یک بام و دوهوای بازار لوازم خانگی

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: درخواست افزایش قیمت محصولات لوازم خانگی از سوی روسا و فعالان این صنعت در کشور در حالی صورت می گیرد که همین افراد از بی رونقی و کسادی بازار به دلایل مختلف از جمله کاهش قدرت خرید مردم شاکی هستند. حل معادله چگونگی افزایش قیمت محصولات به رونق بازار مساله ای است که در گفت و گو با کارشناسان مورد بحث قرار گرفته است.
حبیب الله علیپور کارشناس اقتصادی در این باره گفت: حال و هوای بازار لوازم خانگی در روزهای اخیر با تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تا حدی بهبود یافته است اما همچنان رکود کامل در این بازار مانند دیگر بازارها حاکم است، هر چند روند تولید در حال حاضر مختل شده است و مردم با وجود نداشتن نقدینگی و اوضاع نابسامان اقتصادی ترجیح می دهند به جای خرید کالای ایرانی اقدام به خرید کالای مشابه خارجی با وجود نبود خدمات پس از فروش و … کنند هرچند  واقعیت این است که صنعت لوازم خانگی نیز دچار روند فرسایشی شده است که در ارتباط عدم تخصیص ارز دولتی برای واردات برخی قطعات و تجهیزات مورد نیاز به تولیدکنندگان واقعی از سوی دولت است.
او افزود: نوسانات قیمت ارز، سیاست های نادرست این بازار را که بخش موثر بر اقتصاد کشور است را به رکود کشانده است. در حالت طبیعی باید مصرف‌کننده نهایی رغبت بالاتری به خرید کالای ایرانی داشته باشد و این عامل بتواند تا حدی کرختی این بازار را کاهش دهد اما در عمل دیدیم که سیاست‌های غلط این بازار را به رکودی عمیق فرو برده است. از سوی دیگر با توجه به وضعیت کنونی بازار نه تنها تولیدکنندگان لوازم خانگی رغبتی به ادامه مسیر نمی بینند بلکه دیگر سرمایه گذاری جدیدی نیز در این زمینه صورت نمی گیرد .
چوب دوسر سوخته بازار لوازم خانگی
او ادامه داد: با وجود افزایش قیمت همه کالاها و خدمات، تنها اقدامی که از سوی دولت صورت گرفته این است که مجوز افزایش قیمت به این گروه از تولیدکنندگان را صادر نکرده است، اما در عین حال هیچ تسهیلاتی نیز برای تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه لازم یا … صورت نگرفته است، البته از این امر نیز نباید غافل شد که به دلیل شرایط خاص اقتصادی مردم توان خرید لوازم خانگی نیز ندارند و اکثراً به سمتِ تعمیر لوازم خانگی کهنه یا خراب خود متمایل شده اند یا مایلند از فروش اقساطی برخی از مراکز فروش بهره ببرند که این شرایط برای همه فروشندگان نیز قابل اجرا نیست.
این کارشناس اضافه کرد: در حقیقت بازار لوازم خانگی چوب دو سر سوخته ای است که نه فقط مشتریان به دلیل نبود نقدینگی، بلکه تولیدکنندگان و فروشندگان نیز به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و نبود مشتری هیچ بهره ای از این بازار راکد نمی برند، در عین حال برخی از فروشندگان نیز به امید فروش انگشت شمار قیمت لوازم خانگی را در سایه نبود نظارت به قدری گران کرده اند که جبران مشتری های بیشتر را نیز کند.
علیپور توضیح داد: از سوی دیگر به دلیل کسادی بازار برخی از افراد سودجو با تعمیر لوازم خانگی در کارگاه های زیرزمینی اقدام به فروش مجدد این لوازم در فروشگاه های خود می کنند و این امر حتی در برخی از سایت های اینترنتی در سایه نبود نظارت انجام می شود و به راحتی حقوق مصرف کننده با کلاهبرداری های این چنینی از بین می رود.
او بیان کرد: حمایت از مصرف کننده رکنی است که در هر حال نباید فراموش شود، اما در عین حال حمایت از تولیدکنندگان داخلی نیز با رعایت برخی از پارامترها مانند ممانعت از واردات محصولات با تنوع فراوان در حالی که قانون ممنوعیت واردات وجود دارد، ارائه تسهیلات و رفع موانع تولید و … از جمله موارد به شمار می آیند که می توان به آن ها برای رونق این بازار اشاره کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;