وزیر نفت : ایده طرح گشایش اقتصادی را وزارت نفت ارائه نکرده است

وزیر نفت درباره طرح مجلس برای تغییر در سهمیه‌بندی بنزین گفت: هنوز طرحی به دست ما نرسیده و نمی توان روی فرضیات نظری داد.
به گزارش تاسیسات نیوز، بیژن زنگنه امروز در حاشیه مراسم امضای ۱۳ قرارداد نگهداشت و افزایش تولید نفت در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا گشایش اقتصادی، طرح وزارت نفت بوده، اظهار کرد: ایده را وزارت نفت نداده است. چارچوبی را ارائه دادند تا وزارت نفت اعلام کند که آیا از نظر تکنیکال قابلیت اجرا دارد.
وزیر نفت با بیان اینکه در شرایط فعلی طرح گشایش اقتصادی که مربوط به فروش قطعی نفت است با فروش اوراق اسلامی اشتباه گرفته می‌شود، ادامه داد: پیش از این نیز اوراق اسلامی برای تامین مالی طرح ها به فروش می رسید اما طرح عرضه نفت پیش فروش قطعی موضوعی است که در جلسه سران قوا مطرح شده و هنوز نهایی نشده است.
وی افزود: در این زمینه پیشنهادی دادیم که به مراحل بعدی رفته است. در هر حال هر چه که به وزارت نفت ابلاغ شود، اجرا خواهیم کرد.
وزیر نفت گفت: قیمت خوراک پتروشیمی را کاهش داده و قیمت خوراک پالایشگاه را اصلاح کردیم که این موضوع باعث بهتر شدن وضعیت این شرکت‌ها در بورس می‌شود.
به گفته وی امروز برای صنعت نفت ایران روز مهمی است، زیرا در سخت‌ترین تحریم‌ها امروز قراردادهایی به ارزش ۱.۵ میلیارد یورو با شرکت‌های ایرانی به امضا رسید که در استان های خوزستان، کهکیلویه بویر احمد، فارس، بوشهر و هرمزگان اجرا می شود.
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز در این طرح ها توسط سازندگان داخلی تامین می‌شود، افزود: فرصت های زیادی برای اشتغال ایرانی ایجاد می کند.
به گفته زنگنه پیام مهم این قرادادها این است که متوقف نمی شویم و به ظرفیت سازی فکر می کنیم، زیرا تحریم ها و بانیان تحریم ها رفتنی هستند و ملت ایران و ایران ماندگار بوده و شرایط سخت‌تر را نیز طی کرده است.
وی افزود: به عنوان فرزندان این کشور در این شرایط مسوولیت خود را به ملت به انجام می‌رسانیم و برای فرزندان این مردم اشتغال ایجاد کنیم.
وزیر نفت با بیان اینکه برای توسعه صنعت نفت منتطر خارجی ها نمی نشینیم‌، افزود: از همین رو دسته سوم قراردادهای نگهداشت تولید تا پایان سال امضا خواهد شد.
وی درباره صندوق ETF پالایشی نیز تاکید کرد: تقاضا را دادیم‌ و فرایند را بورس طی می کند.
وی عملکرد اوپک در ماه های اخیر برای کنترل بازار نفت را موفق دانست و افزود: با اقدامات و تصمیمات انجام شده، قیمت نفت از ۱۵ دلار به ۴۵ دلار در هر بشکه رسیده و تثبیت شده است. اینکه در آینده چه کاری انجام شود بستگی به شرایط بازار دارد.
او با بیان اینکه آمریکا ادعا کرده که محموله بنزین ایران را توقیف کرده است اما این در شرایطی است که اگرچه محموله ها از ایران رفته بود اما نه کشتی ها ایرانی بود نه محموله برای ایران بود، گفت: محموله بنزین ایران بود که به مشتری فروخته شده بود و پول آن نیز دریافت شد.
زنگنه گفت: در برنامه سند مصرف سوخت آینده کشور تا ۱۴۲۰ سی.ان.جی را سوخت اصلی می دانیم.
