کالای ایرانی

روح الله واصف

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 197 میباشد.

همکاران عزیز سلام و خداقوت

استفاده از کالای ایرانی بحث مهمی است که فعلاً از طریق بخشنامه‌ها پیگیری می‌شود. تبلیغات گسترده تلویزیونی چنان است که فرزند ده‌ساله من پیش از خرید لباس تأکید دارد باید ایرانی باشد. این رفتار می‌تواند نویدبخش روزهای خوب و یا فرازی بر یک فرود باشد.

تصور اینکه همه‌چیز را ما تولید کنیم در حرف جذاب و شیرین است اما در عمل شاید سخت و گاهی غیرممکن باشد. بسیاری از محصولات را می‌توان نام برد که به‌سختی به دانش تولید آن دست یافتیم، اما نتیجه صنعتی و تولید داخلی آن‌چنان گران بود که مصرف‌کننده هیچ تمایلی به استفاده از آن نداشت. تمام فرآیند تولید در ایجاد خلاصه نمی‌شود. تولید با قیمت تمام شده قابل رقابت یکی از ارکان مهم این بناست.

کیفیت مطلوب را نیز نباید فراموش کرد. سال‌هاست که در کشور ما پمپ، چیلر و تجهیزات مختلف تاسیساتی تولید می‌شود. چرا سیل واردات قطع نمی‌شود؟ آیا استفاده از محصول داخلی به‌تنهایی مصرف‌کننده را قانع می‌کند که جنس خارجی نخرد حتی با قیمت بالاتر؟ لااقل تاکنون این‌گونه نبوده است.

در بخش تاسیسات، که به دلیل تخصص خود بهتر در مورد آن می‌توانیم قضاوت کنیم، خدمات پس از فروش نیز عامل تعیین‌کننده‌ای است که بسیاری از برندهای داخلی در مورد آن اطلاعات خاصی ندارند! البته به‌شرط آن‌که شرکت تولیدکننده تا چندسال بعد وجود خارجی داشته باشد!! آیا ایرانی‌ها زمانی به خدمات پس از فروش ایده آل خواهند رسید؟

در کنار همه این موارد، هنر بازاریابی درست و اصولی، هنر برخورد با مشتری و تبلیغ درست در تصمیم‌گیری‌ها بسیار مؤثرند. من سال‌ها پیش پای درد دل دبیر محترم انجمن صنعت تاسیسات نشسته‌ام و فریاد ایشان از این‌که بسیاری از مدیران عامل فکر می‌کنند در این مورد عقل کل هستند را شنیده‌ام. چند برند مطرح ایرانی واحد روابط عمومی، واحد تبلیغات با مدیری متخصص و مانند این‌ها را دارند؟

باید قبول کرد که تولید همه‌چیز در داخل چندان ساده نیست. اما مدیریت درست چرخه تولید، خرید، فروش، اجرا و … باید توسط خود ایرانی‌ها انجام شود. البته درست و علمی و با دانش روز. ما مدیران موفقی در تمام دنیا داریم که به دیگران خدمت می‌کنند. در همین داخل هم مدیرانی داریم که دیده نمی‌شوند اما قوی و کننده هستند.

 

در این بزنگاه تاریخی که استفاده از تولید داخل می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات باشد به چنین تفکراتی نیاز داریم. تفکری که دانش خارجی را با توان ایرانی ترکیب کند و حاصل را هم در داخل مصرف کند و هم در خارج. شاید این روش مشکلات بین‌المللی ما را نیز حل کند و پایان دعواهای برجامی ما باشد. وقتی صنعتگر باشیم در دنیا قدر و منزلتی دیگر داریم.
تا بعد!

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;