گرمای حضور « اخگر تابش » در تنور تولید سامانه های گرمایش تابشی

به گزارش تاسیسات نیوز، حضور در رشته های مختلف صنایع شاید در شرایط فعلی که همگان با مشکلات فراوانی مواجه هستند، همت بلند و عزمی راسخ می طلبد.
فرهاد سکوتی فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک سیالات در ایران، در سال ۱۳۹۰ با تاسیس شرکت اخگر تابش با وجود مشکلات مختلفی که همگان با آن دست و پنجه نرم می کردند، سهمی به سزا در رشد این صنعت در کشور داشت .
تاسیسات نیوز به منظورآشنایی با شرایط ورود وی به این صنعت و آنچه که در این زمینه بعمل آورده است با وی به گفتگو نشسته است؛

 

گرمای حضور « اخگر تابش » در تنور تولید سامانه های گرمایش تابشی
اخگرتابش
.جرقه ورود به صنعت تاسیسات چه طور زده شد؟
همان طور که اشاره کردم، مدت کوتاهی در یکی از شرکت های فعال در زمینه سامانه ای گرمایش تابشی مشغول به کار بودم. در آن زمان این نوع سامانه ها چندان شناخته شده نبوده و حتی همین استفاده محدود از آنها به شیوه ای تقریبا برابر میان محصولات داخلی و خارجی تقسیم شده بود. این دوره برای من فرصت خوبی جهت آشنایی با مکانیسم انتقال حرارت از طریق تابش بود. اگرچه در این زمان اندیشه فعالیت مستقل را نداشتم اما این پرسش در ذهن من باقی ماند که آیا امکان تولید این سامانه ها به صورتی کلان تر در کشور وجود ندارد؟ برای حدود ۲ سال موضوع تا حدودی اهمیت خود را از دست داد تا آنکه در سال ۱۳۹۰ اولین نمونه دستگاه را به عنوان دستگاه گرمایش تابشی هوشمند با قابلیت تامین آب گرم با امکانات محدود تولید کرده و موفق به کسب گواهی ثبت اختراع آن شدم. این موضوع انگیزه بیشتری برای تمرکز بر تولید انبوه سامانه های گرمایش تابشی به من داد و در نتیجه آن به تاسیس شرکت اخگرتابش اقدام کردم.
.چشم اندازتان برای تولید محصولات جدید چیست؟
یکی از مهمترین راهبردهای شرکت ما، به روز بودن و تلاش برای ارتقای کمی و کیفی شاخص هایی است که می تواند عملکرد ما را بهبود بخشد. بدین ترتیب برنامه ریزی جهت طراحی و تولید محصولات جدید از یک سو برگرفته از بررسی ها و محاسبات فنی است که کارشناسان بخش تحقیق و توسعه (R&D) ما در زمینه هایی چون کاهش اتلاف انرژی و افزایش بازدهی دستگاه ها انجام می دهند و از سوی دیگر، بازخوردها، درخواست ها و نیازهایی که از سوی مشتریان و بهره برداران از محصولات ما دریافت می شوند. این چشم اندازی است که از گذشته نیز برای خود ترسیم کرده و در گذر زمان نیز آن را تدقیق خواهیم کرد. چنان که می توان به طراحی و به روز رسانی کنترل پنل انحصاری اخگرتابش اشاره کرد که از یک سو واجد مزیت های فنی و اقتصادی در تنظیم و کنترل گرمای سالن بوده و از سوی دیگر، کاربری سامانه ها را برای بهره برداران ساده کرده است. نکته قابل توجه دیگر با تاکید بر شرایط اقتصادی کشور، تولید محصولات بر پایه قطعات و مواد اولیه ای است که در عین حفظ و حتی ارتقای کیفیت پیشین، هزینه تمام شده دستگاه را کاهش داده و از این طریق قدرت خرید مشتریان را بهبود بخشند. از این منظر، ما به شیوه ای از محصولات شرکت های نوپا نیز حمایت کرده و در صورت انطباق کیفیت قطعات تولیدی آنها با استانداردها و شاخص های مورد نظر، از قطعات یاد شده در تولید محصولات جدیدمان استفاده خواهیم کرد.
