پتانسیل ۵۰۰ میلیارد دلاری اوراسیا برای صادرات صنعتی

به گزارش تاسیسات نیوز،‌  پیام باقری با بیان این مطلب اظهار داشت: صنعت برق با تکیه بر توانمندی بخش خصوصی و پشتیبانی دولت جزء صنایع پیشرو در کشور و همچنین در حوزه صادرات محسوب می شود.
وی با بیان اینکه صنعت برق، صنعت شماره یک در صادرات خدمات فنی و مهندسی محسوب می‌شود و در این زمینه اختلاف قابل توجهی نسبت به سایر صنایع دارد، افزود: با توجه به اینکه اکثر تجهیزات صنعت برق، دانش بنیان و های تک هستند، تولید آنها ارزش افزوده بالایی را به همراه دارد. در چنین شرایطی مشاهده می کنیم که عمق ساخت داخل در صنعت برق ایران در حد بالایی است و اکثر کالاهای مصرفی در این صنعت قابلیت ساخت در داخل دارند و از استاندارد بالایی برخوردار هستند.
 باقری با تاکید بر اینکه صنعت برق می تواند در زمینه کالا، خدمات و انرژی صادرکننده باشد، گفت در بخش عرضه، توانمندی بالایی وجود دارد و در بخش تقاضا نیز از سوی کشورهای مختلف از جمله منطقه اوراسیا تقاضای قابل توجهی وجود دارد.
وی ادامه داد: یکی از مزایای ایران، همسایگی با  حدود ۱۵ کشور است که این کشورها تقاضای بالایی برای خرید تولیدات صنعت برق دارند به طوری که پتانسیل صادرات به این کشورها در حوزه های مختلف از جمله برق، صنایع و کشاورزی حدود هزار میلیارد دلار است و این میزان تقاضا برای کشورهای منطقه اوراسیا حدود ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد می شود.
 نایب رئیس سندیکای برق تصریح کرد:  آنچه اهمیت دارد این است که طرف عرضه یعنی صنعت برق (چه در زمینه تجهیزات و چه در زمینه ارائه خدمات) با شرایط آسانتری به طرف تقاضا وصل شود تا بتوانیم صادرات قابل توجهی داشته باشیم.
وی تاکید کرد: در عین حال، حلقه‌های واسط در این زمینه باید کار خود را به درستی انجام دهند و در این خصوص می‌توان به اهمیت عملکرد نظام بانکی، گمرک و سیستم حمل و نقل اشاره کرد. همچنین دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سفارتخانه ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و این بخش ها نیز باید نقش خود را به درستی انجام دهند.
 باقری ادامه داد: در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی در منطقه با پتانسیل ۳۰ میلیارد دلاری روبرو هستیم در حالی که طبق آخرین آمار صادرات این بخش که از سوی سازمان توسعه تجارت اعلام شد، صادرات ایران کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.
وی تصریح کرد: در سال ۹۴ صنعت برق ۲٫۵ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی داشت، حالا هم می‌توان همان مسیر را طی کرد که البته در این زمینه سیستم بانکی باید مسئولیت خود را به درستی ایفا کند.
 نایب رئیس سندیکای برق ادامه داد: ارائه تضامین بانکی، گشایش اعتبار و تقویت رابطه بانک‌های ایرانی و بانک های کشورهای هدف از جمله الزامات تقویت صادرات خدمات فنی و مهندسی به ویژه در صنعت برق است. در این زمینه کشورهای اوراسیا نیز از ظرفیت بالایی برخوردار هستند چرا که این کشورها در حال توسعه هستند و هر جا که توسعه وجود داشته باشد، صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز می‌تواند به خوبی صورت گیرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;