چین ایستگاه برق خورشیدی فضایی می‌سازد

چین تصمیم دارد یک ایستگاه برق خورشیدی در فضا ایجاد کند که در آن پنل های خورشیدی برق را به زمین ارسال می کنند.
به گزارش تاسیسات نیوز، به نقل از دیلی میل، چین تصمیم دارد تا ۲۰۳۵ میلادی ناوگانی از پنل‌های خورشیدی به طول یک مایل به فضا بفرستد تا انرژی را به زمین بتابانند. این طرح تلاشی برای دستیابی به هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای چین تا ۲۰۶۰ میلادی است.
طبق گزارش‌های مختلف این پروژه که تا ۲۰۵۰ میلادی وارد فاز عملیاتی می‌شود، پنل‌های خورشیدی فضایی قادر خواهند بود به اندازه تولید یک واحد تولید برق هسته‌ای الکتریسیته به زمین ارسال کنند.
ایده اصلی برای احداث یک واحد تولید برق هسته‌ای فضایی نخستین بار در سال ۱۹۴۱ و توسط ایزاک آسیموف (نویسنده) ارائه شد. اما از آن زمان تاکنون کشورهای مختلف از جمله آمریکا و انگلیس امکان ایجاد آن را بررسی کرده‌اند.
از آنجا که در فضای بالای زمین هیچ ابر و روز یا شبی وجود ندارد که نور خورشید را بپوشاند، مکانی ایده آل برای یک ایستگاه تولید برق خورشیدی است که به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.
اکنون به نظر می‌رسد دولت چین آماده تحقیق و بررسی علوم و فناوری مورد نیاز برای به کارگیری این شیوه است. در همین راستا دولت چین در شهر چانگ کویینگ مطالعات درباره ایستگاه انرژی خورشید فضایی جدید را آغاز کرده و یک مرکز برای آزمایش طرح واحد فضایی تولید برق خورشیدی تأسیس شده است.
محققان هم اکنون روی شیوه انتقال برق در مسافت‌های طولانی تحقیق می‌کنند. پیش بینی می‌شود تا پایان سال آزمایش‌ها در این زمینه آغاز شود و تا ۲۰۳۰ میلادی یک واحد برق خورشیدی ایجاد شود.
هنوز مشخص نیست هزینه پرتاب یا عملیاتی کردن یک واحد تولید برق با این مشخصات چقدر خواهد بود.
ایده اصلی این طرح شامل یک ایستگاه فضایی با پنل‌های خورشیدی است که انرژی خورشید را به برق تبدیل می‌کند و در مرحله بعد با استفاده از فرستنده میکروویو یا لیزر انرژی را به یک ابزار جمع آوری کننده در زمین می‌فرستد.
منبع مهر
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;