پکیج خاموش یا هیولای خفته؟!

دکتر سیمین کاظمی

 

پزشک و جامعه شناس

 

 

پکیج کار نمی‌کند، هوا سرد شده است و آب گرم هم لازم است که باشد. چه باید کرد؟! معقول‌ترین راه‌حل این است که با شرکت تماس گرفت و از آن‌ها خواست که برای تعمیرش بیایند. شماره تلفن روی دستگاه دلگرم‌کننده است، بعد از چند بار بوق خوردن بالاخره یک نفر جواب می‌دهد.




بعد از شنیدن شرح مشکل و یادداشت کردن شماره تماس و آدرس، می‌گوید فردا ساعت سه منزل تشریف داشته باشید، همکاران برای رفع مشکل می‌آیند. خب معلوم است که تا فردا نمی‌توان صبر کرد.





مسئله سرما باید حل شود و آب گرم هم لازم است. چه باید کرد؟ می‌توان با خدمات فنی یا تعمیرگاهی که یک کوچه پایین‌تر است تماس گرفت، با این امید که بالاخره سر درمی‌آورند و درستش می‌کنند. شاگرد تلفن را جواب می‌دهد و می‌گوید اوستایش نیست و او هم نمی‌تواند تعمیرگاه را ترک کند.





پکیج در گوشه‌ای از آشپزخانه چون هیولایی خفته به نظر می‌رسد. هم‌زمانی کارکردنش با آب و گاز و برق هیبتی به‌مراتب بزرگ‌تر از هر وسیله‌ی دیگری بهش می‌دهد. نمی‌شود به‌راحتی بهش نزدیک شد و بی‌محابا دستکاری اش کرد، چون معلوم نیست چه اتفاقی بیفتد. چه باید کرد؟ یک راه‌حل دیگر مانده است: اینترنت و یار همیشگی درماندگان از حل مسائل، گوگل! بالاخره با یک جستجوی نه‌چندان طولانی، معمای ازکارافتادگی پکیج حل می‌شود و حتی یک ویدیو همه راه و چاه را نشان می‌دهد. با بیم و امید و ترس و اضطراب دستورالعمل‌ها یکی‌یکی اجرا می‌شود، و شگفتا که بعد از چند دقیقه پکیج خیلی سربه‌راه و آرام کار می‌کند و انگار این همان هیولای وحشتناک چند دقیقه پیش نیست که وضعیت ناامید کننده‌اش بغرنج‌ترین مسئله عالم به نظر می‌رسید.

 

 

 

 

پکیج راه افتاده و حالا تأملات پساتعمیری شروع می‌شود. اگر چه مطابق کلیشه‌های جنسیتی، تعمیر وسایل منزل از جمله وسایل برقی وظیفه‌ای مردانه شناخته‌شده و زنان در طی جامعه‌پذیری جنسیتی از دخالت در این امور منع می‌شود، اما باید متوجه بود که این تنها یک کلیشه است و همان‌قدر که مردان لازم است از کارهای این‌چنینی سر دربیاورند، زنان هم به آن نیاز دارند. شکستن این کلیشه ضرورت زمانه است که اندک‌اندک آشکار می‌شود و باید به استقبالش رفت. دیگر وقت آن رسیده است که گاهی عروسک را از دست دختربچه‌ها گرفت و بهشان اجازه داد که آچار به دست بگیرند. هم از بار تبعیض جنسیتی کاسته می‌شود و هم به کار آینده‌شان می‌آید.

 

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;