.چه کارها و اقداماتی در جهت تولید محصولات خاص در ذهن شما وجود دارد که تاکنون موفق به عملی کردن آنها نشده اید؟
سوال بسیار خوبی است؛ این دغدغه همیشگی تولیدکننده ای است که همواره به پیشبرد وضع موجود خود توجه دارد. طبیعتا ما نیز مانند بسیاری از دیگر تولیدکنندگان کشور طرح ها و ایده هایی را در ذهن داریم که تحقق آنها با چالش های فنی و گاه زیرساختی مواجه بوده است. خوشبختانه با همدلی همکاران مان در اخگرتابش، در زمینه ایده پردازی و طراحی پیشرفت های خوبی داشته ایم؛ فکر می کنم همگی در این خصوص وفاق نظر داریم که متخصصان و کارشناسان ایرانی از خوش فکر ترین و خلاق ترین مهندسان هستند که عملکرد آنها در سراسر جهان مایه مباهات بوده؛ اما همان طور که اشاره شد، گاه به دلیل محدودیت هایی در زمینه تولید قطعات پایه و یا در اختیار نبودن دستگاه های خاص امکان به فعلیت در آوردن پتانسیل ها وجود ندارد. اخگرتابش نیز از این قاعده مستثنی نیست، با این وجود ما بر این باوریم که اگر راهی وجود ندارد، باید آن را ساخت. این تفکری است که در ذهن همکاران من در مجموعه نیز جاری و ساری بوده و تلاش می کنیم با وجود تمام محدودیت های موجود، همواره رو به جلو حرکت کرده و ایده های خود را هرچه بیشتر به عمل نزدیک نماییم.
آینده صنعت تاسیسات را چطور می بینید؟ صنعت تاسیسات ایران در مقایسه با صنعت تاسیسات جهان در چه سطحی قرار دارد؟
به شدت بر این موضوع باور دارم که با وجود چالش ها و محدودیت هایی که کم هم نیستند، قابلیت ها و امکانات موجود در کشور در بسیاری زمینه ها و نه البته تمامی، به ویژه در سطح منطقه بی مانند است. صرف نظر از دانش فنی، با نگاهی بر گذشته مشخص است که اقدامات و تلاش های بسیار ارزشمندی در صنعت تاسیسات کشور صورت گرفته است. وجود شرکت های به نامی که محصولات آنها سال هاست علاوه بر تامین نیازهای کشور، به منطقه و حتی به کشورهای پیشرفته نیز صادر می شود، گواهی بر این ادعاست. البته باید توجه داشت تولید محصولات به دو شکل صورت می پذیرد؛ نخست شیوه ای که در آن ۱۰۰% قطعات داخلی است و دیگر، شیوه ای که تولید بر پایه برخی قطعات وارداتی صورت می گیرد. به بیان دیگر، در حالت دوم محصول عملا به جهت ارزش افزوده ای که بر مجموعه ای قطعات اولیه اضافه می گردد، تعریف می شود. اگرچه هر دو شیوه در نوع خود فعالیت اقتصادی ارزشمندی می باشند، اما می توان انتظار داشت در صورت تمرکز شرکت های تاسیساتی بر تولید قطعات اولیه و در نتیجه بی نیازی به واردات آنها، صنعت تاسیسات کشور آینده ای روشن تر را به خود ببیند. در این ارتباط، تولید بورد الکترونیکی انحصاری برای سامانه های گرمایش تابشی گام کوچک اما ارزشمندی است که اخگرتابش در این مسیر برداشته و نیاز به استفاده از نمونه وارداتی آن را حذف کرده است. به هر ترتیب، در عین لحاظ نمودن ویژگی های مثبت صنعت تاسیسات کشور، همواره باید با نگاهی رو به جلو، پایش و به روز رسانی مستمر را سرلوحه اقدامات خود، در هر سطحی که در حال فعالیت هستیم، قرار دهیم تا در نتیجه آن ضمن بهره گیری از فرصت های صنعت تاسیسات ایران، شایستگی های بیشتری برای کشورمان را شاهد باشیم.
