پنجره های عجیبی که اکسیژن تولید می کنند

تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور:پانل‌های زیستی با طراحی زیبا و مولد انرژی که دی اکسید کربن را می‌مکند و زیست توده را برای استفاده به عنوان سوخت یا کود پمپ می کنند. این ایده با حمایت استارت‌آپ مکزیکی Greenfluidics و پانل‌های ساختمانی بیوراکتور میکروجلبک‌های تقویت‌شده با فناوری نانو ساخته شده است.
 ایده استفاده از مخازن مسطح جلبک در بیرون ساختمان ها اقدامی جدید محسوب نمی شود، در واقع، در سال ۲۰۱۳، Splitterwerk Architects و شرکت مهندسی Arup برای ایجاد یک ساختمان نمایشی در مقیاس کامل، به نام BIQ، با حداقل ۲۰۰ متر مربع (۲۱۵۰ فوت مربع) پانل‌های پوستی جلبکی با یکدیگر همکاری کردند.
این پانل ها که توسط زیست توده ساندویچ شده و در داخل سبز رنگ شده اند، چندین هدف را انجام می دهند. آنها جریانی از دی اکسید کربن را می گیرند و آن را از طریق آب آغشته به گونه های انتخابی، جلبک که CO2 و همچنین نور خورشید را جذب و فتوسنتزکرده و جرم آنها را افزایش داده و اکسیژن تازه تولید می کنند. . هرچه نور خورشید بیشتر باشد، جلبک ها سریعتر رشد می کنند و به ازای هر پوند جلبک حدود دو پوند دی اکسید کربن جذب می کنند.
این پانل ها همچنین گرما را در آبِ موجود در سیستم خود گرفته و در نهایت دو هدف زیر را دنبال می کند؛
اول اینکه با نصب پانل های بیرونی، ساختمان را سایه می اندازد و مصرف انرژی تهویه مطبوع را در تابستان کاهش می دهد و ثانیاً، گرمای حاصل شده را می توانند مجدداً مورد استفاده قرار داد، همانطور که خود زیست توده نیز می تواند. زیست توده تولید شده توسط BIQ به صورت دوره ای به عنوان یک خمیر پودری فیلتر، سپس برداشته می شود و دوباره به سوخت زیستی قابل احتراق تبدیل شده و می تواند به داخل ساختمان آورده شود و به عنوان مشعلِ  سیستم آب گرم ساختمان عمل کند.
به طورکلی، نوآوری در اینجا در جذب و تبدیل حرارتی است. میگل مایورگا، مدیر عامل Greenfluidics در مصاحبه ای با مکزیک بیزینس نیوز توضیح داد که چگونه سیستم شرکتش از نانوسیال استفاده می کند؛ ” به طور موثر، نانوذرات کربن قابل بازیافت به آب اضافه می شود و رسانایی گرمایی آن افزایش می یابد. این از یک طرف پانل ها عبور می کند و جذب گرما را بهبود می بخشد، در حالی که جلبک ها در طرف دیگر رشد می کنند”.
 گرما در این حالت مستقیماً از طریق یک ژنراتور ترمو الکتریک به الکتریسیته تبدیل می‌شود و به داخل ساختمان وارد می‌شود و این پانل‌های جلبکی را بیشتر شبیه به پنل‌های خورشیدی سنتی می‌کند.
به نظر می رسد که اغلب در مورد دستگاه های جلبکی با ظاهر جالب، فتوشاپ دخیل است. در رندرها، مانند؛  «بیوراکتور مستقل به سبک XBOX» به نظر می رسد که آنها سبز آهکی هستند و با طراوت می درخشند، در حالی که در هنگام کار به نظر می رسد کمی کندتر هستند.
با این حال، Greenfluidics می‌خواهد پانل‌های خود را در طیف وسیعی از طرح‌های جذاب بسازد که بتواند معماری را ارتقا دهد و تمرکز سبز را ایجاد کند. این شرکت که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد، امیدوار است که به زودی محصولی تجاری داشته باشد. در همین حال، جوایز زیادی را به دست آورده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;