کمیسیون ماده ۱۰۰ منبع درآمد شهرداری نیست

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد: پیشگیری از جرایم ساختمانی مجوز و همکاری شهرداری مهم است در حالی که در شهرداری اکثر آراء در کمیسیون ماده ۱۰۰ تخریب است، فلسفه وجودی کمیسیون ماده ۱۰۰ این است که باید به فکر آسایش و آرامش برای مردم باشد و نباید شهرداری به آن به عنوان یک منبع درآمد نگاه کند.
به گزارش تاسیسات نیوز، اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد با مدیرکل دادگستری این استان دیدار و گفتگو کردند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد، ساخت و ساز غیر مجاز را اولین و مهمترین معضل موجود در زمینه تخلفات شهری عنوان کرد.در این دیدار که به منظور بررسی و تبادل نظر در مورد مشکلات ساخت و ساز در استان صورت گرفت، مهندس یزدانپناه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس تبصره ۷ ماده ۲ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان وضع مقررات ملی ساختمان به منظور اطمینان از ایمنی، بهداشت، بهره دهی مناسب، آسایش و صرفه اقتصادی را اجرا و کنترل آن را برای حمایت از مردم به عنوان بهره برداران از ساختمانها و فضاهای شهری و ابنیه و مستحدثات عمومی و حفظ و افزایش بهره وری منابع مواد و انرژی سرمایه های ملی از اهداف و خط مشی سازمان نظام مهندسی ساختمان است.
وی با تاکید بر اهمیت نظارت از فعال شدن کمیته نظارت عالیه در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد را یادآور شد و گفت این کمیته در سه شهرستان بویراحمد، دهدشت و گچساران و یک کمیته ستادی برای جمع آوری اطلاعات صحیح، علمی و بروز تشکیل شده است. این کمیته بیش از سه ماه است که فعالیت خود را آغاز و دادگستری استان در راس فلوچارت کمیته نظارت عالیه قرار دارد.
یزدانپناه همچنین از راه اندازی اپلیکیشن در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: با این اقدام، اطلاع رسانی سریع به مهندس ناظر انجام می شود.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه سخنان خود بیان داشت: کمیته سیما و منظر شهری نیز تشکیل و سازمان در این کمیته حضور فعال دارد، ضمن اینکه با الکترونیکی شدن فعالیت های سازمان, هزینه های مردم کاهش می یابد چرا که دیگر نیازی نیست مردم برای انجام خدمات مهندسی به سازمان مراجعه کنند و به نوعی صرفه جویی در وقت و هزینه ها می شود.
وی با اشاره به تهیه فرم گزارش کار که باید در تمام مراحل ساخت مورد توجه قرار گیرد, خاطرنشان کرد: همه مهندسین پروژه نیز باید این فرم را برای ادامه کار امضا و تایید کنند.
یزدانپناه در ادامه ساخت و ساز غیر مجاز را اولین و مهمترین معضل موجود در زمینه تخلفات شهری عنوان کرد و اظهارداشت: در پیشگیری از جرایم ساختمانی مجوز و همکاری شهرداری مهم است در حالی که در شهرداری اکثر آراء در کمیسیون ماده ۱۰۰ تخریب است و شهرداری در این زمینه تاکنون اقدام موثری را انجام نداده است، همچنین باید با این موضوع که وقتی در شهرداری جریمه کمتر از سود باشد، شیرینی و حلاوت جرم و تخلف از بین نمی رود و این پیامدی جز روی آوردن بیشتر به تخلفات را در پی نخواهد داشت.
مهندس صادقی در این نشست نیز گفت: در بحث تخلفات در حوزه ساخت و ساز شهری دو مقوله وجود دارد که یکی از آن قانون نظام مهندسی سختمان است که ۲۴ سال پیش تاکنون اجرا می شود که در آن بحث تخلفات اشخاص را در اجرای ساختمان به خوبی مشهود کرده است، ضمن اینکه تقریباً در این مدت این قانون عملیاتی شده منبعث از قانون نظام مهندسی به خوبی اجرا شده است اما لازمه اجرای کامل آن با همکاری همه دستگاههای ذیربط امکان پذیر خواهد بود.
به گفته وی، مقوله دیگر آن مالک، دستگاههای ذیربط و… باید استانداردهای لازم را رعایت کنند تا بتوانیم به نتیجه مطلوبی در ساخت و ساز دست پیدا کنیم.
وی بیان کرد: در نظام ساخت و ساز مالک فقط سرمایه گذار است و اگر مشکلی پیش بیایید, مالک به هیچ عنوان تحت پیگیرد قانونی قرار نمی گیرد و مهندس به عنوان مقصر اصلی مورد تعقیب قرار می گیرد.
مهندس صادقی اظهار داشت: دادگستری به عنوان نهاد اصلی اجرای قانون می تواند ما را در یاری رساندن به اهداف اجرای مقررات ملی کمک شایانی کند چرا که اداره کل راه شهرسازی فقط می توانند در خصوص تخلفات با مهندسین و شهرداری مکاتبه کند.
