کاهش شدید خسارات حوادث طبیعی با حضور مهندسان ذی صلاح

یکی از محورهای انتخابات چهره سال ۹۸ (مدیریت شهری، عمرانی و ساختمانی) در گروه روسای سازمان نظام‌ مهندسی استان‌ها «رعایت مقررات ملی ساختمان» است.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، در همین راستا رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی با اشاره به خسارات زلزله اخیر میانه و سراب، بر ضرورت رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها تاکید کرد.
بر اساس این گزارش همچنان  غلامحسین بابائی افزود: بر اساس گزارش به دست آمده از ارزیابی کلی خسارت های وارده به انواع سازه های موجود در منطقه، دلایل عمده خرابی در ساختمان های جدیدالاحداث در مناطق روستایی، عدم رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان، عدم رعایت اصول طراحی و اجرای اجزای غیرسازه ای (پیوست ۶ استاندارد ۲۸۰۰) بوده است.
بابایی ادامه داد: علاوه بر این، عدم رعایت درز انقطاع بین ساختمان ها، استفاده از مصالح غیراستاندارد و یا نامرغوب (به ویژه بتن) در احداث ساختمان ها، عدم تطابق اجرای ساختمان ها با نقشه های ساختمانی، احداث برخی ساختمان ها بدون صدور پروانه و بدون حضور مهندسان ناظر، اجرای ساختمان ها توسط افراد فاقد صلاحیت و نیز نبود نظارت لازم و کافی بر ساختمان ها، از دیگر دلایل تخریب ساختمان ها در مناطق زلزله زده بوده است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: از مهمترین درس آموخته های زلزله شهرستان میانه و سراب، ضرورت رعایت حداقل های آیین نامه ای به ویژه استاندارد ۲۸۰۰ جهت جلوگیری از ایجاد خسارت های مالی و جانی است.
وی افزود: همچنین تقویت نظارت عالیه در روستاها و شهرهای کوچک توسط عوامل ذیربط، رعایت کامل مقررات ملی ساختمان، توجه ویژه به اتصال اجزای غیرسازه ای شامل دیوارها، تیغه ها و نما به سازه اصلی، توجه به نوسازی و بهسازی ساختمان های خشتی و گلی در مناطق روستایی برای کاهش خسارت ها در شرایط بحرانی، از دیگر الزاماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
بابایی همچنین استفاده از مجریان، پیمانکاران و عوامل اجرایی دارای صلاحیت و دارای مجوز فعالیت در احداث ساختمان ها را یک الزام برشمرد و تصریح کرد: براساس بررسی های کارشناسی به عمل آمده از خسارات ایجاد شده در حوادث طبیعی، مشاهده شده هر جا که مهندسان دارای صلاحیت به عنوان طراح، ناظر و مجری حضور مسئولانه ای داشته اند، میزان خسارت های وارده به شدت کاهش یافته است.
به گفته وی، اهمیت به آموزش و فرهنگ سازی عمومی برای ترویج رعایت مقررات ملی ساختمان، استقرار فرآیند مدیریت یکپارچه بحران، توجه به توانمندسازی عوامل نظارتی و اجرایی، ساماندهی تولیدکنندگان و کارخانجات عرضه مصالح ساختمانی استاندارد، توجه به بهداشت جسمی و روانی، رعایت جدی و مسئولانه اخلاق حرفه ای و آماده سازی طرح های مناسب اسکان موقت از دیگر مسائل مهمی است که باید به طور جدی پیگیری شود.
بابایی ضمن اعلام آمادگی برای کمک به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای ارتقای سطح نظارت و نظارت عالیه در ساخت و سازهای روستایی با بکارگیری مهندسان داری صلاحیت، گفت: وجود مجریان ذی صلاح در ساخت و سازها ضروری است.
وی با اشاره به موارد متعدد قانونی در بخش توسعه استفاده از مجریان ذی صلاح در اجرای پروژه های ساختمانی بیان کرد: هرچند کم و کاستی هایی در این زمینه وجود دارد، ولی نمی توان در این حوزه به اصل استفاده از مجریان ذی صلاح خدشه ای وارد کرد.
بابایی با بیان اینکه می توان با انجام اقداماتی در این زمینه نسبت به بهبود وضعیت مجریان گام برداشت، ادامه داد: هیئت رئیسه جدید سازمان با رویکردی متفاوت، در طی یک سال آینده در خدمت جامعه مهندسی خواهد بود.
وی در عین حال با اشاره به اهمیت توجه به موضوع اخلاق حرفه ای و مسائل حقوقی مرتبط با خدمات مهندسی گفت: مهندس و حرفه مهندسی در جامعه امروز از اهمیت و جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.
بابایی در پایان نگاه جامعه به سازمان نظام مهندسی را مرهون رفتار و نوع عملکرد همچنین نحوه ارائه خدمات از سوی جامعه مهندسی دانست و افزود: امیدوارم مهندسان با درک صحیح از اهمیت و جایگاه مهندسی و ضمن رعایت اخلاق حرفه ای که در نظام نامه اخلاق حرفه ای برآن تاکید شده، به ارائه خدمات به جامعه بپردازند
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;