وی با اشاره به اعتراضات از سوی برخی کارگران صنعت نفت گفت: یک سری اعتراضات بود که مربوط به پیمانکاران دست دوم نفت می شد. اما به عنوان وزیر نفت با قدرت می گویم از حقوق کارگران دفاع می کنم.
وزیر نفت با رد شایعه امتیاز به ترکمنستان در دریای خزر بر سر صادرات گاز نیز گفت: من امتیاز می‌دهم؟!
در تمامی میادین مشترک بزرگ نفتی از همسایگان جلوتریم
به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه امروز همچنین در مراسم امضای قراردادهای مرحله دوم طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، گفت: در توسعه میادین نفتی منتظر خارجی ها نمی‌مانیم و اکنون در تمامی میادین مشترک بزرگ نفتی و گازی در ظرفیت تولید از همسایگان جلوتر هستیم.
او با بیان اینکه در صنعت جهانی نفت بر سر این اجماع است که رکن اصلی در فعالیت های بالادستی نفت،  افزایش ضریب بازیافت است، اظهار کرد: بخش های عملیاتی به توسعه فناوری کمک می کنند، یک درصد افزایش ضریب بازیافت به معنای افزایش هفت میلیارد بشکه نفت به تولید ایران است که درآمد ۳۰۰ میلیارد دلاری را به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه رقابت در بازار تحول ایجاد کرده است و بازار رقابت به کسی رحم نمی کند، گفت: برای بقا به رقابت نیاز و برای رقابت نیاز به افزایش تکنولوژی است تا قیمت پایین آمده و کیفیت افزایش پیدا کند.
وزیر نفت با بیان اینکه برای اینکار در اولین گام با دانشگاه ها تعامل کردیم، افزود: در هفته های آینده شاهد امضای قراردادهای جدید با دانشگاه ها برای افزایش تولید خواهیم بود.
وی با بیان اینکه شرکت های اکتشاف و تولید یک رکن اصلی برای افزایش توانمندی در بخش افزایش ضریب بازیافت هستند، گفت: برای اجرای پروژه های بالا دستی نفت چند طرح و تجربه داریم، قراردادهای بیع متقابل، سنتی که همچنان اجازه داریم از آن استفاده کنیم یکی از این نوع است.
وی افزود: روش بعدی قراردادهای جدید نفتی است که در شکل مانند بیع متقابل بوده و عملکرد پیمانکار به میدان واگذار می شود و در بازپرداخت پیمانکار، موثر است.
وزیر نفت با تاکید بر اینکه در چند ماه آینده قراردادهای جدید با شرکت های ایرانی اکتشاف و تولید به امضا می رسد که در صنعت نفت تحول به شمار می رود، تصریح کرد: روش دیگر برای توسعه میادین نفتی، قراردادهایی است که امروز ۱۳ مورد آن امضا می شود و مسوولیت مخزن برعهده ماست و قرارداد یکپارچه خواهد بود.
به گفته وی این کار از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و در سال ۱۳۹۷ مصوبه شورای اقتصاد را گرفت، از تمام روش ها برای افزایش ظرفیت تولید استفاده می کنیم.
زنگنه با بیان اینکه مزیت ها در این روش زمان‌بندی قابل پیگیری و کنترل هزینه هاست، اظهار کرد: مزیت دیگر امکان بهره گیری از بازار سرمایه برای تامین مالی است.
به گفته وزیر نفت اگر این طرح ها را نداشتیم کار نفت متوقف می شد اما با اینکار فعالیت ها ادامه پیدا می کند و اشتغالزایی انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح ها یک پیام است مبنی بر اینکه در شرایط تحریم کار می کنیم، گفت: تحریم و بانیانش رفتنی هستند و ایران ماندنی است.
وزیر نفت افزود: بیشینه کردن ضریب بازیافت نفت از مخزن مهم‌ترین مأموریت مهندسان نفت در بخش بالادست صنعت نفت است که در طول زمان این ضریب بازیافت بهبود می‌یابد و امری تدریجی، مستمر و دینامیک است که نیازمند کار نظام‌مند فناورانه در عالی‌ترین سطح فناوری است.
