خداوندگان آسایش

روح الله واصف

 

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۱۲2 میباشد.





تأسیسات مکانیکی دانش مبارزه با طبیعت است. برخلاف جاذبه آب را بالا کشیدن، گرما در فصل سرد و سرما در فصل گرم، هوای تازه در اجتماعی از انسان‌ها، تخلیه گازها از محل تولید و… . تأسیسات مکانیکی دانش رفاه جانداران در مبارزه‌ای تمام‌عیار با طبیعت است؛ اما در این مبارزه باید از طبیعت محافظت کنیم. مبارزه باکسی که دوستش داریم؛ مانند مبارزه پدر با پسر در یک کشتی دوستانه. اگر ببازد که هیمنه پدریش فروریخته است و اگر ببرد که فرزندش را دل‌شکسته است. چه کند این مهندس تأسیسات که مهر پدری را با غرور کودکی باهم حفظ کند؟

 

 

 

 

در این جامعه صنعتی شده که تنها چندساعتی فرصت است تا خانواده در کنار هم جمع شوند، آسوده کردن شرایط زندگی از هر گزینه‌ای مهم‌تر است. کاستن از صدای مزاحم محیط، گرمایش مطبوع و سرمایش کافی، تصفیه هوای بیرحم-کثیف ورودی، فشار دل‌چسب آب دوش و دفع بی‌دغدغه بوهای نامطبوع و فاضلاب هریک به سال‌ها دانش و تجربه نیاز دارد.

 

 

 

 

ولی این تمام مهندسی آسایش نیست. به این فهرست بلندبالا بازهم بیفزایید استخرها را، بیمارستان‌ها، شرکت‌ها و بازارها و سینماها و … که بدون مهندسی آسایش به پشیزی نمی‌ارزند و ما پزشکان آسایشیم. برای ما مهم نیست چه کسی آسایش می‌خواهد. در زندان یا کاخ یا مسجد یا محل اسکان معتادان ما حاضریم و آسایش می‌آفرینیم. ما خداوندگان آسایشیم. کسانی که به لطف آن بلند بی‌همتا، اجازه یافته‌ایم که کمی تابستان بیافرینیم و ذره‌ای زمستان. دریا خلق کنیم و هوای کوهستان را در آن به وزش درآوریم؛ اما نیک می‌دانیم که قدرت ما در این خلق آسایش، وامدار آن خالق هنرمندی است که تنها با آموختن برخی از اصول خلق‌شده وی، توانسته‌ایم تابلوهایی کودکانه از آسایش رسم کنیم.

 

 

 

 

آموختن این دانش به ما اما، دارای شروطی بوده است که مهم‌ترین آن جمع شدن و جماعت است که یدالله مع‌الجماعه. این دست خداوندی با این جماعت همراه شده است. جمعی از طراحان، سازندگان، مجریان، فروشندگان، ناظران و حتی نویسندگان، مترجمان و در یک‌کلام جماعت خالقان آسایش. جمع جمعی از تأسیساتی‌ها.

 

 

 

سلام و فراوان سلام. درود و فراوان درود. شادباشید که خالق آسایشید. خالق رفاه. خالق حیات شاد.*





*این متن برای قرائت در گردهمایی سالانه اتحادیه صنف فروشندگان شوفاژ و لوازم تهویه مطبوع نوشته شده بود که در اینجا باز نشر گردید.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;