحمه مهندسان ناظر» و … ازجمله مشکلاتی بودند که در انتظار مدیریت مطلوبی برای سامان بخشیدن به آن‌ها بود.
درخواست گفت‌وگو با رئیس نظام‌مهندسی تهران نیز با توجه به این مسائل و اقدامات صورت گرفته وی بعد از آغاز ریاست بر این سازمان صورت گرفت. گفت‌وگویی که خیلی زود رنگ و بویی مشابه اقداماتی بسیجی و خارج از قواعد حاکم بر نظام بوروکراتیک و کاغذبازی‌های موجود، به خود گرفت و به گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی تبدیل شد.
پاسخگویی میرجعفری به سؤالات پیش‌بینی‌نشده در یک مصاحبه زنده با جامعه مهندسی و مشکلات پیش روی آن‌ها و علاقه‌مندان به این مباحث حاکی از شفافیتی در این مجموعه داشت که با استقبال سردبیر پایگاه خبری تأسیسات نیوز مواجه شد و یک ساعت خارج از دغدغه‌های حاکم بر مصاحبه‌های روتین، فضایی دل‌نشین را ایجاد کرد.
فرمول ارجاع حذف یا به شکل مطلوب اصلاح خواهد شد
علیرضا میرجعفری در ابتدای گفت‌وگو درباره فرمول ارجاع و اینکه هر دو سال یک‌بار فرمول ارجاع صفر می‌شود و به‌این‌ترتیب شاید حق برخی در کسب امتیاز ارجاع از بین رود گفت:
دراین‌باره نامه‌نگاری‌های زیادی صورت گرفته و طبق پیگیری‌های صورت گرفته با اداره راه و شهرسازی، به دنبال اصلاح این فرمول هستیم و البته مسئولیت این امر به عهده یکی از کمیسیون‌ها تحت عنوان کمیسیون مبحث ۲ است که به‌طورجدی دراین‌باره بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند و البته در این میان تمام پیشنهادات جهت اصلاح موردبررسی قرار می‌گیرد و بعد از طرح در هیئت‌مدیره تغییرات اعمال خواهد شد و مسلماً این امر بدون بررسی نظرات به‌طور شخصی از سوی من عملیاتی نمی‌شود.
ضریب تجمیع گاز/ چرا مشکل ضریب تجمیع گاز و کنتورهای مشابه اصلاح نمی‌شود؟
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان دراین‌باره به تأسیسات نیوز گفت:
پروسه ضریب تجمیع گاز از سال ۱۳۹۶ اجرایی شد و جلسه‌ای بین نماینده وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و نمایندگان دفتر توسعه برگزار شد و مباحث بسیاری ازجمله مقوله «بررسی دلیل عدم افزایش تعرفه‌های نظام‌مهندسی از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶» موردبحث و گفت‌وگو قرار گرفت.
یکی دیگر از موارد موردبحث این بود که چرا تعرفه خدمات ساختمان‌هایی با ۱۰-۱۲ واحد مسکونیِ یکجا، با ۱۲ واحد ساختمان جداگانه، به‌طور یکسان محاسبه می‌شود که این امر بدون احتساب هزینه‌های جانبی آن مانند؛ هزینه ایاب و ذهاب و هدر رفت زمان در مراجعات به محل پروژه‌ها عادلانه نیست و علاوه بر آن باعث می‌شد که ناظران بیشتر تمایل داشته باشند مسئولیت پروژه‌هایی را عهده‌دار شوند که یکجا باشد و میزان تمایل نظارت گاز در شهرستان‌ها کاهش یابد.
و به همین دلیل بود که ضریب تجمیع گاز اعمال شد و البته این امر در کنتورهای گاز G4 انجام و ضریب کاهشی اعمال‌شده به مصوبه نهایی رسید ولی رقم آن مورد اعتراض مهندسان در سال‌های اخیر قرارگرفته و آن‌ها بر این اعتقاد هستند که هزینه تعریف‌شده در پروژه‌های مذکور در قبال مسئولیت و زحمات آن‌ها بسیار ناچیز است.
وی بابیان اینکه من نیز به‌عنوان رئیس سازمان نظام‌مهندسی تهران نیز اعتقاد بر اصلاح و یا حتی حذف ضریب تجمیع گاز دارم گفت:
تلاش ما در این حوزه نخست بر حذف و گام بعدی اصلاح آن است و جلسات بسیاری نیز در این راستا تشکیل‌شده و مسئولان ذی‌ربط نیز معتقد بر اصلاح فرمول یادشده باهدف اجرای یکسان در سراسر کشور دارند که هنوز نهایی و عملیاتی نشده است.
به گفته میرجعفری این فرمول در حال حاضر در مرحله بررسی شورای مرکزی نظارت مهندسی ساختمان قرار دارد و امید است یا حذف کامل و یا با بررسی‌های موردنیاز «اصلاح» شود.
