کمربند سبز راهی جدید در محیط زیست

به گزارش تاسیسات نیوز، نمایندگان مجلس توسعه کمربند سبز را راهکار کاهش آلایندگی هوا و جلوگیری از ساخت و سازهای قارچ گونه دانسته و تاکید دارند منافع افراد پرنفوذ با تصویب لایحه کمربند سبز به خطر می افتد.




ایجاد کمربند سبز با هدف کاهش آلودگی هوا و افزایش لطافت آن انجام می شود و نقش بسیار عمده ای در زیبایی بصری شهرها و کاهش میزان آلایندگی هوا داشته و علاوه بر تلطیف هوا از ورود گردوغبار به شهر جلوگیری می کند.




پایتخت یکی از کلانشهرهایی است که در حال حاضر درگیر معضل آلایندگی هوا و ساخت و سازهای بی رویه بوده و نیاز اساسی به توسعه و گسترش کمربند سبز دارد.




در دهه های اخیر شاهد پیشرفت و توسعه سبز در کلانشهر تهران بوده ایم به گونه ای که طبق اظهارات علی محمدمختاری مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۳ پارک جنگلی سرخه حصار، چیتگر و لویزان با مجموع مساحتی حدود ۲ هزار و ۹۰۰۰ هکتار به عنوان کمربند سبز شهر تهران شناخته می شد اما طی سه دهه اخیر، مساحت کمربند سبز شهر تهران از ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار به ۳۹ هزار و ۱۳۲ هکتار تاکنون رسیده است و به گونه ای تنها در طرح توسعه کمربند سبز بیش از ۱۰ برابر افزایش داشته ایم.




وی با یادآوری اینکه در بخش درون شهری تعداد بوستان ها تا قبل از انقلاب اسلامی ۷۵ بوستان بود، افزود: هم اکنون این تعداد به بیش از ۲ هزار و ۲۱۱ بوستان رسیده و سرانه فضای سبز از یک مترمربع به ۱۶.۴۹ مترمربع افزایش یافته است.




مختاری درخصوص مساحت ۳۹ هزار و ۱۳۲ هکتار کمربند سبز پیرامون شهر تهران در بخش برون شهری گفت: در بخش فضای سبز درون شهری شامل بوستان ها، رفیوژها، میدان ها، لچکی ها، حواشی بزرگراه ها و درختان معابر نیز به مساحت ۱۴ هزارهکتار دست یافته ایم و مجموع مساحت فضای سبز درون شهری و برون شهری به بیش از ۵۳ هزارهکتار رسیده است.




مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران با تاکید بر اینکه حفظ و صیانت از حریم شهر تهران خصوصاً در دامنه جنوبی البرز یکی از مهم‎ترین کارکردهای طرح توسعه کمربند سبز پیرامون شهر تهران محسوب می‎شود، ادامه داد: این طرح عملاً امکان تعارض و دست‎اندازی به اراضی ملی و بالای خط تراز هزار و ۸۰۰ متر را از سودجویان گرفته است .ضمناً طرح مذکور با اهدافی همچون کاهش اثرات آلودگی هوای شهر تهران و همچنین ایجاد فضای تفرجی جهت شهروندان محترم به اجرا در آمده است.




بر اساس یکی از مصوبه های لایحه هوای پاک شهرداری های شهرهای بالای 50 هزار نفر جمعیت موظف هستند سرانه فضای سبز خود را به حداقل 15 مترمربع افزایش دهند.




در این لایحه همچنین شرایط ایجاد حریم سبز بزرگراه ها وکمربند سبز شهرها که تحت تاثیر رخدادهای گردوغبار هستند مشخص شده و در بند 27 لایحه مذکور هوای پاک وزارتخانه های جهادکشاورزی (سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری) و راه و شهرسازی، از محل اعتبارات مندرج در ردیف های بودجه ای و شهرداری ها و دهیاری ها از محل منابع مالی در اختیار اعم از عوارض و وجوه عمومی مکلفند طی برنامه ای پنج ساله که به تأیید سازمان می رسد، حریم سبز بزرگراه ها و کمربند سبز شهرها و روستاهای تحت تأثیر رخدادهای گردوغبار را با روش آبیاری مدرن و اولویت استفاده از پساب های شهری و روستایی ایجاد کنند.




رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران طی روزهای اخیر با انتقاد از اینکه رشد شهرهای جدید به گونه ای است که به حریم شهرها به ویژه تهران تجاوز شده و مشکلاتی را برای مناطق جنوب تهران به ویژه 18 و 20 ایجاد کرده است، گفت: طی 15 سال اخیر شهرهای حومه تهران رشد فزآینده‌ای داشته و تعداد سکونتگاه‌های غیررسمی افزایش یافته است.




وی با بیان اینکه اداره کل حریم شهرداری تهران لایحه‌ای را تحت عنوان طرح کمربندی سبز تهران براساس اسناد بالادستی تهیه کرده است، یادآور شد: موضوع کمربند سبز تهران دو دهه است که در دستورکار قرار دارد و پیشنهاد می‌شود هرچه سریع‌تر این لایحه در شورا به تصویب برسد.




بهارستان نشینان بر این باورند تهران به عنوان شهری که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد نیازمند توسعه فضای سبز شهری است تا مردم بتوانند در سایه فضای سبز به آرامش پایدار و امنیت خاطر برسند همچنین یکی از مشکلات اساسی پایتخت مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا بوده که افزایش تنش ها را به دنبال داشته از این رو توسعه فضای سبز این مشکلات را به حداقل می رساند.




برخی نمایندگان تاکید دارند توسعه کمربند سبز از توسعه نامتوازن و بی رویه پایتخت و همچنین بارگذاری های غیرضرور صنعتی جلوگیری و کاهش آلایندگی هوا، تلطیف آب و هوا، کاهش دما و زیبایی بصری پایتخت را به همراه دارد.




نمایندگان مجلس معتقدند طرح 1350 هکتاری کمربند سبز شمال غربی شهر تهران با هدف جلوگیری از توسعه بی‌رویه شهر و ساخت و سازها در ارتفاعات 1800 تا 2400 متر پایتخت انجام شده اما متاسفانه این موضوع خیلی دیر تحقق یافت البته هر چند میانگین سرانه فضای سبز در پایتخت پانزده و نیم متر است اما این سرانه در مناطق مختلف پایتخت متفاوت بوده به گونه ای که در برخی مناطق مانند منطقه 10 تراکم جمعیت متناسب با فضای سبز نبوده و تعادل و توازن در میزان فضای سبز وجود نداشته و باید افزایش یابد.




برخی نمایندگان یادآور می شوند هیچ گونه اراده ای برای تعیین تکلیف لایحه کمربند سبز تهران وجود نداشته زیرا منافع افراد پرنفوذ با تصویب این لایحه به خطر می افتد.




نمایندگان تاکید دارند به طور قطع کمربندسبز تهران یکی از دستورالعمل ها و موضوعات مطروحه مجمع نمایندگان تهران در جلسه با شورای شهر پنجم خواهد بود و موضوع توسعه کمربند سبز تهران را در نخستین جلسه با شورای شهر پنجم و شهردار جدید مطرح خواهیم کرد و با اراده ای قوی در جهت عملیاتی کردن توسعه کمربند سبز و تعیین تکلیف لایحه مورد نظر گام خواهیم برداشت.




ایجاد کمربند ۳۹هزارهکتاری سبز برای پایتخت



فریده اولادقباد ، نایب رییس مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه توسعه کمربند سبز راهکار موثری برای مقابله با گرد و غبار است، گفت: در اغلب کشورهای دنیا کمربند سبز تعریف شده و نتایج خوبی را نیز در بر داشته است هر چند این موضوع در قرن های گذشته قانونی نبود اما بسیار مورد توجه قرار می گرفت به گونه ای که برای نخستین بار در سال 1930 در کشور انگلستان به قانون تبدیل شد و اجرای طرح کمبربند سبز به منظور کنترل رشد شهرها در دستور کار قرار گرفت.




نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید از گونه های گیاهی سازگار و ماندگار با شرایط اقلیمی پایتخت برای توسعه کمربند سبز استفاده کرد، افزود: کمربند سبز مناطق حاشیه ای شهر را در بر گرفته و از رشد حاشیه نشینی جلوگیری می کند.




وی با تاکید بر اینکه امکانات تفریحی، ورزشی وگردشگری باید در کمربند سبز لحاظ شود، تصریح کرد: افزایش و توسعه فضای سبز و پوشش گیاهی نه تنها موجب بهبود هوا و جلوگیری از ساخت وساز در اطراف شهر می شود بلکه همچون فیلتری بر اقلیم کلان شهر تهران نیز تاثیرگذار است.




این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه استان های غربی و جنوب غربی کشور به طور مداوم با معضل ریزگردها مواجه هستند، تصریح کرد: البته در برخی از ایام سال نیز این گرد و غبارها به تهران می رسد و نیاز است نسبت به توسعه پوشش گیاهی سازگار مانند زبان گنجشک، افرا، زالزالک و سایر گونه های دیگر در پایتخت و همچنین پارک جنگلی اقدام کرد.




اولادقباد با بیان اینکه حاشیه مناطق یک، 4، 5، 20 و 21 نیازمند گسترش فضای سبز است، گفت: بر اساس اظهارات مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز تهران، هزار هکتار فضای سبز در پایتخت ایجاد شده؛ البته نیاز است صحت و سقم این موضوع مورد بررسی دقیق قرار گیرد.




نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، با بیان اینکه شهرنشینی شتابان و گسترش نامتوازن پایتخت تخریب باغات و فضای سبز را به دنبال داشته است، ادامه داد: رشد شتابان شهری موجب شد حریم کلانشهر تهران به طور دایم در معرض هجوم کاربری های عمده شهری قرار گیرد به عنوان مثال در سال 79 اطراف پارک چیتگر خالی از سکنه بود اما متاسفانه در حال حاضر در اطراف دریاچه و پارک چیتگر شاهد ساخت و سازهای بی رویه و قارچ گونه هستیم و به گونه ای پارک چیتگر که جزو کمربند سبز به شمار می رفت در معرض تهدید قرار گرفت.




نایب رییس مجمع نمایندگان استان تهران، با یادآوری اینکه جمعیت سکونت گاه های حریم پایتخت در فواصل سال های 65 تا 85 ، حدود 200 درصد افزایش یافت، افزود: این در حالی بود که جمعیت تهران در طول این سال ها افزایش 30 درصدی داشت و تحولات جمعیتی و کالبدی که در حریم پایتخت نسبت به بافت شهری اتفاق افتاد از شدت بیشتری برخوردار شد در حالی که این موضوع تهدیدی جدی برای پایتخت به شمار می رود و ضرورت دارد برنامه‌ریزی مناسبی برای محدوده حریم تهران مطرح ‌گردد.




وی ادامه داد: بنابراین امکان‌سنجی ایجاد کمربند سبز به عنوان یکی از سیاست‌های محدود‌سازی رشد شهری در محدوده حریم شهر تهران باید مورد توجه جدی قرار گیرد.




این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه برای محدود سازی رشد پایتخت و مهاجرت به پایتخت باید نحوه ایجاد کمربند سبز با رویکرد توسعه حفاظت محور مورد توجه قرار گیرد، گفت: توسعه کمربند سبز در تمامی مناطق مختلف تهران باید با رویکردهای حفاظتی، کشاورزی و دیگر موارد انجام شود به عنوان مثال به هیچ وجه امکان احداث شهر آفتاب در شمال شرق یا شمال غرب وجود نداشت از این رو رویکرد جغرافیایی در کمربند سبز باید لحاظ و فاصله حریم تهران باید رعایت شود.




