روح بلند پدر صنعت ریخته گری ایران به دیار باقی شتافت

چهره ماندگار و کارآفرین برتر در صنایع بنیادی کشور، جناب حاج آقا علی اصغر حاجی بابا، بنیانگذار شرکت صنعتی رزیتان ،شوفاژکار، فروسیلیس ایران، فروآلیاژ، تاوان سیلیس و کارآفرینان صنایع ذوب و فلزات ایران به دیار باقی شتافت.
به گزارش تاسیسات نیوز،  محسن جلال پور، رئیس سابق اتاق ایران،  که خود یکی از کارآفرینان به نام ایران زمین است ، در سوگ و یاد چهره ماندگار رخ در خاک کشیده برتر کشور می گوید:
در میان کارآفرینان ایرانی شاید زندگی هیچ‌کس به اندازه اصغر حاجی بابا پر فراز و نشیب نبوده است. در وقایع ۲۸ مرداد کسب وکارش را در خطر جدی می‌بیند. در دهه ۴۰ پایش ناخواسته به ماجرای ترور حسنعلی منصور کشیده می‌شود و تا پای اعدام پیش می‌رود و در وقوع انقلاب ۵۷ نیز از سوی کارگران تهدید به مرگ می‌شود. دانستن زندگی پر ماجرایش درس‌های بی‌شماری دارد.
علی اصغر حاجی بابا کارش را در یک مغازه لحاف‌دوزی آغاز می‌کند. مدتی بعد تصمیم می‌گیرد مستقل شود و با شراکت یکی از برادرانش کارگاه لحاف‌دوزی دایر می‌کند و کسب و کارش می‌گیرد.
او که از طرفداران جبهه ملی است، در ارتباط با کودتای ۲۸ مرداد و قیام ۳۰ تیر، با تهدید ساواک مواجه می‌شود. حاجی بابا پیش خودش می‌گوید اگر یک کبریت به پنبه و لحاف برسد هست و نیستش از بین می‌رود. نصیحت پدرش یادش می‌آید که گفته بود «خواهی بشوی گنده / آهن بخر و پنبه». او که تجارت پنبه را پر ریسک می‌بیند، به تجارت آهن رو می‌آورد و موفق‌تر و سرشناس‌تر می‌شود.
در سال ۱۳۴۱ به فکر تولید می‌افتد و احساس می‌کند کشور به صنعت ریخته‌گری نیاز دارد. برای جذب سرمایه در بازار تهران فراخوان می‌دهد اما مورد استقبال قرار نمی‌گیرد اما برادران تحصیلی که بنیان‌گذار شیرآلات «شیبه» هستند، شراکت با او را می‌پذیرند و به این ترتیب در سال ۱۳۴۲ کارخانه پارس متال تاسیس می‌شود. پارس متال اولین کارخانه ریخته‌گری مدرن بود که با برق و کوره‌های ذوب برقی، تولید لوله‌ها و اتصالات آب و فاضلاب را در ایران شروع کرد که از نظر کیفیت با نمونه مشابه آلمانی خود رقابت می‌کرد. در سال ۱۳۴۷ سهامش را به برادران تحصیلی و عده‌ای دیگر از شرکایش واگذار و در سال ۱۳۵۰ کارخانه شوفاژکار را احداث می‌کند و به این ترتیب تولید دیگ‌های چدنی حرارت مرکزی برای اولین بار در ایران آغاز می‌شود که نوعی وسیله گرمایش جدید و مدرن در آن دوران بود.
پس از انقلاب با توجه به اینکه صنایع ریخته‌گری ایران در تامین مواد اولیه ریخته‌گری مشکلاتی داشتند، مرحوم حاجی بابا تصمیم می‌گیرد زنجیره مواد اولیه ریخته‌گری در ایران را کامل کند و در سال ۱۳۶۰ به دنبال تاسیس کارخانه فروسیلیس در سمنان می‌رود. در سال ۱۳۶۴ ساخت کارخانه رزیتان و در سال ۱۳۶۶ قالب‌سازی ایران مدل را آغاز می‌کند تا این سه واحد بتوانند مواد اولیه صنایع ریخته‌گری و فولاد کشور را تامین کنند.
داستان ترور حسنعلی منصور و بریدن حکم اعدام برای علی اصغر حاجی بابا هم خواندنی است؛ ماجرا از این قرار بوده که چون ترور منصور به دست محمد بخارایی، از کارکنان آهن‌فروشی علی‌اصغر حاجی‌بابا، رخ داده، او را نیز به ظن همدستی در قتل دستگیر کرده و تا آستانه اعدام پیش می‌برند.
مرحوم حاجی‌بابا برایم تعریف کرد که محمد بخارایی مدتی در مغازه آهن‌فروشی شاگردش بوده و مدتی بعد از جدایی، حسنعلی منصور- نخست وزیر- را ترور کرده است. او را نیز دستگیر می‌کنند و همراه با پنج نفر دیگر به اتهام ترور نخست وزیر،پای میز محاکمه می‌کشانند و حکم اعدام می‌دهند. خبر حکم اعدامشان در صفحه اول روزنامه اطلاعات منتشر می‌شود اما حکومت زود می‌فهمد که حاجی بابا در این فقره بی‌گنا است و با تلاش‌های همسرش روز بعد خبری که در اطلاعات منتشر شده ، تکذیب می‌شود و در بررسی‌ها نیز می‌فهمند که او در این ترور نقشی نداشته است.
🔹 زمانی که در اتاق ایران حضور داشتم، فیلم «پنبه تا آتش» را دیدم. فیلمی که روایتگر سال‌ها رنج و تلاش مرحوم حاجی بابا از حجره لحاف‌دوزی تا صنایع ریخته‌گری و فروآلیاژ است. فیلم را ببینید تا ببینید در طول این همه سال بر کارآفرینان ایرانی چه گذشته است.
روحش شاد و یادش به بزرگی و کرامت، گرامی.
محسن جلال پور
تاسیسات نیوز، ضمن تسلیت این مصیبت به جامعه صنعت و کارآفرین کشور،  به اطلاع می رساند ؛ مراسم تشییع آن بزرگوار، روز پنجشنبه ۱۵ خردادماه ساعت ۸٫۳۰ صبح از درب منزل  برگزار خواهد شد.

 

منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;