به گزارش تاسیسات نیوز، ناصر رئیسی فرد، رئیس انجمن شرکت‌های تامین و توزیع فرآورده های نفتی کشور، با بیان این مطلب گفت :
تصویب و اجرای طرح ها، معمولاً بر این روال صورت می گیرد که ، با پشتوانه بررسی های میدانی و علمی با حضور کارشناسان و مسئولان طرح به صورت کاملاً دقیق در جامعه هدف مورد بررسی قرار می گیرد و سپس تصمیم به اجرا گرفته می شود، اما این مسئله درایران روالی معکوس دارد!
وی در باره طرح گازسوز کردن خودروها و اجرای بی پایان آن در کشور گفت :
محدود کردن جایگاه های سوخت و حذف lpg از سبد سوخت کشور، با شناسایی نیاز کامل کشور در این حوزه و همچنین اهداف مورد نظر در این حوزه صورت نگرفته است .
رئیسی فر «اجرای پایلوت» هر طرحی در کشور را شرط اجرای موفق و دقیق آن دانست و گفت:
پیش از این نیز در باره اجرای طرح سهمیه بندی سوخت و حذف کارت سوخت، هم همین مشکلات را داشتیم که به ناهنجاری ها و آسیب و لطمات اقتصادی، فرهنگی و … شد.
رئیس انجمن شرکت های تامین و توزیع فرآورده های نفتی کشور، در ادامه در باره اجرای طرح گازسوز کردن خودروها به خبرنگار نبض انرژی گفت :
اجرای این طرح نیز به مثابه طرح های قبلی از پشتوانه چندان قوی برخوردار نبوده ، چرا که نبود امکانات برای تهیه مخزن گاز، اعطای تسهیلات به متقاضیان جهت گازسوز کردن خودروی خود بدون بررسی اینکه حائز شرایط هستند یا خیر بدون استمرار، معلق رها شده است.
وی دونرخی بودن بنزین را به ایجاد «رانت» در بخش توزیع و مصرف دانست و گفت :
این مسئله باعث چرخه ناسالم سوخت در کشور می شود، و راهکار این مسئله «واقعی کردن قیمت سوخت» است، که فرصتی را مهیا می کند که مصرف کننده نیز، مصرف خود را در راستای قیمت تعیین شده متناسب با شرایط جامعه ، مدیریت خواهد کرد.
به گفته رئیسی فر، «سوخت» عاملی است که در تعیین زیرساخت جامعه نقشی مهم دارد و از این رو نباید صرف هزینه های جاری دولت شود .
رئیس انجمن شرکت زنجیره ای توزیع فرآورده های نفتی در ادامه کارت سوخت را طرحی شکست خورده دانست و خاطرنشان کرد:
دزدی در توزیع سوخت، یکی از اهداف احیاء مجدد کارت سوخت عنوان شده ، در حالی که بنا به گزارش های اعلام شده، میزان بنزین دزدی افزایش یافته و علاوه بر ضرر مصرف کننده به متضرر شدن جایگاه داران نیز منتهی شده است.
رئیسی فر، در پایان ابراز امیدواری کرد، چنانچه بنا بر ضرورت قرار است ، همچنان از کارت سوخت استفاده شود، شرایطی مهیا شود که از این ابزار در قالب کارت ملی، کارت بانکی و … مورد استفاده قرا گیرد تا بتوان با مدیریت جامع، علاوه بر کاهش هزینه ها، مانع از رانتهای جانبی در این حوزه شد.