خورشید مصنوعی چینی‌ها دو دقیقه در دمای ۱۲۰ میلیون درجه دوام آورد

رسانه‌های چینی گزارش دادند که این کشور موفق شده یک خورشید مصنوعی با فناوری گداخت هسته‌ای بسازد که حرارت آن بیش از ۱۲۰ میلیون درجه سلسیوس است.
به گزارش تاسیسات نیوز، به نقل از راشا تودی، رسانه‌های چینی امروز اعلام کردند که محققان این کشور که در یک پروژه گداخت هسته‌ای فعالیت می‌کردند، موفق شدند که خورشید مصنوعی‌ای بسازند که پلاسمای آن توانسته دو دقیقه در برابر ۱۲۰ میلیون درجه‌ای مقاومت کند.
روزنامه گلوبال تایمز چین گزارش داد: در قالب این پروژه حتی پلاسمای خورشید مصنوعی توانسته برای مدت ۲۰ ثانیه در برابر ۱۶۰ میلیون درجه سلسیوس ناشی از گداخت هسته‌ای مقاومت کند.
بنا به گفته یکی از اساتید دانشگاه علوم و فناوری شنزن در جنوب چین، اگرچه این مدت‌زمان‌ها در شرایط کنونی زیاد نیستند اما در موضوع رآکتورهای گداخت هسته‌ای در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شوند. قدم بعدی این است که بتوانیم مدت زمان نگه داشتن پلاسما را تا یک هفته افزایش دهیم.
موضوع رآکتور گداخت هسته‌ای چین نخستین بار در سال ۲۰۱۹ و زمانی که مقامات چینی اعلام کردند که این رآکتور به زودی آغاز به کار می‌کند، تیتر رسانه‌ها شد.
این رآکتور به نام توکاماچ، نخستین بار در اواخر سال گذشته روشن شد و تا پیش از این بزرگ‌ترین  دستاورد آن ایجاد دمای ۱۰۰ میلیون درجه سلسیوس به مدت ۱۰۰ دقیقه بود.
به طور کلی فناوری گداخت هسته‌ای یکی از لبه‌های فناوری در دنیای امروز است و انتظار می‌رود یکی از اصلی‌ترین  فناوری‌ها  در  تولید انرژی برای آینده باشند.
در شرایط کنونی مشکل این فناوری این است که بیش از آنکه انرژی تولید کند، برای ایجاد آن به انرژی نیاز است. اخیرا روسیه هم وارد پروژه‌های رآکتور با گداخت هسته‌ای شده است.
منبع فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;