وزارت نیرو اعتقادی به استخدام نیروهای جدید ندارد!

وزارت نیرو در ماه‌های آینده آزمون استخدامی سراسری داخلی برای استخدام رسمی جهت تبدیل وضعیت کارکنان و کارمندان شرکتی و غیررسمی خود که در شرکت‌های توزیع نیروی برق مشغول می‌باشند برگزار خواهد کرد. طرحی که به نظر می‌رسد جایگزین آزمون استخدامی سراسری وزارت نیرو شده است. وزارت نیرو در دو سال گذشته کمترین میزان استخدام جدید از طریق آزمون‌های استخدامی را داشته است و در مقابل بیشترین میزان تبدیل وضعیت را در دستور کار دارد.
به گزارش تاسیسات نیوز،  وزارت نیرو که از دو سال قبل‌تر هیچ آزمون سراسری استخدامی جدیدی برای جذب نیرو‌های مورد نیاز در شرکت‌های غیردولتی وابسته به وزارت نیرو مثل شرکت‌های توزیع نیروی برق، نیروگاهها، آب و فاضلاب‌ها و… برگزار نکرده است در جدیدترین اقدام، قرار است چند هزار نفر از نیرو‌های فعلی این بخش‌ها را از طریق برگزاری آزمون داخلی تبدیل وضعیت نماید.
این طرح که به نظر می‌رسد جایگزین آزمون استخدامی سراسری وزارت نیرو شده قرار است چند هزار نفر را در فقط در بخش صنعت برق به استخدام رسمی دولت دربیاورد.
در این آزمون‌ها فقط افرادی می‌توانند شرکت کنند که حداقل پنج سال (۱۸۲۵ روز) سابقه کار مورد تایید در شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد با شرکت محل خدمت، منوط به پرداخت حق بیمه و وجود مستندات مربوط به قرارداد با شرکت پیمانکار را داشته باشند. شرکت در آزمون عمومی و کسب حداقل ۵۰ درصد امتیاز آزمون و سپس حضور در مصاحبه تخصصی و کسب حداقل ۷۰ درصد امتیاز، ملاک انتخاب نفرات برگزیده خواهد بود. براساس آیین‌نامه ابلاغی وزارت نیرو امتیاز آزمون عمومی برای ایثارگران با ضریب ۱.۲۵ محاسبه خواهد شد. همچنین امتیاز آزمون عمومی معلولان، همکاران حادثه دیده در حین ماموریت یا حوادث ناشی از کار و فداکاران صنعت با ضریب ۱.۲ و زنان سرپرست خانوار با ضریب ۱.۱۵ اعمال خواهد شد.
مادرتخصصی برق حرارتی که متولی نیروگاه‌های کشور است اعلام کرد که تعداد ۹۲۲ نفر از نیرو‌های شاغل در نیروگاه‌های تحت مدیریتش را از طریق آزمون داخلی ۱۰ مهرماه تبدیل وضعیت می‌کند.
شرکت توانیر نیز درنظر دارد تعداد زیادی از کارکنان غیررسمی خود در شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشور را که بالای ۵ سال سابقه دارند را از طریق آزمون داخلی تبدیل وضعیت نماید و به استخدامی رسمی دربیاورد. به تمام شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور دستور داده شد لیست افراد مشمول را ارسال نمایند. لیست‌هایی که منشاء انتقادات زیادی در شرکت‌های توزیع شده است و خیلی از کارکنان به نحوه تنطیم لیست‌ها و قرار دادن افرادی که محق قرار گرفتن در لیست نیستند اعتراض دارند. تاریخ برگزاری آزمون توانیر هنوز مشخص نشده است.
سازمان اداری استخدامی کشور بر اساس آنچه که تورم بیش از حد نیروی انسانی در وزارت نیرو اعلام کرده است اجازه استخدام در بخش شرکت‌های دولتی وزارت نیرو (مثل برق منطقه ای‌ها، مدیریت شبکه برق، ساتبا، ستاد وزارت نیرو و…) را نداده است. قرار بود برای استخدامی بخش برق در شرکت‌های دولتی وزارت نیرو، سال گذشته آزمون جداگانه‌ای در زمستان پارسال برگزار گردد که لغو شد.
نیازسنجی استخدام بیش از ۱۰۰۰ نفر جدید در شرکت‌های دولتی وزارت نیرو در بخش برق نظیر برق منطقه‌ای ها، حوزه ستادی وزارت نیرو، مادرتخصصی‌های توانیر و برق حرارتی، مدیریت شبکه برق ایران و… انجام شده بود که مجوز استخدامی آن‌ها صادر نشد.
علاوه بر این، وزارت نیرو برای شرکت‌های غیردولتی وابسته خود در بخش برق قرار بود در نیمه اول سال ۹۹ آزمون استخدامی جداگانه‌ای برگزار نماید که آنهم به دلیل شرایط کرونا منتفی شده است و با برگزاری آزمون‌های داخلی برای تبدیل وضعیت، عملا امیدی به برگزاری آن در امسال نیست گرچه مسئولان مربوطه هنوز ادعا می کنند احتمال برگزاری آزمون وجود دارد!
وزارت نیرو قبلا هر ساله برای بخش‌های مختلف آب و برق شرکت‌های تابعه و وابسته خود آزمون استخدامی برگزار می‌کرد که آخرین بار، ۲۶ مهرماه ۹۷ برای شرکت‌های غیردولتی وابسته به وزارت نیرو (نظیر شرکت‌های توزیع نیروی برق، شرکت‌های آب و فاضلاب و نیروگاه‌های برق) آزمون برگزار نمود. در آن آزمون، تعداد ۱۵۱۷ شغل و ظرفیت استخدامی وجود داشت.
عدم برگزاری آزمون استخدامی در هر دو بخش شرکت‌های برقی دولتی و غیردولتی وزارت نیرو در دو سال گذشته موجب شده تا خیلی از فارغ التحصیلان نسبت به این موضوع اعتراض کرده و اعلام کنند که وزارت نیرو نباید فرصت استخدام را از آن‌ها بگیرید. خیلی از آن‌ها شرط سنی استخدام را از دست خواهند داد و به دلیل تراکم خیلی زیاد متقاضیان، با رقابت سنگین تری در سال‌های آتی روبه رو خواهند شد.
متاسفانه به دلیل عدم توازن بین بیکاران برقی و فرصت‌های شغلی در حوزه برق، مهندسان برقی با نرخ بالای بیکاری روبه رو شده و با کمترین حقوق حاضر به کار هستند. برق که روزی سرآمد رشته‌های فنی مهندسی بود این روز‌ها به جایی رسیده است که فارغ التحصیلانش اگر از ایران نروند امیدی به پیدا کردن کاری در شان خود نخواهند داشت. حقوق مدیرعامل توانیر از یک کارگر ساده حتی در کشور‌های اطراف کمتر شده است چه رسد به کارکنان و کارمندان رده‌های پایین تر.
منبع برق نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;