چگونه آسیب های زلزله را با طراحیهای بهینه ساختمان کاهش دهیم

استاد گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی دماوند با بیان اینکه طراحی‌ ساختمان‌های مناطق زلزله‌خیز سخت‌گیرانه‌تر شود، گفت: باید صنعت ساختمان را تقویت کنیم و به تکنولوژی‌های روز دنیا به‌روز شویم.
به گزارش تاسیسات نیوز، مجید علی‌محمدی، استاد دانشگاه گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: امواج زلزله شامل امواج طولی P، برشی S، لاو و رایلی است.
وی افزود: موج طولی به سبب سرعت انتشار بالا، سریع‌تر میرا و دمپینگ می‌شود و به همین خاطر دارای خطر و خرابی کمتر می‌گردد، اما موج‌های برشی، رایلی و لاو به‌صورت عبور از جامدات و حرکات پیچشی منتشر می‌شوند و خطر زیادی را دارند.
ایجاد نقشه جامع گسل‌ها و جلوگیری از ساخت ابنیه در محل گسل‌ها
این استاد دانشگاه افزود: بر اساس مشاهدات میدانی زلزله‌های اخیر خوشبختانه دارای حرکات تکتونیکی همگرا (نزدیک شوندگی صفحات) و واگرا (دورشوندگی صفحات) نبوده و تنها صفحات در کنار هم در حال لغزش بوده و حرکت امواج بیشتر به‌صورت امواج P یا همان طولی است.
علی‌محمدی با بیان اینکه علاج واقعه را باید پیشگیری در نظر گرفت، تصریح کرد: اگر بخواهیم برای سالیان آینده و همه نقاط کشور برنامه‌ریزی نماییم، باید پیشگیری را مدنظر قرار دهیم؛ ایجاد نقشه جامع گسل‌ها و افزایش اختیارات مهندسین، جلوگیری از ساخت ابنیه در محل گسل‌ها از گزینه‌های مهم پیش‌رو است.
وی ادامه داد: ما باید صنعت ساختمان را تقویت کنیم و به تکنولوژی‌های روز دنیا به‌روز شویم؛ در طراحی‌های ساختمان در مناطق زلزله‌خیز سخت‌گیرانه‌تر عمل کنیم.
طراحی‌ ساختمان‌های مناطق زلزله‌خیز سخت‌گیرانه‌تر شود
استاد گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی دماوند خاطرنشان کرد: به طور مثال ساختمان‌ها از نظر اهمیت به چهار گروه تقسیم می‌شوند؛ گروه نخست ساختمان‌هایی با اهمیت خیلی زیاد هستند که این ساختمان‌ها پس از زلزله باید قابل استفاده و خدمت‌رسانی باشند؛ همچنین خرابی آنها باعث انتشار گسترده مواد سمی و مضر می‌شود که شامل مراکز آتش‌نشانی، تاسیسات آب رسانی، برج‌های مراقبت فرودگاه و تاسیسات انرژی اتمی است.
علی‌محمدی افزود: گروه دوم ساختمان‌هایی با اهمیت زیاد شامل مدارس، مساجد و استادیوم‌ها هستند که خرابی آنها موجب تلفات زیاد می‌شود؛ همچنین ساختمان‌هایی همچون موزه‌ها و کتابخانه‌ها که خرابی آنها باعث از دست رفتن ثروت ملی می‌شود و همچنین ساختمان‌ها و تاسیساتی نطیر انبارهای سوخت و مراکز گازرسانی که خرابی آنها موجب آلودگی محیط زیست و یا آتش‌سوزی می‌گردد.
وی گفت: گروه سه، ساختمان‌هایی با اهمیت متوسط شامل ساختمان‌های مسکونی، تجاری، هتل‌ها و انبارها و گروه چهارم ساختمان‌های با اهمیت کم مانند مرغداری‌ها و انبارهای کشاورزی هستند.
سازندگان نقش مهمی در مقاوم‌سازی ساختمان دارند
این استاد دانشگاه تصریح کرد: مهندسان طراح با استفاده از نوع کاربری سازه و توجه به طبقه‌بندی زمین اعم از سنگی بودن، خاک متراکم، خاک نرم و ضریب بازتاب ساختمان و نحوه پاسخ ساختمان به حرکت زمین و شتاب مبنای طرح که خطر نسبی زلزله را در مناطق مختلف تعیین می‌کند و سایر آیتم‌ها، میزان ضریب زلزله و برش پایه را تعیین نموده و سازه را طراحی می‌نمایند.
علی‌محمدی تاکید کرد: طراحی‌ها و ضوابط سخت گیرانه‌تر در مناطق زلزله‌خیز و تعیین پیش فرض‌هایی برای آیتم‌های بالا و سایر فاکتورها، باعث جلوگیری از طراحی‌های سلیقه‌ای و در نتیجه ایجاد ساختمان‌های مستحکم خواهد بود.
وی ادامه داد: همچنین مالکان و سازندگان هم نقش مهمی در زمینه مقاوم سازی ساختمان دارند؛ در بسیاری از موارد برخی سازندگان و پیمانکاران اقدام به حذف مهاربندهای جانبی ساختمان می‌نمایند؛ به‌طور کلی در حال حاضر، پنج سیستم ساختمانی با نام‌های سیستم دیوارهای باربر، قاب ساختمانی، قاب خمشی، سیستم دوگانه یا ترکیبی و سیستم کنسولیدر حال انجام است.
این کارشناس زلزله‌شناسی اضافه کرد: مهاربندها اعم از فلزی یا دیوار برشی مهم‌ترین نقش در جذب انرژی زلزله دارد و حذف این اجزا در ساختمان مصادف با خسارت‌های جبران‌ناپذیر است.
منبع خبرگزاری فارس
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;