چگونه مهتابی اضطراری را تعمیر کنیم؟

یکی از مواردی که در زمینه آیین نامه نظام مهندسی در زمینه برق ساختمان باید رعایت شود استفاده از مهتابی اضطراری در نقاط عمومی مختلف ساختمان می‌باشد. همانطور که از اسمش پیداست مهتابی اضطراری هنگامی که به هر نحوی ما به برق دسترسی نداشته باشیم فعال شده و بسیار تاثیر گذار خواهد بود
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، یکی از مواردی که در زمینه آیین نامه نظام مهندسی در زمینه برق ساختمان باید رعایت شود استفاده از مهتابی اضطراری در نقاط عمومی مختلف ساختمان می‌باشد. همانطور که از اسمش پیداست مهتابی اضطراری هنگامی که به هر نحوی ما به برق دسترسی نداشته باشیم فعال شده و بسیار تاثیر گذار خواهد بود به عنوان مثال می‌توان در زمانی مثل زلزله که امکان قطع برق وجود دارد و هدف خروج اضطراری می‌باشد اهمیت خود را نشان دهد. نصب مهتابی اضطراری بسیار آسان بوده و شما فقط کافی است دو شاخه مهتابی را داخل پریز برق وارد کنید.
برای نصب مهتابی اضطراری باید پریز برق توسط برقکار پیش بینی شود اشتباهی که بعضا مشاهده شده این است که در بعضی از ساختمان‌ها دو شاخه مهتابی اضطراری به صورت مستقیم با سیم فاز و نول سر بندی شده است.
همین اتصال مستقیم باعث خراب شدن مهتابی خواهد شد که دلیلش را خدمتتان عرض خواهم کرد.
همانطور که می‌دانید در صورتی می‌توان از انرژی الکتریکی پس از قطع برق استفاده کرد که آن را در جایی ذخیره کرده باشیم. در مهتابی اضطراری هم این کار توسط مدار شارژر و باتری انجام می‌شود.
دلیل خراب شدن مهتابی اضطراری
عوامل مختلفی را در خراب شدن مهتابی اضطراری می‌توان ذکر نمود که عبارت اند از دائم در حال شارژ بودن، دشارژ نشدن دوره‌ای، اتمام عمر باتری‌ها، آسیب رسیدن به برد مهتابی در صورت ولتاژ بالا و … اشاره نمود.
عواملی که در بالا ذکر شد بسیار اثر گذار خواهند بود، اما یکی از مواردی که بسیار در عمر مهتابی تاثیر گذار خواهد بود طراحی و قطعات به کار برده شده در آن می‌باشد. همانطور که در گوشی همراه خود مشاهده می‌کنید شما آی سی شارژی در گوشی خود دارید که مانع آسیب رسیدن به گوشی و باتری شما می‌شود و به طور هوشمند ادامه شارژ را متوقف خواهد کرد.
اما در بعضی از مهتابی‌ها این امکان وجود ندارد بعد از مدت زمان شارژ بیش از حد باتری‌ها باعث خراب شدن مهتابی و برد شارژ می‌شود.
عواملی جهت ماندگاری بیشتر مهتابی
۱-مهتابی با کیفیت تهیه کنید: این مورد در بالا توضیح داده شد.
۲-به صورت دوره‌ای مهتابی را دشارژ کنید
همانطور که گفتم دائم در حال شارژ بودن مهتابی باعث آسیب رسیدن به مهتابی خواهد شدن بدین صورت که باتری شارژ شده و مداری قوی جهت جلوگیری از بار اضافی وجود ندارد و این باعٍ خراب شدن باتری‌ها یا بازگشت بار باعث خراب شدن برد تغذیه خواهد شد. در تصویری که در پایین مطالب قرار داده شده است مشاهده می‌کنید که باتری‌ها و برد آسیب دیده است.
در شکل زیر مشاهده می‌کنید به دلیل بار برگشتی برد مهتابی آسیب دیده است.
به ترکیدن خازن صافی ساز و سوختن مقاومت ورودی توجه کنید.
۳-دو شاخه برق را پس از شارژ جدا کنید
در بعضی از مهتابی اضطراری‌ها نخی وجود دارد هنگامی که بخواهید در حالت دستی از مهتابی استفاده کنید آن نخ را کشیده و مهتابی روشن خواهد شد.
زیرا در اصل مکانیسم عمل مهتابی باید به گونه‌ای باشد که هم به محض قطع برق فعال شود، ولی این مورد در صورتی رخ می‌دهد که دو شاخه مهتابی داخل پریز برق باشد. شما می‌توانید خودتان توسط نخ در مواقع اضطراری مهتابی را روشن کنید، ولی قطعا سرعت حالت خودکار را نخواهید داشت که به سرعت تمام مهتابی‌ها را روشن کنید.
۴-برقکار خط جدا پیش بینی کند
یکی از راه‌هایی که میتوانید خودتان را راحت کنید برای دشارژ تمام مهتابی‌ها این است که برای پریز‌های مهتابی اضطراری یک فاز جدا گانه با فیوز جدا در نظر بگیرید و به راحتی تمام مهتابی‌ها را با پایین دادن یک فیوز دشارژ کنید.
تعمیر مهتابی اضطراری
قیمت مهتابی اضطراری چینی و معمولی ۲۰ الی ۲۵ هزار تومان خواهد بود باید برای تعمییر یک حساب سر انگشتی انجام دهید و ببینید که ارزش تعمییر دارد یا نه.
داخل مهتابی اضطراری دو عدد باتری جهت تامین شارژ پس از قطع برق تعبیه شده است که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.
در پایان یک مورد هماشاره کنم اگر مهتابی شما مانند بالا برد و باتری هاش آسیب دید پیشنهاد من اینه اون رو دور نیندازید. با خرید یک پاور  می‌توانید از نور LED‌های چراغ استفاده کنید که هم کم مصرف هستند و هم دارای عمر طولانی.
منبع برق نیوز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;