مرگ لوازم خانگی زیر تیغ تیز نظارتهای یکسویه

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور: افزایش قیمت لوازم خانگی در چند روز اخیر بنا به گفته وزارت صمت بدون اخذ مجوز بوده و در این راستا با گرانفروشان در این صنعت برخوردجدی صورت می گیرد. وزارت صمت در عین حال فروشندگانی که تا کنون اقدام به فروش محصولات گرانتر از قیمت مجاز کرده اند را توصیه به بازپس دادن مابه التفاوت قیمت کرده است. این در حالی است که کارشناسان در حوزه توزیع و فروش لوازم خانگی معتقدند فشار نظارت سازمان حمایت به فروشندگان برای گران نشدن لوازم خانگی در حالی که گرانی به همه کالاها و خدمات سرایت کرده مصداق کامل بی عدالتی است . آنها معتقدند اگر قرار است لوازم خانگی افزایش نیابد مراکز ذیصلاح باید ابزارهای نظارتی خود جهت گران نشدن کالا را در مبادی تولید و تامین مواد اولیه نیز فعال کنند تا همگی در شرایطی یکسان قرار داشته باشیم در غیراینصورت مرگ فعالان در حوزه فروش لوازم خانگی حتمی است.

ناهماهنگی نظارتی در تولید و توزیع لوازم خانگی

اکبر پازوکی رئیس اتحادیه توزیع کنندگان لوازم خانگی تهران در این باره به آرمان ملی گفت: لوازم خانگی دارای سه مثلث تامین مواد اولیه، تولید لوازم خانگی و توزیع این محصولات است که اگر در هر کدام از این سه راس اختلالی ایجاد شود فرآیند توزیع نهایی با مشکل مواجه خواهد شد و در حقیقت این سه راس در ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر هستند که بررسی مشکلات هر گروه بدون در نظر گرفتن مشکلات دو بخش دیگر ممکن نیست و البته ره به جایی نمی برد. این در حالی است که اهرم فشار همواره در بخش توزیع بوده است و هیچ نظارتی بر بحث تامین مواد اولیه و همچنین تولید وجود ندارد.

او افزود: افزایش قیمت مواد اولیه و گرانی محصولات تولیدشده در کارخانه ها طبیعتاً به افزایش قیمت و گرانی محصولات تولیدشده نهایی در مراکز توزیع نیز سرایت خواهد کرد، اما سازمان حمایت فقط نظارت شدید خود را بر روی توزیع کنندگان و مراکز فروش معطوف کرده ست بدون اینکه بررسی کند که چرا لوازم خانگی در کشور افزایش یافته است؟ یا به عبارتی چرا تعادل تولید و فروش این محصولات در کشور برهم خورده است در حالی که به قول مسئولان بخش اعظم تامین مواد اولیه لوازم خانگی در داخل کشور صورت می گیرد، چرا با افزایش قیمت لوازم خانگی در مرحله تولید و بالطبع در توزیع مواجه هستیم؟

گرانی لوازم خانگی با ادعای تولیدِ داخلی چرا؟

پازوکی توضیح داد: بنا بر گفته مسئولان حدود ۷۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز کشور برای تولید لوازم خانگی مانند ورقه های فولاد و …. در داخل کشور تولید می شود و فقط موتور این محصولات از خارج وارد می شود و حتی پنل کاربردی دستگاه های لوازم خانگی نیز به تازگی توسط شرکتی دانش بنیان بومی سازی شده است، اما جای سئوال است چرا سازمان حمایت این واکاوی و نظارت را در این بخش اعمال نمی کند و فقط چاقوی تیز نظارتی خود را بر گلوی فروشندگان می گذارد؟

رئیس اتحادیه توزیع کنندگان لوازم خانگی تهران معتقد است: کسب و کار فروشندگان لوازم خانگی به دلیل تحریم، وضعیت نامطلوب اقتصادی، کاهش قدرت خرید مردم و … بسیار نامطلوب است، از سویی فروش اقساطی از سوی مراکز مختلف هم مردم ناتوان از خرید نقدی را به سوی این مراکز با پشتوانه های نامعلوم سوق می دهد. به عبارتی مردم دیگر یا توان خرید نقدی محصولات را ندارند یا اینکه به سمتِ تعمیر لوازم خانگی خود می روند و دراین بین وضعیت فروشندگانی که از هیچگونه رانتی برخوردار نیستند معلوم نیست و ادامه حیات اقتصادی برای آنها غیرممکن شده است.

او اضافه کرد: برای پرداخت برخی از مواد اولیه مانند ورقه های استیل یا مواد اولیه دیگر تولید لوازم خانگی، تولیدکنندگان مجبور به پرداخت نقدی برای دریافت مواد اولیه هستند اما بیش از ۶۰ روز طول می کشد تا سفارش محصول را دریافت کنند که در این بین به دلیل کاهش روزافزون ارزش پولی تولیدکننده و در نهایت فروشندگان متضرر می شوند .

پازوکی ابراز امیدواری کرد دولت با نگاهی حمایتگر از سه راس تامین مواد اولیه، تولید و توزیع لوازم خانگی امکان سرپا بودن آنها را شرایط دشوار اقتصادی فراهم کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;