زنگنه با بیان اینکه توسعه بخش پژوهش به‌منظور افزایش ضریب بازیافت نفت و مهمتر از آن بخش‌های عملیاتی در شرکت‌های خدماتی و نفتی و شرکت‌های اکتشاف و تولید از ارکان توسعه فناوری و موتور محرکه این کار هستند، تصریح کرد: موتور محرکه اصلی انجام این کار رقابت است؛ همه پژوهش‌های واقعی و توسعه فناورانه با رقابت حاصل می‌شود و اگر رقابت نباشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد.
او با اشاره به اینکه برای آغاز کار افزایش ضریب بازیافت در داخل کشور نخستین کار این بود که دانشگاه‌ها در بخش نفت دانشجو داشته باشند، یادآوری کرد: در گذشته دانشگاه‌های ما مهندس نفت در بخش بالادستی تربیت نمی کردند بنابراین لازم بود که با دانشگاه‌ها کار می‌کردیم که قرارداد با آنها امضا شود که این کار در حد قاب قبولی آغاز شده و پیشرفت خوبی دارد، سامان گرفته است و امیدواریم از نظر کمی و کیفی ادامه یابد.
وی از امضای قراردادهای جدیدی با دانشگاه‌ها برای ادامه پژوهش‌ها در میدان‌های جدید نفتی کشور در هفته‌های آینده خبر داد و گفت: البته این موضوع کفایت نمی‌کند و باید شرکت‌های خدماتی نفتی و شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) داخلی تقویت شوند.
وزیر نفت با بیان اینکه شرکت‌های اکتشاف و تولید یک رکن تقویت توسعه فناوری ملی برای افزایش ضریب بازیافت نفت هم هستند، تصریح کرد: قرار نیست این شرکت‌ها تنها پروژه اجرا کنند، شرکت‌های اکتشاف و تولید می‌توانند رکن تقویت توسعه فناوری ملی باشند، تجربه نشان داده که اینها یکی از نتایج فعالیت‌شان افزایش توانمندی در بخش افزایش ضریب بازیافت است.
ضرورت تثبیت شرکت‌های اکتشاف و تولید
زنگنه با بیان اینکه برای اجرای طرح‌های بالادستی نفت چند راه براساس قانون، عقل و تجربه داخلی و بین المللی پیش‌ رو داشتیم و داریم. اظهار کرد: در موضوع  تجربه بین المللی نباید بگوییم با بقیه دنیا فرق داریم. به عنوان مثال بیماری کووید ۱۹ ایران با کووید ۱۹ چین یا آمریکا فرقی ندارد و یک بیماری است. تجربه کشورهای خارجی در واکسن را ما هم می‌توانیم استفاده کنیم.
وی با بیان این مثال و با تاکید بر اینکه ما در صنعت نفت باید از تجربه جهانی استفاده کنیم، تصریح کرد: براساس این تجربه چند روش داریم، نخست روشی که ما در گذشته‌ها عمل می‌کردیم و خیلی ابتدایی بود و کار امانی بود. روش دیگر قراردادهای بیع متقابل سنتی است که هنوز هم ما اجازه داریم از آنها استفاده کنیم و اگر لازم هم شود استفاده می کنیم.
وزیر نفت ادامه داد: روش بعدی که به کار بردیم الگوی جدید قراردادهای نفتی است، این قرارداد از لحاظ شکلی مشابه بیع متقابل است و تفاوت آن بهره‌برداری پیمانکار در بلندمدت و واگذاری مسئولیت عملکرد میدان به پیمانکار است یعنی اگر عملکردی که پیمانکار تعهد کرده تحقق نیابد در بازپرداخت‌های پیمانکار چه اصل، فرع سرمایه‌گذاری و چه سودی که باید ببرد اثر می‌گذارد.
زنگنه تصریح کرد: در این روش هم با پیمانکاران خارجی قرارداد امضا و تاکید شد در هر قرارداد خارجی یک پیمانکار ایرانی نیز حضور داشته باشد و به‌طور خالص امضای قرارداد با پیمانکاران توانمند داخلی از نوع الگوی جدید قراردادهای نفتی بود که ان‌شاءالله دنبال می‌کنیم.