. آیا برند اخگر تابش توانسته است نام خود را به عنوان تولیدکننده سامانه های گرمایش تابشی در صنعت کشور مطرح کند؟
اجازه دهید بازگشتی به گذشته و مشخصا سال ۱۳۹۰ داشته باشیم، در شرایطی که اخگرتابش فعالیت رسمی خود به عنوان طراح و تولید کننده سامانه های گرمایش تابشی آغاز نمود. در نظر بگیرید که در این زمان تنها دو شرکت دیگر به فعالیتی مشابه مشغول بوده و بستر و دسترسی عامی به سامانه های گرمایش تابشی وجود نداشت. به بیان دیگر، تولید سامانه های گرمایش تابشی به گونه ای انحصاری در ایران انجام می شد. امروز به لطف خداوند و با تلاش تمامی همکاران، ظرف مدت کمتر از ۱۰ سال اخگرتابش نام خود را به عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح سامانه های گرمایش تابشی در کشور مطرح ساخته و تنوع محصولات خود را نیز افزایش داده است. لازم به اشاره است که سامانه های گرمایش تابشی مرکزی در حال حاضر به صورت انحصاری توسط ما تولید می شود.
.چشم انداز شما  برای تولید محصولات جدید چیست؟
 همان طور که اشاره کردم اخگرتابش نیز به مثابه بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی، همواره در تلاش است وضعیت موجود را ارتقا بخشد، این موضوع هم در طراحی و هم در تولید بروز می کند: سامانه های گرمایش تابشی مرکزی در گذشته به کشور وارد می شدند اما به مرور زمان به دلایلی چون افزایش نرخ ارز و نبود نیروی داخلی جهت نصب، راه اندازی و تعمیر این نوع سامانه ها، از بازار ایران حذف شدند. با این وجود ما از همان ابتدای امر تمرکز خود را بر تولید داخلی این محصول بسیار کاربردی – که در موارد متعدد به هیچ روی قابل جایگزینی با سامانه های گرمایش تابشی موضعی نیست- قرار دادیم. بنابراین نه تنها از خروج ارز از کشور جلوگیری گردید، بلکه با حذف واردات محصول همچنان موفق به تامین نیاز مصرف کنندگان شدیم. بر این باور هستم که هیچ شرکتی نمی تواند بدون عملکرد مثبت و کسب رضایت مشتریان خود، فعالیتی مستمر داشته باشد بنابراین در پاسخ به پرسش شما می توانم بگویم امتداد و کیفیت حرکت ما در صنعت با تاکید بر تنوع و انحصار محصولاتی که با همت و تلاش همکاران شرکت در طول ۱۰ سال گذشته حاصل آمده و دریافت گواهی رضایت مشتریانی چون شرکت صنعتی بوتان، شرکت سیماران، نمایشگاه بین المللی کاسپین زنجان، نمایشگاه بین المللی سنندج و شرکت حدید مبتکران نام اخگرتابش را در ردیف شرکت های خوش نام و پیشرو در تولید سامانه های گرمایش تابشی قرار داده است.
