کارت اعتباری مصالح ساختمانی تا شهریور عملیاتی می‌شود

رحیمی انارکی گفت: طرح کارت اعتباری مصالح ساختمانی برای ارائه خدمات بهتر به سازندگان تا پایان شهریور امسال عملیاتی خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان با بیان اینکه شورای پول و اعتبار افزایش سقف تخصیص سهم شرکت‌های حوزه مسکن را تصویب کرده است، گفت: این شورا ارقامی را با عنوان سقف تسهیلات اعلام کرد که شامل ۱۶۰ و ۲۵۰ میلیون تومان است.
وی افزود: این تسهیلات به سازندگان داده می‌شود و قابل تقسیط و انتقال به خریدار است.
انارکی توضیح داد: برای افزایش سقف تسهیلات مسکن هیچ مصوبه‌ای وجود نداشت و افزایش سقف تسهیلات کماکان به صورت پیشنهاد از طریق بانک مسکن به بانک مرکزی مانده است.
مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت کارت اعتباری مصالح ساختمانی،گفت: طرح کارت اعتباری مصالح ساختمانی تا پایان شهریور  عملیاتی می شود.
وی ادامه داد: طرح کسب و کار مربوطه برای این طرح در حال آماده شدن است و امیدواریم تا پایان شهریور  مقدمات راه اندازی آن هم فراهم شود.
انارکی با اشاره به اینکه در مکانیسم طرح کارت اعتباری مصالح ساختمانی چند عنصر کلیدی وجود دارد، گفت: این عناصر نقش اصلی را دارند که شامل محصولات و مصالح ساختمانی می‌شود.
مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه محصولات این کارت عبارت است از تیرآهن، میلگرد، سیمان و مصالحی که مصرف بالایی در ساخت و ساز دارند، گفت: در کنار این موارد تولید کننده و بنکدار مصالح ساختمانی هم دیده شده که به صورت مویرگی تا مرحله مصرف ادامه می‌یابد.
وی بیان کرد: افرادی که واجد شرایط هستند و تأیید صلاحیت شده‌اند وارد چرخه شده اند، وظیفه ما شناسایی افراد واجد شرایط و دارای فن و حرفه است. هم اکنون در حال شناسایی این افراد هستیم.
انارکی افزود: کار گروه شناسایی افراد مشمول  طرح کارت اعتباری مصالح ساختمانی تشکیل شده و ملاک شناسایی مشمولان آن هم کارکرد و کسب و کار آن‌ها است.
مدیرعامل بانک مسکن توضیح داد: هر سازنده و یا تولید کننده‌ای که در این چرخه از کارکرد بالاتری برخوردار باشد مشمول طرح کارت اعتباری مصالح ساختمامنی خواهد شد.
وی اظهار کرد: تاکنون ۱۲۰ چرخه از این کسب و کار‌ها شناسایی شده که ۸۰ چرخه آن در صنعت ساخت و ساز مشمول این طرح شده‌اند.
انارکی با بیان اینکه در این طرح اعتباری در اختیار فعلان صنعت ساختمانی قرار می‌گیرد، گفت: فعالان باید بتوانند از تولید کننده مصالح ساختمانی را دریافت کنند البته از آن جایی که تعداد زیادی انبوه ساز و بنک دار مصالح ساختمانی از تولید کننده به صورت یکجا محصول را دریافت می‌کنند مشمول تخفیف بسیار خوبی می‌شوند.
مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه سود این کارت‌های اعتباری ۱۸ درصد است، گفت: دریافت کنندگان این مصالح محصولات خریداری شده را به صورت اعتباری در اختیار سایر افراد حاضر در این چرخه قرار می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه تخفیفات این کارت‌ها ۲۵ تا ۳۵ درصد است، گفت: تخفیف نهایی به مصرف کننده و خریدار نهایی منتقل می‌شود که از قیمت تمام شده ساخت و ساز می‌کاهد.
انارکی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر افزایش سهم بانک مسکن در پرداخت تسهیلات هم گفت: بانک مسکن امکان افزایش سهم تسهیلات مسکن را ندارد، زیرا که هم اکنون بیش از ۹۰ درصد از توان این بانک به پرداخت تسهیلات مسکن اختصاص یافته است.
