ورود غیرحرفه ی ها به ساختمان سازی، چالش جامعه مهندسی

زنجان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان گفت: فعالیت افراد فاقد صلاحیت، یکی از مشکلات اصلی جامعه مهندسی است.
حسن مجتبی‌زاده شامگاه دیروز (۱۸ آذرماه) در جلسه هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان با عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه مهندسی، دخالت افراد فاقد صلاحیت در امور مهندسی است، در حالی که بر اساس قانون، دخالت افراد فاقد صلاحیت تخلف محسوب می‌شود و باید مورد پیگرد قضایی قرار گیرد اما متاسفانه نه تنها این امر صورت نمی‌گیرد، بلکه این افراد حمایت نیز می‌شوند.
وی تاکید کرد: باید امور تخصصی را به دست مهندسان سپرد تا شاهد معضلات ساخت و سازهای غیراصولی و تبعات آن در جامعه نباشیم. همچنین معتقدیم قانون نظام مهندسی ظرفیت‌هایی دارد که از آن به درستی استفاده نشده است. یکی از آن‌ها که در مقررات ملی ساختمان آمده، به اجرای همه ساختمان‌ها توسط مجریان صاحب صلاحیت مربوط است؛ اما مشاهده می‌کنیم در اجرای ساختمان‌ها، مهندسان کم‌ترین دخالت را دارند که این موضوع سبب گرانی و بی‌کیفیت شدن مسکن‌ها می‌شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان، امور رفاهی و بیمه مهندسان را از دیگر مشکلات این قشر عنوان کرد و افزود: انتظار جامعه مهندسی این است که در کنار پیگیری قانون بیمه کارگری در مجلس شورای اسلامی، به مهندسان نیز توجه شود؛ چراکه بخشی از درآمد پروانه ساختمانی به بیمه تامین‌اجتماعی اختصاص می‌یابد و می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.
این مسئول بر ضرورت توجه به کارت مهارت کارگران و استاندارد مصالح ساختمانی در صنعت ساخت و ساز تاکید کرد و افزود: اخیرا طرحی با موضوع ممنوعیت صدور و تمدید پروانه اشتغال به کار شاغلان و بازنشستگان اعلام شده که تصویب آن، این صنعت را از تجربه فعالان این عرصه دور می‌کند و آن‌ها را از حق مکسوبه خود باز می‌دارد.
نایب‌رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان نیز در ادامه این جلسه تصریح کرد: در نظام مهندسی دوره مسئولیت مهندسی مشخص نیست، در حالی که باید تا پایان عمر ساختمان مسئولیت مهندسان در نظر گرفته شود ولی مهندسان تا پایان دوره ساخت حضور دارند و این مشکلاتی را برای آینده ایجاد می‌کند. البته در مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان به این موضع اشاره شده و می‌توان از این ظرفیت برای اشتغالزایی اعضای این سازمان از فرآیند ساخت و ساز تا بازدیدهای دوره‌ای و نگه‌داری ساختمان استفاده کرد.
زهره ترابی با تاکید بر اینکه مصالح ساختمانی باید استاندارد مرکز تحقیقات مسکن را داشته باشد، یادآور شد: کاربرد مصالح ساختمانی متناسب با نوع و شرایط محیطی هر ساختمان متفاوت است و معیارهای سازمان استاندارد با مرکز تحقیقات ساختمان فرق می‌کند، از این‌رو کارخانه‌های تولید مصالح باید این موضوع را در نظر بگیرند و مرکزی وجود داشته باشد که استاندارد مصالح را با توجه به نوع بنا کنترل کند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر، استاندارد آسانسورها نیز توسط افرادی تایید می‌شود که در مرحله نهایی پروژه حاضر می‌شوند و در فرآیند پی‌کنی، اجرای بدنه و سایر مراحل ساخت حضور ندارند و به دلیل اینکه نمی‌توانند تغییری در ساختمان ایجاد کنند، ایرادهای معماری، سازه‌ای و تاسیساتی را نادیده می‌گیرند.
این مسئول به موضوع ساختمان‌های سبز نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر اغلب کشورها به سمت احداث ساختمان‌های سبز حرکت می‌کنند و با توجه به معیارهای بین‌المللی در سال ۲۰۳۰، ساختمان‌هایی که این شاخص‌ها را نداشته باشند، از بین می‌روند و سازمان نظام مهندسی ساختمان باید به سمتی حرکت کند که شناسنامه سبز برای ساختمان‌ها صادر کند.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;