به گفته وی، تثبیت شرکت‌های اکتشاف و تولید برای ما مهم است و نمی شود یک کشور نفتی در سطح ایران با نزدیک ۱۱۰ سال سابقه نفتی یک شرکت نفتی به معنای اکتشاف و تولید E&P نداشته باشد و این موضوعی است که با الگوی جدید قراردادهای نفتی آغاز شد و ان‌شاءالله ادامه می‌یابد.
توسعه میدان‌های نفتی منحصر به یک روش قراردادی نیست
وزیر نفت با تاکید بر اینکه برای توسعه میدان‌های نفتی تنها از یک روش قراردادی استفاده نمی‌کنیم، به قراردادهای EPC و  EPD اشاره کرد و با بیان اینکه در این قرارداد هیچ مسئولیتی از نظر عملکرد مخزن متوجه پیمانکار نیست، گفت: مسئولیت مخزن در این الگو از قرارداد متوجه کارفرماست، اما نکته مهم این قرارداد یکپارچگی عملیات مخزن است، این روش البته می‌تواند با تأمین مالی همراه شود.
زنگنه به توان پیمانکاران برای تامین مالی پروژه‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه برخی پیمانکاران برای گرفتن پروژه قیمت‌های انتحاری می‌دهند تا برنده شوند و بعد دست کارفرما را در پوست گردو می گذارند، تاکید کرد: اگر کسی قیمت بی‌ربط داد برکنارش می‌کنیم و نمی‌شود که نگهش داریم.
وی با بیان اینکه قصد ما این است که از همه روش‌ها به موازات هم برای توسعه میدان‌های نفتی استفاده کنیم و خودمان را منحصر به هیچکدام از روش‌ها نکنیم، تصریح کرد: قراردادهای EPC و EPD چند مزیت و مشخصه نسبت به روش‌های دیگر دارد، نخست زمانبندی قابل پیگیری و محتمل الوقوع است. دوم کنترل هزینه و سوم امکان بهره گیری از بازار سرمایه برای تأمین منابع طرح است.
وزیر نفت تصریح کرد: اگر این طرح‌ها را نداشتیم اکنون تقریبا کار نفت در بخش نگهداشت و افزایش تولید در میدان‌های در حال بهره‌برداری متوقف می‌شد، اما با وجود این پیشنهاد و داشتن مصوبه شورای اقتصاد ما می‌توانیم کارهایمان را ادامه دهیم و دکل‌هایمان فعال باشد.
به گفته وی، نزدیک ۱۳۰ تا ۱۴۰ چاه در این طرح حفر می‌شود، ۶۰ تا ۷۰ چاه دیگر هم تعمیر می‌شوند، یعنی کار برای ده‌ها دکل که روی هر دکل ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر فعالیت می‌کنند.
زنگنه با بیان اینکه تحریم و بانیان آن رفتنی و ایران و ملت ایران ماندنی هستند، تصریح کرد: ما به‌طور حتم باید برای ظرفیت‌سازی کار کنیم. یک کشور زمانی در بازار نفت قدرت دارد که ظرفیت تولیدش بالا باشد.
وی با تأکید بر اینکه ظرفیت تولید، قدرت ملی یک کشور در بخش نفت است و اگر بخواهیم حرفی هم داشته باشیم با ظرفیت تولیدمان است نه با مخازنمان، تصریح کرد: ممکن است در مقطعی نتوانیم تولید داشته باشیم، اما این مدت کوتاه خواهد بود و دائمی نیست، ملت ما شرایط بدتر از این را هم گذرانده، بنابراین نخستین کار این است که ما در شرایط تحریم ظرفیت تولیدمان را بالا ببریم.
زنگنه با بیان اینکه اگر روزی تحریم برداشته شد ما تازه تعمیرچاه‌ها را آغاز کنیم، دو تا سه سال طول می‌کشد و همه سهم ما در این سال‌ها از دست می رود، یادآوری کرد: پس از لغو تحریم گذشته ما ظرف مدت کوتاهی (حداکثر سه ماه) به حداکثر تولید رسیدیم و توانستیم به بازر نفت برگردیم.
