کلیات پیش نویس قانون نظام مهندسی مغایر با اصل ۴۴ قانون اساسی است

 رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی گفت: کلیات پیش نویس پیشنهادی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان که در کمیسیون عمران مجلس در دست بررسی است با اصل ۴۴ قانون اساسی مغایر است.
«علیرضا حبیبی» روز چهارشنبه در نشست با رئیس سازمان نظام مهندسی کشور افزود: بخشنامه تعارض منافع سازمان نظام مهندسی ساختمان به‌صورت ویژه مد نظر باید قرار گیرد، چرا که سازمان‌های نظام مهندسی را با چالش های جدی مواجه کرده است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر تعداد ۱۱۶ دفتر طراحی مهندسی حقیقی و ۵ دفتر طراحی و نظارت حقوقی در سطح استان مرکزی فعال است و می‌توان گفت استان مرکزی در زمینه به‌کار گیری مجریان ذی صلاح ساختمان و صدور شناسنامه فنی و ملکی و همچنین در حوزه بازرسی گاز از استان‌های پیشقدم در سطح کشور بوده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی اظهار داشت: این استان به ویژه شهر اراک به لحاظ کیفیت صنعت ساخت و ساز و بهره‌گیری از فناوری های نوین در این حوزه رتبه قابل توجهی دارد و افزایش کیفیت ساخت و ساز در گذشت زمان و به ویژه در سال‌های اخیر به خوبی مشهود و ملموس است.
حبیبی، پیش نویس جدید قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را یکی از مهم ترین موضوعات جامعه مهندسین عنوان کرد و گفت: پیش نویس قانون جدید نظام نیز بدون لحاظ کردن نظرات تخصصی و تجربیات سازمان‌های نظام مهندسی تدوین شده که در صورت تصویب و ابلاغ، لطمات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.
وی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان در عمر ۳۰ ساله خود پیشرفت‌هایی را به‌دست آورده، اما اکنون با وضع این قانون دچار دگرگونی می‌شود.
حبیبی تصریح کرد: استان مرکزی دارای یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است که از این تعداد ۶۰۰ هزار نفر در شهر اراک ساکن هستند و نقش سازمان نظام مهندسی در کیفیت ساخت و ساز ها در استان قابل توجه و چشمگیر است.
وی بیان کرد: اصلاح قانون باید با لحاظ کردن نظرات تخصصی صاحب نظران این حوزه از مجاری حقوقی عبور کند و در تلاش هستیم که با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و با همکاری اعضای محترم شورای مرکزی گام‌های موثری در راستای رفع مشکلات این حوزه برداریم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی یادآور شد: اکثریت مدیران استان از اعضای نظام مهندسی استان هستند و تعامل و همکاری مناسبی بین سازمان و ارگان های ذیربط وجود دارد.
در ادامه مهندس مصطفوی، عضو هیئت مدیره و رئیس اسبق نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی نیز در این نشست گفت: سازمان در حال حاضر حدود ۶ هزار نفر عضو دارد که ۴ هزار نفر دارای پروانه اشتغال و مابقی اعضای بدون پروانه هستند که اعضای پروانه دار رشته‌های هفت‌گانه شامل عمران، معماری، نقشه برداری، تاسیسات برقی و مکانیک، شهرسازی وترافیک هستند.
” محمد مصطفوی: افزود: اکنون ۶۴ نفر نیروی اداری در ۱۹ دفاتر نمایندگی در سطح استان مرکزی فعالیت دارند که از این تعداد ۶۰ نفر دارای بیمه و چهار نفر نیز به صورت کارمزدی هستند و به میزان ساعات کاری خود بیمه دریافت می‌کنند.
وی تاکید کرد: خدمات سازمان نظام مهندسی ساختمان توسط اعضایش در رشته‌های مذکور سالانه به طور متوسط، در حدود یک میلیون مترمربع پروانه صادره جهت ساخت و ساز است.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی ادامه داد: شهرستان‌های استان مرکزی به نوعی با صنعت ارتباط تنگاتنگ دارند و بیشترین واحدهای تولیدی مهمی در استان نیز فعالیت دارند و در مجموع می‌توان گفت استان مرکزی در حوزه صنعتی و عمرانی ظرفیت بسیار بالایی دارد.
مصطفوی عنوان کرد: در حال حاضر تنها مشکل موجود در سازمان مربوط به تعارض منافع است که این امر می‌تواند آسیب جدی به سازمان وارد کند که نیاز است تدابیر ویژه ای در این راستا اندیشیده شود.
وی افزود: کنترل و پیشگیری از مرگ‌های خاموش یکی از خدمات بزرگ نظام مهندسی است که در این راستا ۳۰۰ نفر از اعضای سازمان، بازرسی گاز در سطح استان را تقبل کرده اند تا مانع بروز چنین حوادثی شوند.
رییس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی نیز در ادامه این نشست پیش نویس جدید قانون نظام مهندسی و تعارض منافع را از مهم ترین مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: قانون جدید نظام مهندسی بدون لحاظ کردن نظرات و اقدامات کارشناسی صاحب نظران این حوزه در کمیسیون‌های مجلس در حال بررسی است که امید است این مهم نیز پیگیری و راهکارهای ویژه‌ای برای رفع این مشکل ارائه شود.
” مجید ثاقبی” خطاب به رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بیان داشت: شما نماینده ۶۰۰ هزار مهندس در سطح کشور هستید که انتظار می‌رود نخست بحث تعارض منافع و سپس اصلاح پیش نویس قانون جدید نظام مهندسی را با همکاری و هم یاری استان‌ها از مراجع ذی صلاح، مورد پیگیری قرار دهید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;