افسانه‌های کارآفرینی

روح اله واصف/ سردبیر و مدیرمسئول پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا، همکاران گرامی سلام و خدا قوت؛ برای حمایت از کارآفرینان تازه‌کار، مراکزی وجود دارد که از سرمایه گذاران و مربی‌ها تشکیل شده است و تا مدتی به شکل‌های مختلف از کارآفرینان و طرح‌های آن‌ها حمایت می‌کنند.
پس‌ از آن کارآفرینان باید روی پای خود بایستند. این مراکز رشد را در اصلاح جهانی انکوباتور می‌نامند یعنی همان دستگاهی که کودکان تازه به دنیا آمده گاهی در آن‌ها قرارمی‌گیرند تا مشکلات آن‌ها رفع شود و بتوانند بی‌نیاز به چنین دستگاهی ادامه زندگی دهند. کارل. جِی. شِرام اقتصاددان و رئیس اسبق بزرگ‌ترین مؤسسه کارآفرینی دنیا در کتاب برنامه کسب و کارتان را بسوزانید می‌گوید “دولت ایالات‌متحده برای حمایت از این مراکز رشد، حدود دو میلیارد دلار تخصیص داد ولی نتیجه نهایی در شکست کسب و کارهای جدید چندان تغییری نداشت. ۲۵ درصد کسب‌وکارهای جدید یک سال هم دوام نمی‌آورند، بیش از ۵۰ درصد آن‌ها بعد از پنج سال تعطیل می‌شوند و ۲۰ درصدشان هم بعد از ده سال از آن صنعت خارج می‌شوند. “ این آمار نشان می‌دهد که شکست کسب و کارها در کشور ما یا هر جای دیگر دنیا، حتی غول تجارت و صنعت دنیا یعنی ایالات‌متحده، امری بدیهی است و در این مورد نمی‌توان اقتصاد، پدیده‌های اجتماعی، بحران‌های ملی و یا هر اتفاق دیگری را به تنهایی مقصر دانست. البته که بی‌تاثیر نیستند و شاید باعث تسهیل زوال نیز باشند ولی نباید این اتفاقات مرسوم در کشور خود را تنها عامل شکست شرکت‌ها بدانیم. متأسفانه آمار دقیق و بی‌طرفانه‌ای از وضعیت کسب و کارها در کشور ما وجود ندارد و اگر هم هست در دسترس نیست.
قطع شدن ناگهانی اینترنت و یا سرعت پایین آن، از دسترس خارج شدن شبکه‌های قدرتمند اجتماعی مانند اینستاگرام یا تلگرام، صعود و نزول قیمت دلار و بار روانی ناشی از آن چند دلیل کوچک برای تعطیلی بسیاری از کسب و کارها بوده است ولی بدون شک نام‌های بزرگی که پس از سال‌ها ناگهان محو می‌شوند نباید و نمی‌توانند به این دلیل تعطیل شوند. در این خصوص افسانه‌های زیادی در کشور ما و حتی در جهان رایج است که وقتی با آمارها بررسی و تحلیل می‌شوند ناراستی خود را نشان می‌دهند.
یکی از این داستان‌ها که در کشور ما بسیار رایج است لزوم کارآفرینی در سن پایین است. بسیاری فکر می‌کنند با افزایش سن این سودا را باید وانهند. شِرام در کتاب خود می‌گوید: “راه‌اندازی شرکت کار بچه‌ها نیست. اغلب کارآفرینان میانسال هستند و بین ۴۵ تا ۵۵ سال دارند. افراد بالای ۵۵ سال بیش از افراد زیر ۳۵ سال کسب‌وکار راه می‌اندازند. “ جالب است که در کشور ما افراد با سنین بالا بیشتر به دنبال مشاوره در شرکت‌های مختلف و بازنشستگی هستند. در این مورد داستان‌های جالب ولی دروغین دیگری نیز وجود دارد که از بی‌اطلاعی‌ها و ناامیدی‌های ما ارتزاق می‌کنند. در شماره‌های بعدی بیشتر درخصوص آن‌هاخواهیم نوشت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;