دلار 97

روح الله واصف

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره 196 میباشد.


همکاران عزیز سلام و خداقوت


سال 97 با تمام شکوه خود، قدرتمندانه آغاز شد. تعطیلات دل‌چسب و طولانی اولیه در حالی آغاز شد و به پایان رسید که دور فلک تعطیل نشد. قیمت دلار و نوسانات ناشی از آن، سالی را که به احترام تولید ملی و به یاد همه صنعتگران ایرانی نام از کالای ایرانی یافته است را بی‌نصیب نگذاشت و بی‌رحمانه بر آن تاخت. وجود حجم بالای نقدینگی نیز به‌راحتی فرصت یافت تا بر این اسب سرکش سوار شود و شد آنچه که شد.


آنچه به نظر می‌رسد در این فراز و نشیب لازم است بررسی شود اتفاقاتی است که در تمام این سال‌ها برای دلار افتاده است. سیاست نرخ‌گذاری بر دلار، بر خلاف آنچه در اقتصادهای پیشرفته مرسوم است، هیچ‌گاه نتوانسته است به سبک و سیاقی که باید این بازار را مدیریت کند جهش‌های ناگهانی در دولت سازندگی، دولت اصلاحات، دولت اسبق و دولت جدید همیشه وجود داشته است و همیشه نخستین گفت‌وگوهای دولت‌مردان اطمینان دادن به وجود ذخایر ارزی بوده است.


شاید از همین تک بیت و بی‌توجه به تمام قوانین پیچیده علم اقتصاد بتوانیم نظر بدهیم که دلار و یا هر ارز دیگر باید همواره در کشور تولید شود. بدیهی است تنها راه پول درآوردن، فروش است.


فروش هم یا در مورد مواد موجود است یا در مورد مواد تولیدی. نفت و سنگ و مواد معدنی دیگر که هدیه خداوند به این خاک است در حال فروش است و البته که بهتر است فرآوری شود و خام فروشی اشتباهی نابخشودنی است مواد تولیدی ما یا محصولات کشاورزی است که با بحران آب صادرات آن کمابیش صرفه اقتصادی و منطقی ندارد و یا سایر تولیدات صنایع است.


پس در فروش باید به تولیدات نگاه کرد و آن را کیفیت بخشید تا دنیا آن را بخرد و چه بهتر که در مورد محصولات مشترک با کشورهای صاحب تکنولوژی از دانش و سرمایه آن‌ها و از همه مهم‌تر، قدرت بازاریابی آن‌ها استفاده شود و این یک نظام اقتصادی سالم، شفاف و بی‌عیب را می‌طلبد. آنچه در دولت‌ها به سمت آن حرکت کرده‌اند اما چنان آهسته که دیده نمی‌شود.


فروش خدمات نیز راه دیگری برای تولید پول است. اکنون با قیمت پایین ریال نسبت به دلار، ما از بهترین مقصدهای جهانگردی در دنیا هستیم.


ورود توریست و استفاده از طبیعت و داشته‌های تاریخی ما. از بهترین راه‌های کسب دلار و البته تبلیغات، فرهنگی است.
به نظر شما این چند خط ساده و دانش‌آموزی من را همه می‌دانند؟

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;