تولید برق انرژی‌های تجدیدپذیر اقتصادی نیست

معاون برنامه‌ریزی معاونت توسعه مناطق محروم و روستایی نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در روستاها موجب درآمد پایدار برای روستاییان می‌شود، گفت: اقتصاد ما سبز نیست و چرخه اقتصادی کشور وابسته به نفت، پتروشیمی و گاز است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، کاوه معراجی در نشست تخصصی نقش و پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر در توسعه مناطق محروم و روستایی کشور با اشاره به اینکه مهاجرت از روستاها به شهرها می‌تواند با توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر متوقف شود، گفت: اگر اشتغال پایدار در روستاها ایجاد نکنیم شاهد تخلیه روستاها و مناطق محروم خواهیم بود.
وی افزود: قطعاً توسعه اشتغال و انرژی‌های تجدیدپذیر در روستاها و مناطق محروم موجب می‌شود درآمد پایدار برای روستاییان ایجاد شده و مانع مهاجرت روستائیان به حاشیه کلان‌شهرها شویم.
وی با بیان اینکه ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند که این تعداد حدود ۲۶ درصد جمعیت کل کشور را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: نسبت جمعیت مناطق روستایی به شهری سال به سال کمتر می‌شود و نه تنها شاهد مهاجرت بلکه در بعضی مناطق شاهد تخلیه روستاها هستیم.
معراجی با اشاره به مقایسه نرخ بیکاری در شهرها و روستاها گفت: نرخ بیکاری در شهرها ۱۲ درصد و در روستاها ۸ درصد است اما باید توجه کرد که به دلیل کمتر بودن آمار بیکاری در روستا نسبت به شهر عمدتاً ناشی از حضور بیکاران روستایی در مناطق شهری و ترک روستاها است.
توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با تکیه بر ابزار مالیاتی
معاون برنامه‌ریزی معاونت توسعه مناطق محروم و روستایی نهاد ریاست جمهوری اضافه کرد: اقتصاد کشور سبز نیست و چرخه اقتصادی کشور وابسته به نفت، پتروشیمی و گاز است پس اگر بخواهیم به رشد اقتصادی مطلوبی با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برسیم بنا به بند ۸ سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری می‌بایست فعالیت‌های سبز را با تأکید بر عوارض و مالیات سبز گسترش دهیم.
وی در خصوص پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر در جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها گفت: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر که متناسب با پتانسیل‌های موجود در مناطق محروم و روستایی مانند تابش آفتاب و نیز وجود زمین‌های فراوان است موجب ایجاد درآمد پایدار برای روستاییان شده و مانع مهاجرت روستاییان به حاشیه کلان‌شهرها می‌شود.
۹۰ درصد هزینه تولید برق یارانه است
معراجی گفت: اگر می‌خواهیم توسعه پایدار در روستاها صورت گیرد باید به اقتصاد طرح‌ها نیز توجه کرد.
برای مثال در کشور به قیمت تمام شده تولید برق توجه نمی‌شود و وزارت نیرو هر کیلو وات ساعت را به طور متوسط با قیمت ۱۰۰ تومان به فروش می‌رساند در حالیکه قیمت واقعی تولید هر کیلو وات ساعت برق با سوخت‌های فسیلی در ایران بیش از ۱۰۰۰ تومان است.
وی گفت: در واقع معادل ۹۰۰ تومان از منابع کشور را به عنوان یارانه اختصاص می‌دهیم که سهم عظیمی از این یارانه طبیعتاً به پرمصرف‌ها تعلق می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: پایین بودن قیمت برق موجب می‌شود که طرح‌های تولید برق مانند انرژی‌های تجدیدپذیر اقتصادی نبوده و نیز بهینه‌سازی مصرف صورت نگیرد.
منبع خبرگزاری فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;