گزارش همایش روز شهرسازی

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از روابط عمومی شورای مرکزی چهاردهمین مراسم بزرگداشت روز جهانی شهرساز روز سه شنبه 16آبانماه با شعار شهرسازی، سلامت‌عمومی، اعتلای‌زندگی (Urban Planning, public health,Improving The Quality Of Lifeدر تالار ايوان شمس تهران با همکاری شورای مرکزی برگزارگردید .


دراین مراسم محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی به عنوان شهرساز پیشکسوت و برتر در حوزه مدیریت اجرایی انتخاب شدو اظهار داشت: روند تهيه طرحهاي شهرسازي بايد تغيير كند ضمن آنكه پيوستگي را بايد در نظر گرفت و روند طولاني تهيه و تصويب طرحها آفت برنامه ريزي شهريست.


وی در بیان اقداماتی که در دولت دوازدهم در دستور کار دارد به ارایه توضیح پرداخت و گفت: در دوره جدید، نیازمند تدوین سند ملی برای سیاست‌های توسعه‌شهری هستیم که امیدواریم در این دوره به ثمر برسد. ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم، ‌حق دارد تا سند ملی سیاست‌های توسعه‌شهری را مطالبه کند.

 

ایزدی ادامه داد: تجدیدنظر و بازنگری محتوای طرح های توسعه شهری از دیگر اقداماتی است که انجام خواهد شد. همچنین، آسیب‌شناسی سه نسل تهیه طرح‌های توسعه شهری از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است.

 

معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی تقویت ارتباط با جامعه حرفه‌ای و دانشگاهی را از دیگر برنامه‌های در دستور کار عنوان کرد و گفت: معتقدم تفکیک، مشکلات را حل نخواهد کرد و تلاش می‌کنیم تا در دوره جدید از طریق گفتمان‌سازی بسیاری از مسائل را با کمک حرفه‌مندان، دانشگاهیان و جامعه حرفه‌ای حل کنیم.



ایزدی ایجاد شبکه ارتباط با شهرداری و شورای‌شهر را از دیگر اقدامات دوره جدید برشمرد و افزود: مسئولیت اصلی شهر برعهده شهرداری است لذا تجدیدنظر اساسی در مورد مدیریت‌شهری از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار می‌دهیم. همچنین، بحث ایجاد فضای گفتمان در درون وزارتخانه نیز از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

دلیل بزرگداشت روز جهانی شهرسازاین است که روز هشتم نوامبردر سال ١٩٤٩ توسط پرفسور كارلوس ماريا دلا پاءولرا استاد فقيددانشگاه بوينوس آيرس آرژانتين همزمان با افتتاح انستيتو مطالعات مسایل شهرسازي دانشگاه تحت عنوان روز جهاني شهرسازي ثبت شده است .

 

اهداف اصلي روز جهاني شهرسازي که باید به آن توجه ویژه داشت :

 

.جلب توجه به اهداف و پيشرفتهاي برنامه ريزي شهري و منطقه اي در سراسر جهان


. تاكيد بر خدمات ارزشمندي كه شهرسازي صحيح ميتواند به كيفيت سكونت گاهاي انساني و محيط زيست در سراسر جهان بنمايد


.پوشش اطلاع رساني بخشيدن به آرمان ها و ايده آل هاي برنامه ريزي شهري و منطقه اي نه تنها در سطح متخصصين است.

 

در چهاردهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی فريبرز ریيس دانا به عنوان پيشكسوت در حوزه شهرسازي و اقتصاد شهري اظهار داشت :

 

فقط حوزه فعاليت پول و قدرت نيست شهر را شهروندان از تمام اقشار تشكيل ميدهند نبايد اقشار محروم زير چرخ قدرت سرمايه داري له شوند شهرسازان بايد شهر را براي اقشار محروم بسازند، بازار به اندازه كافي در خدمت سرمايه داران هست .

 

سخنران بعدی سعيدنيا پيشكسوت شهرسازي بود که گفت :


شهرساز بايد متخصص و متعد باشد متخصص بي تعهد و متعهد بي تخصص بلاي جان جامعه ماست اعتلاي كيفيت زندگي در گرو برنامه ريزان متخصص متعهد است عدالتخواه یکی از شهرسازان به نام کشور در چهاردهیمن بزرگداشت روز جهانی شهرسازی، بیانیه این روز را در مراسم فوق به شرح زیر قرائت کرد:


در این مراسم همچنین محمدسعید ایزدی، فریبرز رئیس دانا، جلال آزادی و مصطفی بهزادفر به ترتیب به عنوان شهرسازان پیشکسوت در حوزه های مدیریت اجرایی مرتبط با شهرسازی، حوزه حرفه و دانش نظری، معرفی و تجلیل شدند.


همچنین مهتاب بوالهری و ندا شیخ به عنوان برگزیدگان مسابقه عکس برتر از فضای شهری و تارا قاسمی و شیوا ترابی به عنوان برگزیدگان مسابقه پوستر بخش دانشجویی روز بزرگداشت شهرسازی معرفی شدند.


