تولید بتون مقاوم از لجن فاضلاب

 

به گزارش تاسیسات نیوز: محققان دانشکده مهندسی دانشگاه صنعتی مارا در مالزی، کاربرد احتمالی لجن فاضلاب به عنوان ماده ای برای ساخت بتون را ارزیابی می کنند. 

تیم تحقیقاتی با سوزاندن کیک لجنی که در آفتاب مدفون شده در یک کوره آهن- سیمان به مدت 72 ساعت به منظور حذف بیشترین رطوبت ممکن، یک پودر لجن فاضلاب خانگی (DWSP) تولید کردند. بعد آنها کیک را الک کردند تا پودر لجن بسازند.

نسبت های مختلف DWSP (3، 5، 7، 10 و 15 درصد) با سیمان درجات 30، 40 و 50 برای تولید یک سری نمونه بتون ترکیب شد. سپس اینها از نظر قدرت تجمعی، جذب آب، نفوذپذیری و نفوذ سریع یون کلرید با نمونه های معمول بتون مقایسه شد. 

نتایج نشان داد بتون DWSP قدرت تجمعی کمتر و جذب آب بیشتر و نفوذپذیری با غلظت های بیشتر DWSP دارد.

در کل، پتانسیل استفاده از DWSP به عنوان یک جایگزین سیمان وجود دارد. با این وجود تحقیقات بیشتر باید برای ابداع روش هایی برای تولید پودر با کیفیت انجام شود.

از منظر مهندسی عمران، این ایده در ابتدا ممکن است بی فایده به نظر برسد، اما بخش ساختمان مالزی اخیرا به دنبال مواد جایگزین اقتصادی و اکولوژیکی برای سیمان می باشد. پودر لجن ممکن است کاملا جایگزین سیمان نشود اما فرصتی برای استفاده از یک ماده به ظاهر بی ارزش فراهم می کند.

واحدهای فاضلاب این کشور با مشکل فزاینده دفع لجن تولیدی از تصفیه آب مواجه هستند.

مطالعات نشان می دهد پیش بینی می شود حجم لجن افزایش یافته و گزینه های دفع به دلیل مقررات زیست محیطی شامل ممنوعیت دفع لجن در خاک به دلیل محتوای بالای فلزات سنگین محدود شود. پس چرا به فکر کاربرد مفید برای آن نباشیم.

منبع: http://www.engineering.com/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;