وزیر نفت گفت: اعتقاد دارم که ایران باید یک تا دو میلیون بشکه ظرفیت مازاد برای شرایط ویژه غیر از آنکه همیشه تولید می‌کند داشته باشد. ظرفیت با تولید فرق دارد.
زنگنه اجرای قراردادهای نگهداشت و افزایش تولید را فرصتی برای کار و اشتغال پیمانکاران ایرانی دانست و با بیان اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد خرید کالا و تجهیزات در این طرح از سازندگان داخلی تامین می‌شود که به معنی اشتغال است، تصریح کرد: در مدت تحریم و در شرایطی که شرکت‌های خارجی کاهش کارگر می‌دهند، اخراج می کنند و تعطیل می کنند ما یک دکل و یا یک فرد را بیکار نکردیم. این توجه به اشتغال و صنعتگران محلی است.
وی به موضوع مسئولیت اجتماعی در این طرح‌ها اشاره کرد و گفت: این کار ازسوی مدیریت طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز در شرکت‌ها اجرا می‌شود.
خارجی نامحرم است، می‌خواهد برادر ما باشد
وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه از مشارکت، همکاری و سرمایه‌گذاری هر کشور و شرکت خارجی به غیر از رژیم صهیونیستی در ایران برای توسعه صنعت نفت به‌ویژه برای بخش فناوری و افزایش ضریب بازیافت استقبال می کنم، تاکید کرد: اما هرگز منتظر خارجی‌ها نمی شویم که به قولی اگر آنها نیامدند ما رو به قبله دراز بکشیم.
وی ادامه داد: شرکت خارجی در هر صورت خارجی است. درست است که شرکت‌های خارجی‌ با هم فرق دارند و بعضی بهتر و بعضی‌ها بدتر هستند، اما خارجی خارجی است، بیگانه بیگانه است. هرکسی دنبال منافع خودش است و ما هم دنبال منافع خودمان هستیم، ما می‌خواهیم با آنها همکاری کنیم اما حدود را باید رعایت کنیم. نمی‌شود یک خارجی داشته باشیم که بگوییم هیچ حریمی با آن نداریم.
زنگنه گفت: خارجی نامحرم است. برادر ما هم باشد،  نامحرم است. می‌تواند این خارجی اهل کتاب باشد یا نه. می‌تواند هر کسی باشد. نامحرم است، ما با این شرط نامحرمی با خارجی و برای منابع خودمان روابط برقرار می‌کنیم. او هم برای منافع خودش آمده و ما هم برای منافع خودمان.
وی با بیان اینکه ما نشان می‌دهیم که داریم کارمان را بدون حضور خارجی‌ها انجام می‌دهیم، تصریح کرد: اگر آنها نیایند اینطور نیست که ما بمیریم، اگر آنها آمدند ضریب بازیافت و توسعه فناوری ما تسریع می‌شود اما اگر نیامدند اینطور نیست که متوقف شویم. هیچ چیز به یاری خدا ما را متوقف نمی‌کند و ما از هر روشی برای توسعه کشور استفاده می‌کنیم.
وزیر نفت همچنین به میدان‌های مشترک اشاره کرد و گفت: امروز لازم است به ملت‌مان که بعضی وقت‌ها برای مقدار برداشت ما از میدان‌های مشترک نگران هستند عنوان کنم که هم‌اکنون ظرفیت تولید ما در همه میدان‌های مشترک نفت و گاز بزرگ جلوتر از همسایگانمان است.
زنگنه افزود: در دسته نخست قراردادهای EPC و EPD که امضا و نافذ شد، به دلیل تغییرهای پیش آمده در فضای کسب و کار که خارج از اراده و پیش بینی کارفرما و پیمانکار بود و بر پروژه‌ها تحمیل شد، با مشکلاتی روبه‌رو شدیم، اکنون سعی کردیم با تجربه‌ به دست آمده در تنظیم متن قراردادهای جدید این مشکلات را برطرف کنیم.
وی تاکید: البته لازم است زمانبندی آن قراردادها را روزآمد و مشکلاتی که در اختیار ماست را حل کنیم تا آن قراردادها هم ان‌شاءالله پیشرفت کنند، روند قراردادهایی که در دل مردم امید بسیاری ایجاد کرده است.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;