گره های کور در رویکردِ «کارآفرینی» در نظام مهندسی

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: ۶ مرداد روز کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفه ای نامگذاری شده است. کارآفرینی بر آموزشهای فنی و حرفه ای، متمرکز است و بر محورِ ایده دادن و کمک به تمام کسانی که قدم در مسیر کسب و کار گام نهاده اند تعریف می شود و البته در این مسیر بسیاری از گروه ها و سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی نقش موثری در توسعه فرهنگ کارآفرینی برعهده دارند.
ﺑﺎ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺑﻪ روﻧﺪ رﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ در می‌یابیم ﮐﻪ ﺑﺎ اﻓﺰاﯾﺶ و ﮔﺴـﺘﺮش فن‌آوریﻫـﺎی ﭘﯿﺸـﺮﻓﺘﻪ، ﻧﻘـﺶ و ﺟﺎﯾﮕـﺎه ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨـﺎن ﺑـﻪ ﻃـﻮر ﻓﺰاﯾﻨﺪه‌ای ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﯽﺷﻮد، ﺑﻪ ﺑﯿﺎن دﯾﮕﺮ ارﺗﺒﺎط ﻣﺴﺘﻘﯿﻤﯽ ﺑـﯿﻦ ﭘﯿﺸـﺮﻓﺖ ﻓﻨـﺎوری و ﺿـﺮورت آﻣـﻮزش ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨـﺎن وﺟـﻮد دارد، اﮔﺮﭼـﻪ در ﺳﺎلﻫﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ اﺧﺘﺮاع، ﺟﺎﯾﮕﺎه وﯾﮋه‌ای در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮐﺸﻮرﻫﺎ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ اﻣﺎ اﻣﺮوز ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﻓﺮدی و ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻬﻢ رﺷـﺪ و ﺗﻮﺳـﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽآﯾﺪ، ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ در ﻏﺮب و ﺑﺮﺧﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎی دﯾﮕﺮ دو دﻫﻪ اﺧﯿﺮ دﻫﻪﻫـﺎی ﻃﻼﯾـﯽ ﮐـﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﻧـﺎم ﮔﺮﻓﺘـﻪ اﺳـﺖ.
آموزش های  فنی و حرفه ای به صورت علمی و عملی، تا کنون توانسته است جامعه را از خمودیِ بیکاری و رخوت در آورده و در رویکرد «کارآفرینی» و فراگیری مهارت های و ارزش ها و شکوفایی توانمندی های فردی و گروهی، بسیار موثر باشد.
به روزرسانی آموزشهای علمی و عملی «نظام مهندسی» و جایگاهی که در حوزه شناسایی نیازهای علمی و عملی در این حوزه وجود دارد، و همچنین نقشی که «نظام مهندسی» در حوزه کارآفرینی دارد، توجه به این امر را صدچندان ساخته است.
گستردگی و تنوع رشته های موجود در «نظام مهندسی» مانند؛ بهره برداری و نگهداری شبکه و تاسیسات برق و مکانیک ساختمان، متخصصین در امر طراحی، آموزشهای حوزه عمران و …. همگی از جمله بخشهایی است که از جمله نیازهای شاخصِ جامعه محسوب می شود که در صورت آموزشهای مطلوبِ علمی و عملی زمینه مناسبی برای قرار گرفتن در مسیر توسعه اقتصادی و به تبع آن موجبات گردش چرخِ اقتصاد در حوزه های نیرو، صنعت و … را نیز فراهم آورد.
البته در این میان «برون سپاری» در مقوله «کارآفرینی» در کشور ، سهمِ به سزایی در رشدِ اقتصادی کشور را برعهده دارد و در صورت اجرای سیاست برون سپاریِ اجرای پروژه های مختلف توسط دولت، بستر مناسبی برای به کار گرفتن پتانسیل های موجود در بخشهای مختلف ایجاد می گردد و البته در این میان فرصتِ تحقق و عملی ساختن شعار مقام معظم رهبری در سال جاری مبتنی بر «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» مهیا می گردد.
ارتقاء مهارت دانش آموختگان در رشته های مهندسی در حالِ حاضر توسط آموزشگاه ها و ایجاد فرصتی برای مشارکت در پروژه های مختلف،  می تواند موجبِ رشدِ وضعیت دانش و مهارتهای آنها و تبدیل شدن فرد یا تیم کاری در فرآیند کارآفرینی شود و به این ترتیب می توان از آنها به عنوان نیروی محرکه و موتور توسعه اقتصاد کشور استفاده کرد.
البته آنچه که در این میان باید به طور جدی به آن پرداخت، «موانع کارآفرینی  از لحاظ اداری، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی» در کشور است که در دو بخش دولتی و تعاونی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند و حرکت در مسیر تولید را برای به ویژه برای دانش بنیان ها و استارتاپ ها به عنوان حلقه های اصلی «کارآفرینی» کند و گاهی متوقف می کند.
بدیهی است؛ ﺗﻐﯿﯿﺮ و ﺗﺤﻮل ﮐﻠﯿﺎت ﻋﻠﻮم ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و آﺷﻨﺎﯾﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﺑﺎ ﭘﺪﯾﺪه ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ، اﯾﺠﺎد راﺑﻄﻪ ﻧﺰدﯾﮏ ﺑﯿﻦ ﻣﺮاﮐﺰ ﺻﻨﻌﺘﯽ و ﻣﺮاﮐﺰ ﻋﻠﻤﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر آﺷﻨﺎﯾﯽ با دانش‌پژوهانی ﮐﻪ در آﯾﻨﺪه ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎن ﺻﻨﻌﺘﯽ ﮐﺸﻮر ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺷﺪ، ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﭘﺮوژهﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﭘﯿﺮاﻣﻮن ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎن در ﻣﺮاﮐﺰ ﺻﻨﻌﺘﯽ ﮐﺸﻮر و اراﺋﻪ راﻫﮑﺎرﻫﺎی اﺻﻮﻟﯽ ﺟﻬﺖ رﻓﻊ ﻧﻮاﻗﺺ و ضعف‌های آن. ﺗﺸﮑﯿﻞ اﻧﺠﻤﻦ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎن ﺟﻬﺖ ﻣﺸﻮرت و ﺗﺒﺎدل ﻧﻈﺮ ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﺎن در ﺳﻄﺢ ﻣﻠﯽ، تحول در ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﮐﺸﻮر در راﺳﺘﺎی ﭘﺮورش و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻓﺎرغ‌اﻟﺘﺤﺼﯿﻼن و ﻣﺪﯾﺮان ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻦ.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;