تعرفه حق‌الزحمه‌های نظارت مهندسان بر مقوله نظارت آتش‌نشانی افزایش می‌یابد
میرجعفری درباره تداخل مسئولیت‌های حوزه کاری مهندسان ناظر و سازمان آتش‌نشانی در مقوله نظارت در این حوزه و ابهامات موجود دراین‌باره نیز گفت:
این مسئله گلوگاه نظارتی در استان تهران است و جلسات متعددی در وزارت راه و شهرسازی برگزارشده است و ابهام موردنظر درباره مقوله «نظارت» سازمان آتش‌نشانی و اختیارات ناظر سازمان نظام‌مهندسی مورد تائید مسئولان ذی‌ربط نیز هست.
وی نامه‌نگاری‌های صورت گرفته با شهرداری جهت رفع ابهامات موردنظر و رفع مشکلات ناظرها و بررسی میزان مسئولیت‌های ناظران را در راستای رفع ابهامات موجود ذکر و خاطرنشان کرد:
در جلسه‌ای که چندی پیش برگزار شد مقرر گردید؛ شهرداری از ناظرین تعهدی که پیش‌ازاین جهت انجام کار می‌گرفتند، دیگر اخذ نشود.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی تهران در ادامه درباره دیگر اقدامات صورت گرفته جهت حل این مشکل گفت:
یکی دیگر از اقدامات ما این بود که طی جلسات مشترک برگزارشده با وزارت راه و ترابری و شهرداری و سازمان آتش‌نشانی، مقرر شد که اگر نظام‌مهندسی در قالب ناظر باید انجام کار نماید، علاوه بر ناظر مکانیک، باید ناظر برق، ناظر عمران و ناظر معمار در پروژه حضور یابند و همچنین اگر بایست پروژه طبق مفاد تفاهم‌نامه انجام شود، باید کسانی کار را انجام دهند که در آزمون آتش‌نشانی شرکت و قبول‌شده باشند و صلاحیت‌های لازم را اخذ کنند و علاوه بر این کسانی که دارای صلاحیت لازم هستند نیز باید پشت پروانه‌شان درج و تائید گردد.
وی یادآور شد:
اگر در ماده ۳۳ ناظری که برای انجامِ پروژه از سوی ما فرستاده می‌شود که صلاحیت لازم را ندارد، پس باید در آن پروژه علاوه بر ناظر قبلی، ناظری دیگر وارد شود که صلاحیت لازم را داشته باشد، به عبارتی یا ناظر قبلی باید صلاحیت داشته باشد و یا باید ناظری جدید فرستاده شود که صلاحیت لازم را داشته باشد. علاوه بر آن اگر قرار است که شرکت‌های آتش‌نشانی تحت نظارت آتش‌نشانی در این حوزه کار کنند، صلاحیت قانونی لازم باید توسط وزارت راه و شهرسازی ارائه گردد و این شرکت‌ها باید به وزارت راه و شهرسازی معرفی شوند و صلاحیت لازم برایشان صادر شود و ازاین‌پس هم شرایط جدید را وزارت راه و شهرسازی صادر کند.
به گفته میرجعفری این مباحث در جلسات وزارت راه و شهرسازی صورت‌جلسه شده و قرار است گام‌های جدی‌تر و عملیاتی‌تر نیز برداشته شود و دراین‌باره قول‌های مساعدی نیز داده‌شده است.
وی تصریح کرد:
البته اگر درنهایت وظایف سازمان آتش‌نشانی توسط مهندسان ناظر سازمان نظام‌مهندسی ساختمان انجام شد، یقیناً باید تعرفه‌های خدمات نظام‌مهندسی در این زمینه جداگانه در هیئت ۵ نفره محاسبه و پرداخت شود.
نحوه انتخاب بازرسان ماده ۳۳ چگونه است؟
میرجعفری دراین‌باره به تأسیسات نیوز اظهار داشت:
این بازرسان تحت عنوان «بازرسانِ برون سپار»، سال گذشته طی فراخوانی از سوی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و آزمونی که برگزار شد، برگزیده و شروع به فعالیت کردند و احتمالاً فراخوانی دیگر بنا بر نیاز خدمات مهندسی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان اعلام و با شرایطی که اعلام خواهد شد، جذب می‌گردند.
مقوله نظارت گاز دوم (گاز فشارقوی) به کجا رسید؟
میرجعفری ضمن ابراز خرسندی از اجرایی شدن این امر گفت:
این امر وعده و قولی از جانب من بود که عملیاتی شده و اولین ارجاع گاز نیز در این حوزه آغازشده و آنچه گروهی معتقد بر غیرممکن بودن آن داشتند، امکان‌پذیر شده و از ابتدا خردادماه سال جاری نیز اجرایی گردیده است.
به گفته میرجعفری زمان تشکیل پرونده و طی فرآیندهای لازم حتماً به‌موقع اطلاع‌رسانی خواهد شد و علاوه بر آن تعرفه این امر نیز از تمامی استان‌های دیگر بیشتر است و بالغ‌بر حدود ۷ میلیون ‌تا ۲۸ میلیون تومان خواهد بود.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی تأکید کرد، اولین ارجاع پرونده به‌زودی اطلاع‌رسانی می‌شود.
