کارآیی بتن ساخته شده با لاستیک های قدیمی

تاسیسات نیوز/ ترجمه/ صدیقه بهزادپور: بتن با ردپای بسیار بزرگ کربن، هدف اصلی محققانی است که مواد سبزتر را برای ساخت و ساز آینده توسعه می دهند. تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که چگونه می‌توان از تایرهای لاستیکی قدیمی برای ساخت نسخه‌هایی استفاده کرد که قوی‌تر، مقاوم‌تر در برابر حرارت و انعطاف‌پذیری کافی برای استفاده به عنوان مواد جاده‌ای هستند. یک مطالعه جدید با استفاده از بتن حاوی تایرهای قدیمی به عنوان دال مسکونی و نظارت بر عملکرد آن در طی چندین سال ارزش آن را در محیط‌های واقعی ارزیابی کرده است، جایی که به روش‌های مختلفی از بتن معمولی بهتر بود.
نوع بتن در مرکز این مطالعه به عنوان خرده بتن لاستیکی شناخته می شود و تولید آن شامل خرد کردن تایرهای لاستیکی به خرده هایی با قوام مشابه با ماسه است. سپس می‌توان از این خرده‌ها برای جایگزینی نسبت معینی از شن و ماسه که معمولاً با سیمان، آب و سایر مواد مخلوط می‌شود، برای تشکیل بتن استفاده کرد، که وابستگی به مواد طبیعی را کاهش می‌دهد و به لاستیک دور ریخته‌شده عمری دوباره می‌بخشد.
دانشمندان دانشگاه استرالیای جنوبی و دانشگاه RMIT ملبورن به دنبال انتقال این ماده از “آزمایشگاه به دال” بوده‌اند و خاطرنشان کردند که اگرچه در آزمایش‌های آزمایشگاهی نویدهای زیادی را نشان داده است، اما قابلیت اطمینان آن در ساخت و ساز در دنیای واقعی مستلزم کاوش بیشتر است. .
برای بررسی کاربرد عملی آن در محیط های مسکونی، دانشمندان در سال ۲۰۱۸ دو دال بتنی تقویت شده با لاستیک را به همراه دو دال بتنی معمولی در محوطه دانشگاه استرالیای جنوبی ریختند. اینها ورودی های یک آزمایشگاه مهندسی عمران را تشکیل می دهند که ترافیک زیادی را در آن مشاهده می کند و تیم به دقت عملکرد مواد را در طول زمان نظارت می کند.
ما متوجه شدیم که بتن لاستیک خرده‌دار (با ۲۰ درصد جایگزینی شن و ماسه از نظر حجم) از برخی جهات نسبت به بتن معمولی برتر است، با مقاومت در برابر ضربه، چقرمگی و شکل‌پذیری بالاتر، نسبت میرایی بالاتر، عایق حرارتی و صوتی بهتر و دکتر اسامه یوسف، نویسنده این مطالعه، گفت: «با توجه به پمپاژ، لکه‌کشی، یا تکمیل سطح بتن با استفاده از ماله برقی، پیمانکاران نیز هیچ تفاوتی بین استفاده از بتن خرده لاستیکی و بتن معمولی گزارش نکردند، و گفتند که مخلوط خرده لاستیک در واقع به تلاش فیزیکی کمتری در تمام جنبه ها نیاز داشت.»
عواملی مانند مقاومت در برابر ضربه و چقرمگی نوید خوبی برای طول عمر بتن است که تمرکز کلیدی برای دانشمندانی است که در این زمینه کار می کنند. ساخت بتن فوق العاده کربن فشرده است، بنابراین زمانی که شروع به ترک خوردن، تخریب یا شکست می کند و سازه ها نیاز به تعویض دارند، فشار بیشتری بر محیط زیست وارد می کند. بنابراین ساختن فرم‌های بادوام‌تر از آن در حالی که استفاده از تایرهای قدیمی و غیرقابل تجزیه زیست‌تخریب‌پذیر است، می‌تواند از چند جهت مفید باشد.
پروفسور یان ژوگه، نویسنده این مطالعه گفت: «نتایج به وضوح نشان می‌دهد که سیمان خرده‌ای لاستیکی یک جایگزین مناسب و امیدوارکننده برای بتن معمولی در بازار بتن مسکونی است. ما قویاً توصیه می کنیم که صنعت بتن بتن خرده لاستیکی را به عنوان یک جایگزین پایدار برای بتن معمولی در ساخت و سازهای مسکونی تقویت شده در استرالیا در نظر بگیرد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;