2017 گرم ترین سال تا به امروز

به گزارش تاسیسات نیوز، شاید قسمت هایی از نیم کره شمالی از سرمای سخت زمستان به خود بلرزد، ولی همچنان میانگین دمای کره زمین از سال قبل فرا تر می رود .


ناسا و نیز سازمان ملی اقیانوس و اتمسفر (NOAA) گزارشی مبنی بر این داده اند که از سال 1880 تا به امروز سال گذشته یعنی 2017 یکی از گرمترین سال ها بوده است .و این نشان دهنده این است که گرمایش زمین روز به روز بیشتر شده و آینده روشنی را برای ما به تصویر نمی کشد .


آنالیز های سالیانه ی ناسا از مبنایی استفاده می کند که میانگین دمای کره زمین در سال های ما بین 1951 تا 1980 ، را با میانگین دمای هر ساله کره زمین از آن به بعد مقایسه می کند .


این آژانس می گوید دمای هوای کره زمین در سال گذشته حدود 0.9 درجه سانتی گراد از میانگین دمای مبنا فرا تر رفته است و سال 2017 را بعد از سال 2016 به عنوان دومین سال از نظر گرما در تاریخ بشریت معرفی می نماید .


پژوهش جدا گانه ای از طرف سازمان NOAA نیز دمای سال 2017 را 0.84 درجه سانتی گراد از میانگین دمای قرن 20 ام گرمتر بالاتر اندازه گیری نموده است که با احترام به نتایج ناسا ،سال 2017 را به عنوان سومین سال گرم بعد از سال های 2016 و 2015 قرار داده است .


این تفاوت میان نتایج نشاًت گرفته از چند عامل از جمله: علم هوا شناسی خصوصا در سطح جهانی آن که پیچیده مرتبا در حال تغییر و تحول است ، محل استقرار ایستگاه های هوا شناسی ، تغییر نحوه ی اندازه گیری در طول زمان و نیز تفاوت در تکنیک های اندازه گیری بین دو ارگان و تفاوت میان ابزار و مبناهایشان ، می باشد .


در کل در می یابیم که هر دو ارگان به توافق اعلام کرده اند که مراتب گرمایش در کره زمین رو به گسترش است ومیانگین دمای هوا از 41 سال پیاپی قبلی بالا تر است ، همچنین پنج رتبه اول این لیست در بین سال های 2010 تا 2017 قرار دارد .


سرمای هوا ی زمستان شاید سعی در گمراه کردن دانش داشته باشد ولی با وجود گزارش های مشابه از سر تا سر دنیا هنوز محدود کسانی هستند که به این موضوع اهمیت می دهند.


پدیده های El Nino و La Nina که می توانند تغییرات ناگهانی را در شرایط آب و هوا ایجاد نمایند ، در سال 2015 و سه ماهه نخست 2016 عوامل اصلی گرمایش در این سالها بوده اند این در حالی است که با اتمام این پدیده ها باز هم سال 2017 در بالای جدول سالهای گرم در تاریخ کره زمین جای گرفته است .


در حالی که همه جای زمین افزایش اندک دمای هوا را تجربه می کند همچنان مناطق قطبی بیشترین صدمه را می بینند .سطح یخ دریای قطب جنوب در حال حاضر پس از سال 2016 دومین میزان کمی خود را تجربه می کند .


در انتهای دیگر سیاره دریای آنتارکتیک پایین ترین میزان یخ یعنی 400000 کیلومتر مربع کمتر از پایین ترین رکورد قبلی خود را داراست .

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;