گردش چرخه ظلم در ارجاع کار نظام مهندسی

تاسیسات نیوز: صدیقه بهزادپور: بی توجهی به شاخص های قانونی و اخلاقی در بخش ارجاع کار در نظام مهندسی در حالی رخ می دهد که شاخص مهم در این فرآیند یعنی «صلاحیت و شفافیت سازی» مقوله ای کاملاً گم شده در این خصوص در حال گردش در جامعه مهندسی است و گوش شنوایی نیز در این خصوص وجود ندارد.
شفافیت حلقه فراموش شده در ارجاع کار
تاسیسات نیوز- صدیقه بهزادپور: واگذاری پروژه های مختلف در بخش های مختلف گاز، آبفا و … در سازمان نظام مهندسی کشور باید از قاعده ای تبعیت کند که متاسفانه این روند به ویژه در پایتخت کمتر از آن پیروی می کند و شفافیت زیادی در این زمینه وجود ندارد هر چند مطالبه مهندسان که تاکنون از طرق مختلف اعلام شده مبتنی بر همین امر است اما گویا گوش شنوایی در این زمینه وجود ندارد.
این درحالی است که «شفاف سازی» یکی از اصولی محوری دولت در حال حاضر است و بسیاری از مهندسان با سابقه ای طولانی در سیستم نظام ارجاع کار دیده نمی شوند و برگزیدگان در این میان موفق در تعامل با نظام مهندسی بدون توجه به فرآیند تایید صلاحیت، همچنان برنده میدان واگذاری پروژه ها در بخش های مختلف هستند.
این در حالی است که بر اساس ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی ساختمان تمام ضوابط حاکم بر ارجاع کارهای ساختمانی اعم از طراحی، نظارت و ارجاع و مسائل مرتبط با آن و نهادهای ذیربط مانند شهرداری، نظام مهندسی و … باید شفاف سازی به طور کامل صورت گیرد اما هنوز درچارچوب های تعیین شده هیچ اقدامی صورت نگرفته است و باید اصلاحاتی به منظور نظارت تمام و شفافیت کامل صورت گیرد و واگذاری پروژه ها بر اساس تخصص ها و تبحرها و با تفکیک رشته های مهندسی و به صورت عادلانه انجام شود.
خلاهای قانونی و امنیت ساخت و ساز
بدیهی است خلاهای موجود در دستورالعمل های کنونی بستر مناسبی برای تخلفات در زمینه ارجاع کار فراهم ساخته است که بعنوان مثال می توان به این امر اشاره کرد که؛ در حالی که هنوز وظیفه ناظر مکانیک پایان نیافته و تاییدیه صادر نشده پایان کار با تاییدیه گواهی آسانسور صادر می شود که بر خلاف قوانین و استانداردهای موجود در این زمینه است. این اهمال و بی توجهی به تاییدیه موارد در حیطه فعالیت مهندسان ناظر تاسیسات در حالی صورت می گیرد که تاسیسات مکانیک قلب ساختمان و تاسیسات برق بعنوان مغز ساختمان بخش عمده ای از امنیت ساختمان را شامل می شوند.
نقش موثر غیرقابل انکار گروه های تخصصی نظام مهندسی با سهمی بالغ بر حدود بیست بند از سی بند هیات مدیره در حالی مورد بی توجهی قرار میگیرند که بنا به تایید اکثر کارشناسان فن منشاء اکثر مشکلات احتمالی در ساخت و ساز به شمار می آیند، از این رو تایید صلاحیت مهندسان ناظر در راستای واگذاری پروژه ها مورد توجه زیاد واقع شود و در صورتی که سه مورد تخلف یا اهمال در پرونده کاری آنها دیده شود در لیست سیاه قرار گیرند و ممنوع الکار شوند تا علاوه بر اجرای بهینه ارجاع کار فرصت به افراد ذیصلاح و بامسئولیت کاری و … نیز فراهم آید.
تعرفه های غیرواقعی با نرخ های فضایی ساخت و ساز
بدیهی است تعیین تعرفه های خدمات مهندسی معقول بر اساس شرایط حاکم بر جامعه و قیمت مصالح ساختمانی، چیلر، آهن و … تعیین شود در حالی که در حال حاضر هیچ سنخیتی بین این شاخص ها وجود ندارد و از این رو عوامل نارضایتی جامعه مهندسان به شرایط موجود بیشتر و بیشتر می شود و چرخه ظلم بیش از پیش در این حوزه تقویت می شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;