گرما زدایی همزمان با گرم شدن اقلیم

به گزارش تاسیسات نیوز،  امواج گرما در حال حاضر از کشنده ترین بلایای مرتبط با آب و هوا در اروپا است. ۱۴۰ هزار مرگ و میر با وقوع ۸۳ موج گرما از ابتدای این قرن ثبت شده است. امروزه فقط ۸ درصد از ۲٫۸ میلیارد نفری که در مکانهایی زندگی می کنند که میانگین دمای روزانه آنها بالاتر از ۲۵ درجه سانتیگراد است، به سیستم تهویه هوا دسترسی دارند.
سرمایش به ویژه در شهرهایی که با افزایش دما روبرو هستند و با “اثر جزیره گرمای” شهری افزایش بیشتری پیدا می کند، مهم است. در “اثر جزیره گرما”، بتن و آسفالت در طول روز انرژی خورشید را جذب کرده و آن را پس از اینکه خورشید غروب کرد، بازتاب می دهند و باعث می شوند که شهرها ها کماکان گرم بمانند.
اغلب محله های فقیرنشین بیشتر تحت تأثیر گرما قرار می گیرند زیرا ساکنان این مناطق دسترسی کمتری به سیستم های تهویه مطبوع و فضای سبز دارند و افراد آسیب پذیر، بیشتر در معرض خطر عوارض ناشی از گرما قرار می گیرند. راه حل استاندارد برای خنک سازی در شهرها اضافه کردن سیستم های تهویه مطبوع بیشتر است، اما این راه حل هم مشکلات خاص خود را دارد.
سیستم های سرمایشی که مصرف بالای انرژی دارند، یکی از عوامل گرمایش جهانی هستند. پیش بینی می شود تعداد وسایل خنک کننده از ۳٫۶ میلیارد به ۹٫۵ میلیارد در سال ۲۰۵۰ برسد.
با این حال بسیاری از شهرها قدم های جسورانه ای برداشته اند تا نشان دهند که می توان با روش های پایدار دمای هوا را خنک نگه داشت.
شهر احمدآباد هند، یکی از این شهرها است. این شهر پس از یک فصل گرم و کشنده، برنامه عملیاتی گرما را در سال ۲۰۱۰ اجرا کرد. این برنامه نه تنها یک سیستم هشدار زودهنگام برای افراد آسیب پذیر ایجاد کرده است، بلکه شامل تامین آب برای عموم، گیاهان و درختان و ابتکار “سقف خنک” برای بازتاب گرما بود. حدود ۷۰۰۰ خانوار کم درآمد سقف خانه های خود را به رنگ سفید رنگ کرده اند. یک اقدام ساده که با بازتاب نور خورشید، دمای داخل خانه را به میزان چشمگیری کاهش می دهد. برنامه عملیاتی گرما سالانه جان ۱۱۰۰ نفر را نجات می دهد. رویکر ابتکاری چند مرحله ای این شهر، برنده جایزه Ashden Award for Cool Cities در سال ۲۰۲۰ شد. این جایزه به پیشگامان مبارزه با تغییرات اقلیمی اهدا می شود.
شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد مداخلات در سطح شهر می تواند اثر تنش گرمایی را تا حد زیادی کاهش دهد. در یک بعد از ظهر معمولی تابستان، یک سقف سفید تمیز که ۸۰ درصد از نور خورشید را منعکس می کند، حدود ۳۰ درجه سانتیگراد خنک تر از یک سقف خاکستری است که تنها ۲۰ درصد از نور خورشید را منعکس می کند.
آژانس بین المللی انرژی تخمین می زند که شهرهایی که از این منظر خوب طراحی شده باشند، می توانند ۲۵ درصد در مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش صرفه جویی کنند.
شهرهایی مانند ملبورن استرالیا، برای افزایش کیفیت هوا، ایجاد سایه بیشتر و کاهش نیاز به سرمایش مکانیکی در نظر دارند تا پوشش های جنگلی شهری خود را به صورت گسترده ای افزایش دهند. در همین حال، پروژه ForestaMi میلان قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ۳ میلیون درخت جدید در این شهر بکارد تا دمای آن را ۲ درجه سانتیگراد کاهش دهد و پایتخت سیرالئون، فریتاون، به عنوان بخشی از تلاش خود برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی و متوقف کردن جنگل زدایی، متعهد شده است تا پایان سال جاری ۱ میلیون درخت بکارد و پوشش گیاهی را ۵۰ درصد افزایش دهد.
منبع زیست آنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;