مدیرعامل بانک مسکن اظهار کرد: افزایش سقف تسهیلات تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر در اختیار بانک مسکن است و ما باید این میزان تسهیلات را تأمین مالی کنیم. بانک مسکن باید به صورت صد در صد در تأمین مالی افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر مشارکت داشته باشد.
انارکی به برنامه اقدام ملی مسکن هم اشاره کرد و گفت: بانک مسکن در برنامه اقدام ملی مشارکت دارد، اما تأمین مالی کل ۴۰۰ هزار واحد از عهده بانک مسکن برنمی‌آید.
مدیرعامل بانک مسکن اظهار کرد: در برنامه اقدام ملی مسکن سایر بانک‌ها هم مشارکت دارند، اما احتمال آن که بخش زیادی از تأمین مالی این ۴۰۰ هزار واحد به بانک مسکن برسد بسیار زیاد است و تنها بخش باقی مانده در سایر بانک‌ها تأمین مالی خواهند کرد.
وی بیان کرد: افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر به بانک مسکن ابلاغ شده و هم اکنون در پردیس بین ۳۰ تا ۴۰ هزار واحد مشمول افزایش سقف تسهیلات می‌شوند بنابراین تسهیلات مسکن مهر پردیس به ۵۰ میلیون تومان رسیده است.
انارکی توضیح داد: ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بانک مسکن به طور کلی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر باید پرداخت کند و محل تأمین اعتبار آن اقساط برگشتی مسکن مهر است.
مدیرعامل بانک مسکن اظهار کرد: مقرر شده بود ۱۰۵ هزار میلیارد ریال از محل اقساط برگشتی مسکن مهر برای تکمیل واحد‌های مانده تخصیص دهیم که این ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال مربوط به همین محل اعتبار است.
وی اظهارکرد: هم اکنون این تسهیلات فشاری به صندوق مسکن یکم وارد نمی‌کند.
انارکی افزود: بانک مرکزی برای تسهیلات ودیعه مسکن ایراد گرفته، زیرا که ما عقد آن را مراوده‌ای در نظر گرفته بودیم، اما بانک مرکزی ایراد شرعی و فقهی بر روی آن گرفته و اعلام کرده است که باید تسهیلات ودیعه قرض الحسنه باشد.
مدیرعامل بانک مسکن بیان کرد: بانک مرکزی طرح ما را برگشت داده، اما بانک مسکن هم تمامی ایرادات شرعی و فقهی آن را به زودی برطرف می‌کند و مجددا به بانک مرکزی آن را ارائه می‌دهد.
رحیمی انارکی درباره  آخرین توافقات صورت گرفته با اتاق تعاون گفت: بخش تعاون یکی از بخش‌های مهم در اقتصاد کشور است و جزء ۳ بخش اصلی اقتصاد کشور به شمار می‌رود که در این زمینه فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه تعدادی تعاونی‌های اقتصادی در حوزه مسکن و ساختمان وجود دارد گفت: طی رایزنی‌هایی که با رئیس اتاق تعاون ایران انجام شد نحوه همکاری با آن‌ها در این حوزه‌ها مطرح شد و ما به عنوان بانک مسکن برای همکاری با این تعاونی‌ها اعلام آمادگی کردیم.
رئیس بانک مسکن ادامه داد: تعاونی‌هایی که به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کنند برای توسعه آن‌ها و همچنین تخصیص اعتبار نقدینگی‌های لازم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم و در همین رابطه هم طرح و مصوبه‌هایی تهیه شده است.
انارکی افزود: در حال انعقاد قرارداد با وزارت راه و شهرسازی برای مشارکت تعاونی‌ها جهت احداث واحد‌های مسکونی در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی هستیم که تأمین منابع مالی آن‌ها در دست بررسی است.
وی اظهار کرد: بانک مسکن به تعاونی‌ها و شرکت‌های دانش بنیانی که اقدام به صنعتی سازی می‌کنند تسهیلات را پرداخت می‌کند و نرخ سود بانکی این تسهیلات را هم یک درصد کاهش می‌دهد.
انارکی گفت: باید صنعتی سازی را به صورت حرفه‌ای در این حوزه ترویج دهیم و در این زمینه باید تمامی دستگاه‌های مسئول و شرکت‌های دانش بنیان هم همکاری‌های لازم را داشته باشند.
منبع باشگاه خبرنگاران جوان
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;