«کلانشهرها» جولانگاه ساختمان های ناامن در سایه امن فقدان ناظران دولتی

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:‌ من به طور جد معضل ساختمان های ناامن و نظارت و مقابله با آن در کشور به ویژه کلانشهرها را پی گیری می کنم و آماده پذیرفتن هر گونه پیشنهادی برای رفع نقص های احتمالی قانونی در این زمینه نیز هستم.
تاسیسات نیوز– مهری بهزادپور: اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ما  با بیان این مطلب گفت :
وقوع حوادث ناشی از ناایمن بودن ساختمان های موجود در کلانشهرها به ویژه تهران با وجود ناظرهای مختلف در شهرداری، نظام مهندسی، وزارت کار ، آتش نشانی و … اتفاقی است که به هیچ وجه پذیرفتنی است.
وی با بیان اینکه نظارت این سازمانها بر حسب قانون بر پروسه ساخت و ساز ها بدون اینکه به «خروجی» مطلوبی منتهی شود بی فایده است افزود:
از بین تمام سازمانهای ناظر در حوزه نظارت بر ایمن سازی ساختمان‌های در حال ساخت و یا ساختمان های ساخته شده سازمان آتش نشانی از همه فعال‌تر هست اما متاسفانه پس از شناسایی و اعلام ناایمن بودن ساختمان ها هیچ اقدامی جهت اصلاح مشکلات صورت نمی دهند.
نماینده مردم تهران در پروسه موجود در نظارت ، شناسایی و معرفی ساختمان های ناایمن و متخلف در این زمینه به ضابطین قضایی را شفاف دانست و از اینکه چرا هیچ کدام از سازمانهای دخیل در این امر به طور جدی اقدامی به عمل نمی آورند ابراز شگفتی کرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس آماده وصول هر لایحه ای از سوی هر سازمان و نهاد ذیربط جهت رفع موانع در پروسه ساخت و ساز و ایمن سازی ساختمانها هست یادآور شد:
با وجود اعلام اینکه ما آماده دریافت پیشنهادات و ارائه لایحه و نظر جهت رفع نواقص هستیم ، تا کنون هیچ چیزی از هیچ کدام از سازمانها دریافت نکردیم.
شاکری در ادامه خاطر نشان کرد:  سازمان آتش نشانی در حال حاضر باید گزارش ناایمن بودن ساختمان ها حاصل از بازدید یا ممانعت از بازدید ساختمانهای اداری،‌تجاری،‌مسکونی و … را به شهرداری ارائه دهد تا در تعامل با قوه قضایی مجوز ورود ، اصلاح یا مقابله با آن را اخذ کنند.
به گفته وی وزارت راه و شهرسازی نیز در بخشهای مرتبط با این امر چندان قوی عمل نمی کند .
این نماینده مجلس وزارت کار را با توجه به اینکه در ارتباط با کارگاه‌ها و … هست می تواند هم بازرسی های جدی را داشته باشد و هم اینکه به عنوان ضابط قضایی عمل کند گفت :
با وجود ورود همه نهادهای مرتبط اکثراَ به خروجی مناسب در حوزه اجرا به طور جدی منتهی نمی شوند و گویا همچنان باید شاهد حوادثی چون پلاسکو و کلینیک سینا باشیم .
وی عدم صدور پایان کار مشروط به اخذ تاییدیه از سوی سازمان آتش نشانی را یکی از راهکارها در مسیر ایمن سازی ساختمان ها اعلام و خاطرنشان کرد:
سازمان‌های ذیربط و مسئول در این زمینه اعتبار مالی دریافت می کنند تا با نظارت در این حوزه ، اجراییات مطلوبی نیز داشته باشند که متاسفانه عملکرد مطلوبی در این بخش ندارند.
شاکری اعمال مدیریت شهرداری را نیز از عوامل موثر در برخورد با مقابله با ساختمان های ناایمن دانست و افزود:
شهرداری باید با مشارکت بیشتر همراه با نظارت و بازرسی سازمان آتش نشانی مشکلات در این بخش را کاهش دهد تا انشالله دیگه شاهد مشکلات این چنینی نباشیم.
وی در پایان تاکید کرد:
من به طور جد معضل ساختمان های ناایمن و نظارت و مقابله با آن را پی گیری می کنم و آماده پذیرفتن هر گونه پیشنهادی برای رفع نقص های احتمالی قانونی در این زمینه نیز هستم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;