عزم جزم عربستان برای چرخش از نفت به تجدیدپذیرها

تاسیسات نیوز / سعید سعیدی: عربستان سعودی به دنبال شرکت‌هایی است تا با انعقاد قرارداد و توافق با یکدیگر، ۴ نیروگاه انرژی خورشیدی بسازد، چرا که غول‌های نفتی حوزه خلیج فارس حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر را از سر گرفته‌اند.
به گزارش تیم ترجمه پایگاه خبری تاسیسات نیوز به نقل از بلومبرگ، دفتر توسعه پروژه انرژی تجدیدپذیر در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزیر انرژی عربستان سعودی به دنبال شرکت‌های متخصص در این حوزه است تا نیروگاه‌هایی با قابلیت تولید ۱۲۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی بسازند.
بر اساس این گزارش، عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده در اوپک، در حال چرخش به سمت انرژی خورشیدی و بادی است، بنابراین نفت کمتری برای تولید برق در خانه‌ها می‌سوزاند و همین امر باعث می‌شود صدها هزار بشکه نفت خام بیشتری را با کشتی به دیگر کشورها صادر کند.
این گزارش می‌افزاید: عربستان در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰، نیروگاه‌هایی بسازد که ۶۰ هزار مگاوات انرژی خورشیدی تولید کنند. وزارت انرژی این کشور نیز با طرح مناقصه‌هایی به شرکت‌های خصوصی به دنبال این است که تولید حدود یک سوم از این میزان انرژی را به شرکت‌های خصوصی واگذار کند و از محل فروش نفت، مشوق‌هایی برای راه‌اندازی به این شرکت‌ها خواهد کرد.
این گزارش حاکی است؛ وزارت انرژی عربستان سعودی از تاریخ ۶ فوریه تا ۱۹ مارچ بهترین شرکت را از بین پیشنهاددهندگان پروژه انتخاب خواهد کرد. از این بین، ۴ شرکت انتخاب خواهد شد.
پیش از این نیز خبرهایی مبنی بر اینکه عربستان قصد راه‌اندازی نیروگاه بادی را دارد منتشر شد. بر اساس این گزارش،
عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان این آمادگی را دارد تا ظرف مدت ۳ سال آینده تولید انرژی بادی را به‌عنوان بخشی از تلاش خود برای استفاده از انرژی تجدیدپذیر با هدف کاهش نیازهای این کشور به سوخت‌های فسیلی آغاز کند.
عربستان سعودی به دنبال توسعه صنایع جدید است تا از این طریق وابستگی اقتصاد این کشور را از نفت از بین ببرد. صندوق مستقل دارایی عربستان در نظر دارد تا با سرمایه‌گذاری روی انرژی تجدیدپذیر بتواند مزارع انرژی خورشیدی و بادی را آماده کند.
منبع بلومبرگ
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;