خبر خوب درباره نظارت آبفا
میرجعفری درباره نظارت آبفا و خبر خوبی که در این زمینه رخ‌داده است گفت:
درباره «آبفا» هم نامه‌نگاری‌های خوبی انجام‌شده و بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته، فرآیند بازیابی آب‌های خاکستری به‌زودی در مناطق استان تهران انجام خواهد شد.
وی یادآور شد:
این امر در ساختمان‌های «ج» و «د» سری دوم به‌صورت اجباری، اجرایی خواهد شد.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمانی یادآور شد: در این زمینه با آغوش باز آماده دریافت و بررسی پیشنهادات اصلاحی در این زمینه هستیم.
شفاف‌سازی صورت‌جلسات سازمان نظام‌مهندسی ساختمان
میرجعفری درباره الزام شفاف‌سازی صورت‌جلسات بررسی‌شده در سازمان نظام‌مهندسی ساختمان تهران گفت:
صورت‌جلسات هیئت‌مدیره تقریباً به‌صورت مرتب اطلاع‌رسانی می‌شود اما جلسات کمیسیون‌ها و گروه های تخصصی درواقع پس از ارائه پیشنهادات پس از طی فرآیندهای اداری، هر بند اجرا و سپس اطلاع‌رسانی می‌شود.
به گفته میرجعفری خلاصه صورت‌جلسات کمیسیون‌ها غالباً در شبکه‌های مجازی اطلاع‌رسانی می‌گردد.
ازاین‌رو چرخش صورت‌جلسه‌ها باقابلیت پی گیری در چرخه اداری، پس از تصویب نهایی به به‌صورت شفاف قابل‌مشاهده خواهد بود.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی تهران، یادآور شد؛ نظام‌مهندسی تهران کاملاً پذیرای پیشنهادات اصلاحی اعضا و صاحب‌نظران درباره مصوبه‌ها برای بررسی و اجرای بهینه نهایی هست.
چرا مجمع عمومی حق‌الزحمه مهندسان ناظر را به‌حساب خودشان واریز نمی‌کند؟
میرجعفری همچنین درباره وعده پرداخت حق‌الزحمه مهندسان ناظر به شکل مستقیم به‌حساب خودشان اظهار داشت:
این امر یک فرآیند مالی بسیار پیچیده‌ای دارد و درنهایت می‌توان این برداشت را کرد که به‌منظور حفظ سود کلانِ آن برای جامعه مهندسی در راستای قوانین حاکم بر بانک‌ها ناچار شدیم که همچنان حق‌الزحمه مهندسان ناظر را به شکل غیرمستقیم به حسابشان واریز کنیم.
وی بابیان اینکه این سودِ پول برای مواردی چون سرمایه‌گذاری برای سازمان نظام‌مهندسی نظیر؛ خرید دفاتر و … هزینه می‌شود گفت:
در حال رایزنی با بانک‌ها برای ارائه رویکردی هستیم تا در این سیستم مالی سود مالی به‌صورت یکجا محاسبه و بین اعضاء واریز شود که البته این امر هم به دلیل اینکه مالک ذی‌حساب در پروژه‌های مختلف تغییر می‌کنند و مشکلات حقوقی ایجاد می‌کنند نیز با مشکلاتی مواجه خواهد شد اما امیدواریم راه‌حلی با تعامل با بانک و سیستم‌های حاکم بر نظام بانکی بیابیم که از جدال‌های احتمالی حقوقی در این زمینه به دورباشیم.
چرا نظام‌مهندسی ساختمان صاحب امکانات رفاهی مثل استخر و … نیست؟
میرجعفری ارائه خدمات رفاهی به اعضای نظام‌مهندسی ساختمان را ضروری دانست و گفت:
با توجه به توانِ مالی خود اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است، اما نه‌تنها سازمان نظام‌مهندسی استان تهران، بلکه اکثر سازمان‌ها و نهادها در راستای کاهش و بهبود هزینه‌ها اقدام به مدیریت بهینه در این زمینه کرده‌اند و نسبت به فروش مایملک ساختمان‌ها و املاک امکانات رفاهی خودکرده‌اند تا از هزینه‌های گزاف نگهداری سالانه آن‌ها رهایی یابند و البته از سوی دیگر اقدام به انعقاد قراردادها با مراکز تفریحی – رفاهی مانند استخرها و باشگاه‌های مختلف در اماکن مختلف در سطح استان برای استفاده اعضا کرده‌اند.
رئیس نظام‌مهندسی ساختمان این اقدام را علاوه بر کاهش هزینه‌ها، گامی مؤثر برای توزیع مطلوب ارائه خدمات رفاهی برای همه اعضاء سازمان با ارائه کارت عضویت معتبر در نظام‌مهندسی، در نقاط مختلف شهر دانست که بر کیفیت و کمیت خدمات خواهد افزود.
وی همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با بیمارستان بازرگان تهران با خدمات مطلوب و قیمت مناسب برای اعضای نظام‌مهندسی تهران خبر داد و اظهار امیدواری کرد این‌گونه خدمات در سطح استان افزایش یابد.
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;