گرامی داشت روز جهانی سرویس بهداشتی

روز جهانی سرویس بهداشتی گرامی داشته شد.

 

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، بهداشت یک حق اساسی انسان است که در بسیاری از کشورها پیشرفت ناکافی و کندی داشته و میلیون ها نفر در سراسر جهان را در معرض بیماری، فقر و آزار قرار داده است. علیرغم شواهد زیاد مبنی بر مزایا و برگشت زیاد سرمایه گذاری در بخش بهداشت، هنوز این مساله برای بسیاری از سیاست گذاران موضوع مورد توجهی نیست.

بحران خاموش بهداشت، بمب ساعتی است که بر میلیاردها نفر در سراسر جهان تاثیر می گذارد. وقتی سازمان جهانی توالت در 2001 تاسیس شد، موضوع بهداشت با اقبال کمی مواجه و به شدت در برنامه توسعه جهانی نادیده گرفته شده بود. یکی از موارد مهم و موثر در امر بهداشت، مساله دستشویی هاست.

ما از توالت ها هر روز در خانه، محل کار، رستوران ها و فروشگاه ها استفاده می کنیم اما باز هم کم در موردشان صحبت می کنیم. سکوت در مساله توالت ها و بهداشت نتایج مرگباری دارد. حدود یک میلیارد نفر در دنیای امروز به دلیل اجابت مزاج در فضای باز با توهین رو به رو می شوند. نبود توالت های ایمن و تمیز در مدارس سبب ترک تحصیل بیشتر دختران در زمان رسیدن به سن بلوغ می شود. مرگ و میر ناشی از بیماری های اسهال – یک نتیجه مستقیم بهداشت ضعیف – در کودکان بیشتر از مرگ به خاطر ایدز و مالاریاست.  توالت های ایمن و تمیز پیش نیازی برای سلامتی، ارجمندی و تحصیل است. سازمان جهانی توالت با هدف شکستن تابوی توالت ها و کاهش بحران بهداشت تاسیس شد. از سال 2001، این موسسه با دولت ها، سهام داران بخش دولتی و خصوصی و جامعه بین الملل برای اولویت بندی بهداشت در برنامه توسعه گفتگوهای گسترده ای داشته است.

این سازمان در 19 نوامبر 2001 تاسیس شد و اولین جلسه خود را در همان روز در سنگاپور برگزار کرد. در اولین کنفرانس از این نوع، تصمیم گرفته شد یک روز بین المللی برای توجه به مساله توالت ها لازم است. با هدف جلب توجه جهانی به بحران بهداشت، روز جهانی توالت تعیین شد.

از زمان تاسیس در 2001، روز جهانی توالت توسط NGO ها، موسسات وابسته به سازمان ملل، بخش خصوصی، سازمان های جامعه مدنی و جامعه بین الملل گرامی داشته می شود.

در سال 2013، توافق نامه مشترکی بین دولت سنگاپور و سازمان جهانی توالت منجر به اولین بیانیه سازمان ملل با عنوان «بهداشت برای همه» شد که خواستار تلاش جمعی برای رفع بحران بهداشت جانی از طریق بزرگداشت روز جهانی توالت بود. در 24 جولای 2013، روز جهانی توالت روز رسمی سازمان ملل شد.

سازمان جهانی توالت پیشگام ایجاد SaniShop است – یک اقدام اجتماعی که با تقویت کارافرینان محلی، شرایط بهداشت جهانی را بهبود می بخشد. این سازمان با همکاری دانشگاه کارولینای شمالی در کامبوج نزدیک به 10000 دستشویی خانگی در سال 2010 ساخت. بر اساس یک مدل فرانشیز اجتماعی، SaniShop شامل آموزش بناهای محلی در کشورهای در حال توسعه برای ساخت و فروش توالت در کشورشان است. به علاوه بناها و عاملان فروش برای ارایه راه حل های بهداشتی مناسب برای جوامع خود آموزش داده می شوند تا شرایط بهداشت در روستاها را بهبود یابد.

در سال 2012، اکوسیستم SaniShop 1800 توالت ساخته شد و انتظار می رود این میزان ساخت دستشویی در آینده در هر بخش تداوم داشته باشد و امید است در سال 2014، در پروژه بهداشت مدارس زندگی 10000 نفر در آفریقای جنوبی اصلاح شود. 

پایان پیام/.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;