تخلفات ساخت و ساز در حریم شهر

یک کارشناس مدیریت شهری گفت: هرگونه ساخت و سازاز جمله دیوار کشی، گودبرداری یا هر نوع احداث جدید روی زمین، چنانچه از شهرداری مجوزی برای آن دریافت نشده باشد، تخلف محسوب می‌شود.
تاسیسات نیوز: کارشناس مدیری شهری/ ابراهیم جمشیدزاده:  ذی‌نفعان حوزه ساخت و سازاز نظر قانون مشخص هستند یکی از آن‌ها شهرداری‌ها هستند که ضوابط خود را توسط مأموران خود اعمال می‌کنند، ذی‌نفع دیگر متقاضی، مالک یا بهره بردار زمین است که می‌تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد. سومین ضلع از ذی‌نفعان ساخت و سازمهندسان ساختمانی هستند که در چهارچوب مقررات ملی ساختمان فعالیت دارند و ضوابط در چهارچوب نظام مهندسی برای آنها تعریف شده است.
 هرگونه ساخت و سازاز جمله دیوارکشی، گودبرداری یا هر نوع احداث جدید روی زمین، چنانچه از شهرداری مجوزی برای آن دریافت نشده باشد، تخلف محسوب می‌شود.
چنانچه مالکی زمین خود را بدون دریافت مجوز از شهرداری گودبرداری کند تخلف کرده است و شهرداری مکلف است جلوی این کار را بگیرد و متخلف را به مراجع قضائی معرفی کند.
چنانچه فردی از شهرداری مجوز ساخت و ساز بگیرد اما در چهارچوب مجوز صادر شده عمل نکند، باز هم دچار تخلف شده است.
علی رغم اینکه قانون گذار مالکیت اشخاص را محترم شمرده است و به مالک، جدای از اینکه شخص حقیقی یا حقوقی باشد اجازه داده تا در زمینی که در محدوده یا حریم شهر قرار داردساخت و ساز کند و به وی حق استفاده از زمین را برای انواع ساخت و ساز داده است اما به صراحت مشخص کرده است که هر نوع ساخت و ساز نیازمند اخذ مجوزی است که در چهارچوب قوانین شهرداری‌ها و شهرسازی مشخص شده باشد.
چنانچه فردی زمینی داشته باشد که دارای کاربری فضای سبز است اما در این زمین ساخت و ساز کند تخلف کرده است. فردی که زمینی با کاربری مسکونی دارد نیز نمی‌تواند هر نوع ساخت و سازی را در آن انجام دهد.
شرط ساخت و سازحتی در کاربری مسکونی این است که فرد به شهرداری شهر مربوطه مراجعه کرده و از شهرداری درخواست داشته باشد تا ضوابط ساخت و ساز در زمینی با کاربری مسکونی را مشخص کند. شهرداری با ضوابط مشخص مجوز می‌دهد و درخواست کننده می‌تواند ساخت و سازرا انجام دهد.
مالکیت زمین متعلق به هرکسی باشد این اختیار را ندارد که در زمین خودش هر نوع ساخت و سازی را بدون مجوز انجام دهد، حتی در حد دیوارکشی نیز مجاز نیست.
دیوارکشی یک زمین نیز چون ساخت و ساز محسوب می‌شود، نیازمند دریافت مجوز از شهرداری است چه برسد به اینکه فرد قصد ساخت بنایی را در ملک خود داشته باشد.
احداث بنا بدون دریافت مجوز شهرداری تخلف محسوب می‌شود، اما بعد از دریافت اجازه از شهرداری برای هر نوع ساخت و سازنیز اگر فراتر از آن مجوز ساخت و سازی انجام دهد باز هم تخلف محسوب می‌شود.
 مالک زمانی که به شهرداری مراجعه کرده و برای ساخت و سازدر زمینی با مالکیت خودش مجوز دریافت می‌کند، صرفاً مجاز است در چهارچوب مجوزی که از شهرداری گرفته است ساخت و ساز انجام بدهد در غیر این صورت تخلف محسوب می‌شود.
منبع ایمنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;