چشم امید انرژی جهان به انرژی هسته ای و خورشیدی است

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از شانا، ذخایر اورانیوم اثبات شده و انرژی خورشیدی اینده جهان را رقم خواهند زد.

در حال حاضر توانایی تولید انرژی از ذخایر اثبات شده اورانیوم از مجموع ذخایر نفت و گاز جهان و همچنین ذغال سنگ جهان نیز بیشتر است که می تواند بیش از ٢٠٠ سال انرژی مورد نیاز جهان را تأمین کند.
به گزارش شانا، نصرت اله سیفی، مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در یادداشت زیر با اشاره به رخداد مهم توافق روی ابعاد توان هسته ای جمهوری اسلامی ایران، از زاویه دیگری به اهمیت این موضوع پرداخته است.
شکل زیر که در گزارش IEA (آژانس بین المللی انرژی) با نام نمای انرژی خورشیدی (Solar energy perspective” Edition ٢٠١١-page٣٢”) ارائه شده است نمایانگر واقعیتهای قابل توجهی است.

 

براساس این گزارش، ذخایر اثبات شده‌ نفت جهان ۴۶ سال، گاز طبیعی ۵٨ سال و ذغال سنگ ١۵٠ سال، انرژی مورد نیاز کل انسانهای روی کره زمین را می‌توانند تأمین کنند. این گزارش در صدد نمایش توان بالقوه‌ انرژی خورشیدی است که اگر بتوان همه آن را جذب کرد، فقط انرژی تابش شده در یک سال آن برای تأمین انرژی ۶ هزار سال کره زمین کافی است.
اما آنچه که در این گزارشها چندان به آن پرداخته نمی شود و لازم است به آن توجه کنیم آن است که ذخایر اثبات شده‌ اورانیوم در حال حاضر، بیش از ٢٠٠ سال انرژی مورد نیاز جهان را تأمین می‌کند. توانی که از مجموع ذخایر نفت و گاز جهان بالاتر است و از ذخایر ذغال سنگ جهان که هم‌اکنون قسمت مهمی از انرژی اولیه جهان را تأمین می کند(برخلاف همه شعارهایی که در توسعه حاملهای انرژی کم تر آلوده کننده داده می شود!) هم بیشتر است.
نکته مهم دیگر آن که هر چند در این نمودار ذخایر انرژی خورشیدی خیلی بزرگتر از همه انواع فوق است ولی اکسرژی آن بسیار پائین است. اکسرژی یک کمیت ترمودینامیکی است که در دسترس بودن بالقوه‌ حامل انرژی را نمایش می دهد.
اکسرژی بالای حاملهایی مانند نفت، گاز، ذغال سنگ و اورانیوم است که باعث شده در قرن اخیر بیشتر سرمایه گذاریها روی این ذخایر متمرکز شود. به عبارتی تجاری سازی بهره‌برداری از انرژی خورشیدی به آسانی سوختهای فسیلی و اتمی نیست. هر چند این واقعیت است که بزرگترین ذخایر اورانیوم جهان در ایران نیست ولی هنوز متخصصان جمهوری اسلامی ایران در جایگاهی قرار دارند که متخصصان نفت غربی در یکصد سال پیش قرار داشتند. در آن زمان ایران که دارای ذخایر نفت بود توان علمی استخراج و فرآوری آن را نداشت و نخستین شرکت تولید نفت از سوی یک تبعه انگلیسی (دارسی) کار استخراج و فرآوری آن را به عهده گرفت.
اکنون که به برکت وجود دانش بومی غنی سازی اورانیوم این امکان هست که ذخایر اثبات شده‌ اورانیوم جهان که بیشتر در استرالیا، منطقه قفقاز (قزاقستان و ازبکستان) و آفریقا (آفریقای جنوبی، نامیبیا و نیجر) قرار دارند، مورد فرآوری قرار گیرند. اکنون این امید است که جمهوری اسلامی ایران که تا امروز مالک بزرگ ذخایر نفت و گاز جهان بوده (سوم در نفت و نخست در گاز طبیعی غیر ماسه‌ای)، امکان فرآوری یک ذخیره بسیار مهم دیگر (اورانیوم) و تولید انرژی پاک از آن را در اختیار داشته باشد.
این امید است که با این توافق و در سایه آن، امکان ایجاد کسب و کار جدیدی برای ملت شریف و صبور ایران و دانشمندان و صنعتگران ایرانی ایجاد شود.
امیدواریم با ادامه مسیری که منجر به توافق شد و با همت تجار و بازرگانان کشورمان شاهد بهره‌وری اقتصادی دانش بنیان براساس این دست‌ آورد مهم باشیم و از سرمایه گذاری سالهای گذشته بهره‌برداری شایسته کنیم.

نصرت اله سیفی
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت

 

پایان خبر/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;