بارزترین ویژگی شرکت (برند) و محصولات شما در چیست؟ وجه تمایز محصولات شما با سایر شرکت ها در چیست؟
همان طور که پیش تر اشاره کردم، به روز آوری محصولات و خدمات در راستای تامین خواسته ها و نیازهای مشتریان از مهمترین اهدافی است که در شرکت اخگرتابش پیگیری می شود. خوشبختانه خلاقیت، ابتکار عمل و مسئولیت پذیری همکاران شرکت در طول سال های گذشته موجب شده محصولات متنوعی از سامانه های گرمایش تابشی موضعی و مرکزی و همچنین کوره های تابشی توسط ما طراحی و تولید گردد. این تولیدات به صورت خاص با شرایط کاری و نیاز مشتریان با تاکید بر مسائل فنی و یا محدودیت های فضایی انطباق یافته و در موارد متعدد کارکرد انحصاری می یابند. به -انعطاف پذیری مجموعه به لحاظ فنی و مهندسی، قابلیت طراحی به معنای واقعی کلمه را داریم. این موضوع به ویژه در ارتباط با سامانه های گرمایش تابشی مرکزی و کوره های تابشی نمود می یابد چرا که در مقایسه با سامانه های گرمایش تابشی موضعی که در ابعاد و اندازه های نسبتا متداول عرضه می شوند، بسته به شرایط کاری از محیطی به محیط دیگر متغیر هستند. بنابراین فکر می کنم انعطاف پذیری شرکت در برابر نیازهای خاص مشتریان به واسطه تفکر خلاق و مشارکت صمیمانه همکاران من در شرکت به ویژه در بخش های فنی و تحقیق و توسعه از جمله ویژگی هایی است که اخگرتابش را در تمایز با دیگر شرکت های همکار قرار می دهد. چنان که اشاره شد، با وجود آنکه اخگرتابش سومین شرکت تولید کننده سامانه های گرمایش تابشی در کشور محسوب می شود، اما به جرات می توان اذعان کرد که تنوع سامانه های مبتنی بر گرمایش تابشی در این شرکت منحصر به فرد می باشد. ما موفق به طراحی و تولید کنترل پنل انحصاری شده ایم، انواع کوره های تابشی برای مقاصد مختلف را در پاسخ به نیاز مشتریان ارائه کرده و تنها تولید کننده سامانه های گرمایش تابشی مرکزی در کشور نیز هستیم. مجموعه اینها می تواند تا حدودی مبین وجه تمایز ما با دیگر شرکت های همکار باشد.
. احترام به مشتری و ارتباط با مشتری از نظر شما باید چگونه باشد تا به رشد یک برند کمک کند؟
شما می توانید به سادگی فروش را منتهای هدف خود تعریف کنید و ارتباط با مشتری را پس از آن بی اهمیت بدانید، اگر فعالیت خود را کوتاه مدت تعریف کنید؛ اگر ارزشی برای تلاش های خود و همکاران تان قائل نباشید یا اگر بر این باور نباشید که می توانید اهداف بزرگی را محقق سازید. نگاهی بر عملکرد شرکت های بزرگ و موفق در ایران و جهان نشان می دهد که اهمیت ارتباط با مشتری اگر بیشتر از اهمیت کیفیت محصولات یک شرکت نباشد، کمتر از آن نیست. این موضوع چگونه بر رشد یک برند موثر است؟ کافی است در ذهن خود به این پرسش پاسخ دهید که کدام عامل شما را به سوی یک خرید ترغیب می کند: معرفی یک محصول توسط تولید کننده آن یا اعلام رضایت مصرف کننده آن؟ اگر چنین تصور ساده ای را همواره در ذهن داشته باشید، بدیهی است که احترام به مشتری و ارتباط موثر با وی هرگز اهمیت خود را برای شما از دست نخواهد داد. احترام به مشتری، احترام به خود ماست. چرا که از این طریق ما ثابت می کنیم انتخاب شرکت ما توسط مشتری، انتخاب درستی بوده است. تلاش من و همکاران ام در بخش های مختلف شرکت، از بخش فروش و پشتیبانی فنی که بیشترین تعامل را با مشتریان برقرار می سازند گرفته تا همکارانی که مسئولیت نصب و راه اندازی سامانه ها را برعهده دارند، آن است که ضمن ارتباط گیری موثر و کارآمد با مشتریان، در دریافت بازخورد اقدامات خود اقدام نموده تا بتوانیم در نتیجه بازبینی و پایش مستمر شیوه های تعاملی، رضایت حداکثری مشتریان خود را به دست آوریم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;