بر اساس اعلام هیات داوران، آثار دو عکاس برگزیده این مسابقه از میان ۵۲ اثر ارسالی و آثار دو طراح حوزه پوستر هم از میان ۳۵ اثر ارسالی انتخاب شده بودند.


.حضور پرشور و گسترده گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی ،حرفه مندان، مدیران شهری، اساتید و دانشجویان در بزرگداشت روز جهانی شهرسازی به چشم میخورد امید است که این بزرگداشت در نیل به اهداف اصلی خود یعنی شناساندن این حرفه به عموم شهروندان و تجلیل از بزرگان و پیشکسوتان و ارتقای آگاهی جامعه موفق باشد.


برای سال جدید (سال ۹۶)، دبیرخانه شعار «شهرسازی، سلامت عمومی، اعتلای زندگی» را برگزید که با پیگیری همه جانبه خواستار تحقق کامل آن به شرح زیر شد:


۱- جامعه شهرسازی اعتلای زندگی را در گرو تهیه و اجرای طرح های کارآمد شهری با تاکدی بر سلامت عمومی و با هدف ایجاد شهرهای سالم می داند.
۲- جامعه شهرساز خواهان تلاش کلیه دستگاه های ذی مدخل جهت رفع آلودگی هوا، آب و خاک می باشد تا بیش از این شاهد آمارهای خارج از استاندارد و تبعات منفی آن نباشیم.
۳- جامعه شهرساز با توجه به سپری شدن حدود ۴۰ سال از تصویب اصل ۳۱ قانون اساسی با ذکر داشتن مسکن متناسب با نیاز که حق هر فرد و خانواده ایرانی می داند، دولت را موظف می داند با رعایت اولویت برای آنهایی که نیازمندتر هستند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم نماید.
۴- جامعه شهرساز خواهان آن است که طرح های مسکن اجتماعی که مطالعات آن خاتمه یافته است در اسرع وقت تامین بودجه شده و به اجرا درآید، به امید آنکه آثار بدمسکنی و بی مسکنی از جامعه ما ریشه کن شود.
۵- جامعه شهرساز تاکید دارد که برای خاتمه دادن به شهرفروشی لازم است هر نوع دیدگاهی که این رویکرد را برای تامین منابع مالی اداره شهر توجیه می کند برای همیشه کنار گذاشته شود و با مسببان آن شدیدا برخورد شود.
۶- جامعه شهرساز با توجه به نقش زمین در هزینه مسکن برای شهروندان، لازم می داند مبارزه با زمین خواری با جدیت تداوم یابد و سوداگری زمین که عامل اصلی نابسامانی مسکن است پایان پذیرد.
۷- جامعه شهرساز تاکید بر شهرسازی انسان محور با توجه ویژه به توسعه حمل و نقل عمومی، پیاده راه سازی و همچنین مناسب سازی فضاهای عمومی برای کلیه گروه های سنی و جنسی جامعه دارد.
۸- ایجاد زمینه لازم برای تحقق طرح های توسعه و عمران شهری به منظور جلوگیری از اقدامات سلیقه ای در فرآیند رشد و توسعه شهرها
۹- جامعه شهرساز معتقد است صیانت از منابع طبیعی می بایست به عنوان یک اصل مهم در نظام شهرسازی تلقی شده و در این راستا جلوگیری از تخریب باغات و فضای سبز در شهرها مجدانه در دستور کار قرار گیرد.
۱۰- جامعه شهرساز توجه به منابع اقتصادی در طرح های توسعه و عمران شهری در راستای اجرایی نمودن طرح ها و جلوگیری از رانت را امری مستمر تلقی می کند.
۱۱- جامعه شهرساز بر این باور است شفاف سازی اقدامات شهرسازی یکی از راه های دستیابی به حکمروایی خوب شهری است.
۱۲- جامعه شهرساز با توجه به لزوم بهره مندی از ظرفیت های اجتماعی- فرهنگی شهروندان در راستای دستیابی به شهرهای سالم، مطلوب و دلخواه و به منظور تاثیرگذاری شهروندان بر آینده شهرها از طریق مشارکت وسیع و حضور هرچه بیشتر در فرآیند تهیه طرح ها و پیگیری حقوق شهروندان، خواهان تشکیل «تالار گفتگو» در هر شهر می باشد.
۱۳- جامعه شهرساز معتقد است برای بالا بردن سرزندگی در شهرها، اولویت بخشیدن به کیفیت به جای کمیت امری ضروری است تا بدین ترتیب شهروندان از آسایش، آرامش و امنیت بیشتری برخوردار شوند.
۱۴- جامعه شهرساز از زحمات کلیه مسئولین و متخصصین که با تلاش خود در راه اعتلای شهرها گام برمی دارند و با رعایت اخلاق حرفه ای و قانونمداری و برقراری عدل و انصاف انجام وظیفه می نمایند تشکر و قدردانی می نماید.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;