اولادقباد با بیان اینکه برای توسعه کمربند سبز تهران قوانین و اسناد بالادستی وجود دارد، تصریح کرد: طرح جامع شهری تهران مصوب 1384 مجلس شورای اسلامی است که بر اساس آن شهر و حریم شهر تعریف شده و نظارت و کنترل بر محدوده شهر امری ضروری و همچنین ساخت و ساز غیرمجاز در حریم پایتخت تخلف محسوب شده و باید با متخلفان طبق مقررات رفتار شود؛ به طور قطع اگر بر اساس این قانون عمل کنیم با رشد حاشیه و ساخت و سازهای قارچ گونه مواجه نخواهیم شد.




نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه توسعه کمربند سبز پایتخت راهکاری جدی در تلطیف هوای پایتخت، کنترل رشد حاشیه و جلوگیری از حاشیه نشینی، زمین خواری و رشد بی رویه ساخت و سازهای شهری است، ادامه داد: مساحت کمربند سبز تهران به بیش از 39 هزار هکتار یعنی 10 برابر افزایش یافته و همچنین حدود 1350 متر جنگل کاری در طرح کمربند سبز شمال غرب تهران ایجاد شده است.




نایب رییس مجمع نمایندگان استان تهران، یادآور شد: طرح 1350 هکتاری کمربند سبز شمال غربی شهر تهران با هدف جلوگیری از توسعه بی‌رویه شهر و ساخت و سازها در ارتفاعات 1800 تا 2400 متر پایتخت انجام شده اما متاسفانه این موضوع خیلی دیر تحقق یافت؛ هر چند میانگین سرانه فضای سبز در پایتخت پانزده و نیم متر است اما این سرانه در مناطق مختلف پایتخت متفاوت بوده به گونه ای که در برخی مناطق مانند منطقه 10 تراکم جمعیت متناسب با فضای سبز نبوده و تعادل و توازن در میزان فضای سبز وجود نداشته و باید افزایش یابد.




توسعه کمربند سبز سدی محکم در مقابله با زمین‌خواری



علی محمد شاعری ، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از بی توجهی مسئولان شهری پایتخت نسبت به تعیین تکلیف لایحه کمربند سبز انتقاد کرد و گفت: تصویب و اجرای این لایحه باید هر چه سریع تر از سوی متولیان تعیین تکلیف و در اولویت قرار دهند.




نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه توسعه و تکمیل کمربندسبز تهران راهکاری مناسب برای جلوگیری از گسترش بی رویه حاشیه نشینی، رشد شهرک های اطراف وکنترل بارگذاری های نامتوازن است، گفت: این پروژه سال ها است که شروع شده و تکمیل آن نیاز به اراده جدی دارد.




وی با بیان اینکه شورای شهر تهران باید با تخصیص اعتبار مورد نیاز پروژه کمربند سبز هر چه سریع تر این پروژه را به سرانجام برساند، تصریح کرد:پروژه مذکور در بخش زیادی از ارتفاعات دامنه جنوبی البرز، سرخه حصار، جاجرود و همچنین جنوب شهر تهران اجرایی شده و برای تکمیل این پروژه سبز باید اعتبارات مورد نیاز تامین و در اختیار سازمان بوستان ها و فضای سبز قرار گیرد.




این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه کمربند سبز از توسعه نامتوازن و بی رویه پایتخت و همچنین بارگذاری های غیرضرور صنعتی جلوگیری می کند، ادامه داد: توسعه کمربند سبز کاهش آلایندگی هوای پایتخت، تلطیف آب و هوا، کاهش دما و زیبایی بصری پایتخت را به همراه دارد.




شاعری با بیان اینکه سرانه فضای سبز تهران بیش از 15 متر مربع است، گفت: تا پایان برنامه ششم این میزان باید به 18 متر مربع افزایش یابد.




نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس دهم، با یادآوری اینکه شهرداری تهران در سال های اخیر اقدامات مناسبی را برای توسعه سرانه سبز تهران انجام داده است، گفت: هر چند توسعه ساخت و سازها باعث تخریب بخشی از فضای سبز تهران شد اما با انجام جنگل کاری و توسعه فضای سبز توسط سازمان بوستان ها و فضای سبز و از سویی همکاری سازمان ها جنگل ها سرانه فضای سبز از رشد قابل قبولی برخوردار بود البته هنوز تا نقطه مطلوب فاصله دارد اما با تکمیل رینگ و کمربند سبز سرانه فضای سبز به حد مطلوب نزدیک خواهد شد.




وی با بیان اینکه تهران به عنوان شهری که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد نیازمند توسعه فضای سبز شهری است تا مردم بتوانند در سایه فضای سبز به آرامش پایدار و امنیت خاطر برسند، تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی پایتخت مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا بوده که افزایش تنش ها را به دنبال داشته از این رو توسعه فضای سبز این مشکلات را به حداقل می رساند.




سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه توسعه کمربند سبز تهران عاملی موثر در جلوگیری از زمین خواری و رانت خواری است، گفت: معمولا در هر جایی که فضای سبز وجود دارد توسعه کمربند سبز اقدام بسیار مهمی در جهت جلوگیری از تخریب محیط زیست شهری، رشد بی رویه شهر و حاشیه نشینی است.




منافع افراد پرنفوذ با تصویب لایحه به خطر می افتد



قاسم میرزایی نیکو ، عضو مجمع نمایندگان استان تهران با انتقاد از بی توجهی نسبت به توسعه کمربند سبز تهران طی سال های متمادی درباره بررسی لایحه کمربند سبز در شورای شهر، گفت: به طور قطع توسعه کمربند سبز تهران می تواند اقدام و گامی موثر برای مقابله با زمین خواری، کوه خواری، گسترش مناطق حاشیه ای، ساخت و سازهای بی رویه شهری و همچنین بهبود وضعیت هوای پایتخت باشد.




نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه هیچ گونه اراده ای برای توسعه کمربند سبز و همچنین تعیین تکلیف لایحه کمربند سبز تهران وجود ندارد، تصریح کرد: به دلیل آنکه کمربند سبز تهران از بسیاری از مناطق عبور می کند و ممکن است بسیاری از پادگان ها، مراکز تولیدی و تجاری را در بر بگیرد.




وی افزود: بنابراین نهایی شدن و تحقق توسعه کمربند سبز نیازمند اراده و عزم ملی بوده و تنها با تصویب لوایحی مانند کمربند سبز نمی توان این موضوع را تحقق بخشید.




نماینده مردم دماوند در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه به طور قطع کمربندسبز تهران یکی از دستورالعمل ها و موضوعات مطروحه مجمع نمایندگان تهران در جلسه با شورای شهر پنجم خواهد بود، گفت: موضوع توسعه کمربند سبز تهران را در نخستین جلسه با شورای شهر پنجم و شهردار جدید مطرح خواهیم کرد و با اراده ای قوی در جهت عملیاتی کردن توسعه کمربند سبز و تعیین تکلیف لایحه مورد نظر گام خواهیم برداشت.




عضو مجمع نمایندگان استان تهران به خطر افتادن منافع مالی افراد و گروه های پرنفوذ و خاص را از جمله عوامل سد راه تعیین تکلیف و تصویب لایحه کمربند سبز تهران دانست.




توسعه کمربند سبز مانعی جدی در تغییر کاربری و تراکم فروشی



علی اکبری ، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از عدم تعیین تکلیف لایحه کمربند سبز تهران با بیان اینکه تصویب این لایحه در مقابله با تصرفات غیرقانونی و تلطیف هوای آلوده پایتخت بسیار موثر است، گفت: متاسفانه طی دهه های اخیر با رشد افقی پایتخت و تراکم فروشی و تبدیل باغات و فضای سبز به ساختمان سازی مواجه هستیم این در حالی است که طبق اظهارات یکی از اعضای شورای شهر تهران لایحه کمربند سبز به مدت دو دهه است در دستور کار قرار داشته و هنوز تصویب نشده است.




نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، توسعه کمربند سبز را برای پایتخت امری بسیار حیاتی خواند و افزود: مردم پایتخت بخش عمده ای از سال را با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند از این رو بهبود وضعیت هوای پایتخت نیازمند توجه به توسعه فضای سبز است.




وی توسعه کمربند سبز تهران را مانعی جدی در تغییر و رشد کاربری، تراکم فروشی و زمین خواری دانست و ادامه داد: برای آنکه بخشی از ساخت و سازهای غیرضرور به تهران الحاق شود ارزش افزوده را افزایش داده اند و زیاده خواهی هایی در این رابطه انجام می شود بنابراین توسعه کمربند سبز می تواند مانعی جدی در گسترش بی رویه شهر می شود.

 

 

 

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم، با انتقاد از قطع درختان درکه و همچنین غرب تهران، تصریح کرد: متاسفانه بخش زیادی از باغات و درختان قطع شده و تبدیل به برج شده و بخشی از آنها نیز در معرض خشکی هستند این در حالی است که بلندمرتبه سازی و ساخت و سازهای بی رویه در غرب پایتخت ریه تنفسی پایتخت را مسدود کرده و این موضوع یکی از گرفتاری و معضلات فعلی این کلانشهر محسوب می شود.





عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، بر لزوم حفظ و صیانت از باغات و فضای سبز پایتخت تاکید کرد و گفت: باید به صورت جدی از تبدیل باغات و فضای سبز به ساختمان و برج های بلند به بهانه توسعه شهری جلوگیری کرد زیرا باغات و فضای سبز به عنوان ریه های تنفسی نقش قابل توجهی در تلطیف هوا و تصفیه آلودگی و کاهش ریزگردها دارند.




تصویب لایحه کمربند سبز تهران اولویت شورای شهر پنجم

 

 

سیده فاطمه ذوالقدر در رابطه با اظهارات رییس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر پایتخت مبنی بر اینکه لایحه کمربند سبز تهران دو دهه است در دستور کار قرار داشته و هنوز تصویب نشده است، گفت: ایجاد و توسعه کمربند سبز پایتخت مانع از ساخت و سازهای بی رویه، رشد قارچ گونه مناطق حاشیه و و بدون ضوابط و همچنین گسترش بی رویه شهر می شود.




نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهرداری باید توسعه کمربند سبز پایتخت را با هدف جلوگیری از رشد کاربری شهر در دستور کار قرار دهد، تصریح کرد: برای توسعه پارک ها و فضای سبز تهران باید اقدامات جدی انجام شود.




ذوالقدر با یادآوری اینکه جبران تخریب فضای سبز تهران به راحتی امکان پذیر نیست، تصریح کرد: شهرداری و شورای شهر تهران باید مانع از تخریب محیط زیست و فضای سبز سطح پایتخت شوند زیرا جبران تخریب فضای سبز بسیار مشکل است.




نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم، یادآور شد: تهران شهر خشکی بوده و میزان آلایندگی آن نیز بالا است از این رو باید در جهت گسترش فضای سبز آن اقدام کرد زیر فضای سبز می تواند در تلطیف هوا و کاهش آلایندگی موثر باشد.




عضو مجمع نمایندگان استان تهران با انتقاد از تخریب باغات و فضای سبز تهران و تبدیل آنها به ساختمان، گفت: گسترش بافت شهری در تخریب فضای سبز تهران تاثیرگذار است؛ طبق اظهارات مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران قبل از انقلاب اسلامی سرانه فضای سبز زیر 1 متر با 3.5 میلیون نفر جمعیت بود البته تا سال 84 این میزان فضای سبز به 9 متر رسید که در حال حاضر شاهد سرانه سبز 16.7 مترمربع به ازای هر نفر هستیم .

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;