صادقی افزود: بر اساس ماده ۴۰ قانون شهرداری ها، شهرداری نمی تواند رای تخریب صادر کند که این یک خلاقانونی است که در این خلا قانونی کمک دستگاه قضایی می تواند موثر باشد؛ بالاخص در مرکز استان که در حوزه سه گسل جوان قرار گرفته است.
در همین حال، مهندس رستگار نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد  نیز گفت: در این جلسات حضور شهرداران، نظام مهندسی و …  در کنار هم می تواند خروجی بهتری را در پی داشته باشد.
وی اظهارداشت: نظام مهندسی براساس قانون وظیفه اش جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز نیست و این موضوع بر عهده شهرداری ها است و نباید به ساختمان های بدون پروانه اجازه ساخت داده شود.
رستگار تصریح کرد: ما این را می پذیریم که مهندسین ناظر ما در مواردی کم کاری می کنند که با تشکیل کمیته نظارت عالیه ان شاالله این موضوع به حداقل خواهد رسید.
وی یادآور شد: فلسفه وجودی کمیسیون ماده ۱۰۰ این است که باید به فکر آسایش و آرامش برای مردم باشد و نباید شهرداری به آن به عنوان یک منبع درآمد نگاه کند.
نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان تاکید کرد: شهرداری ها در مواردی می گویند برای ساخت و ساز نیازی نیست به سازمان نظام مهندسی مراجعه کنید در صورتی که قانون به صراحت گفته شهرداری ها باید نقشه هایی را بپذیرند که مورد تایید نظام مهندسی باشند.
در ادامه مهندس دیودیده عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد اظهارداشت: باید برای حل هر مشکل و معضلی به دید کارشناسانه به آن نگریست تا بتوان تصمیم گیری های صحیح و قاطعانه ای را اتخاذ کرد که در بحث ساخت و ساز نیز باید چنین عمل کرد.
وی گفت: بحث ساخت و ساز چند گانه است از جمله مردم، مهندس، بانک ، شهرداری و …. که هر کدام یک از این نهادها باید به وظایف اصلی خود بر اساس قانون عمل کنند، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
دیودیده تصریح کرد: سازمان اقدام به تشکیل کمیته مصالح استاندارد کرده است که بتواند در این زمینه نقش موثری را در حوزه ساخت و ساز ایفا کند.
وی بیان داشت: سازمان نظام مهندسی در اجرای طرح های تفصیلی اختیاری ندارد و برای سروسامان دادن به بحث ساخت و ساز در استان برای این که به کیفیت مطلوب برسد، به شدت نیازمند همکاری مردم هستیم.
همچنین مهندس مهرجو خزانه دار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد در این دیدار با بیان این که ۷۰ درصد تخلفات ساختمانی در حوزه کاربری و پارکینگ است، گفت: انگیزه تخلفات متفاوت است؛ در منطقه حاشیه شهر مسکونی و در نقاط مرفه برای سود بیشتر است.
مهر جو خاطر نشان کرد: کارخانه های شن و ماسه در استان ما کیفیت پایینی دارند که این خود یک مشکل و معضل اساسی است و باید برای مقابله با آن راهکاری مناسبی ارائه شود.
وی اضافه کرد: شهرداری ها به دلیل کمبود منابع مبادرت به فروش تراکم می کنند؛ به همین دلیل است که کمیسیون ماده ۱۰۰ این چنین عمل می کند.
خزانه دار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان اظهار داشت: مهندس ناظر در زمینه برخورد با تخلفات اهرم اجرایی ندارد و فقط گزارش را به شهرداری ارائه می دهد.
در ادامه مهندس خورشیدی دیگر عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این که بیشتر طرح ها دارای دونقشه هستند, تصریح کرد: اکثر پرونده های ساختمانی به سازمان ارسال نشدند در حالی که قانون نظام مهندسی در حوزه ساخت و ساز لازم الاجرا است.
وی گفت: باید برای ساخت یک ساختمان و طی مراحل قانونی آن باید قبل از شروع به کارموارد ۳۳، ۳۴ و ۳۵ قانون به دقت مطالعه شود.
خورشیدی خاطر نشان کرد: در وضعیت فعلی برای این که بتوانیم به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنیم، به شدت عمل بیشتری در برخورد با تخلفات ساختمانی نیاز داریم, همچنین باید با همکاری صدا و سیما فرهنگ سازی لازم صورت گیرد.
وی افزود: چندین مورد از کارخانه های ساخت مصالح غیراستاندارد در سال گذشته تعطیل و بسیاری از پرونده های تخلفات مهندسین ناظر به شورای انتظامی ارسال و با آنها برخورد قانونی انجام شد.
همچنین دکتر حسینی نایب رییس هیات مدیره با تاکید بر آسیب شناسی صحیح در حوزه ساخت و ساز، گفت: با توجه به این که باید در هر حوزه ای ابتدا باید آسیب شناسی لازم در حوزه ساخت براساس معیارهای علمی و قانونی صورت گیرد تا بتوان راهکارهای مناسبی را ارائه داد و این را باید بدانیم که پیشگیری بهتر از درمان است، در این حوزه نیز باید این امر را سرلوحه کار خود قرار دهیم.
منبع نظام مهندسی کشور
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;