وابستگی ۳۵ درصدی قاره سبز به گاز روسیه

بررسی ها نشان می دهد غول گازی روسیه برای صادرات ۲۰۰ میلیاردمترمکعبی گاز به اروپا و ترکیه برنامه ریزی کرده تا بتواند ۳۵ درصد بازار گازی این قاره را در دست گیرد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، مؤسسه پلاتس طی گزارشی به بررسی شرایط حضور و فعالیت روسیه در بازار گازی اروپا می‌پردازند؛ طبق بررسی‌های انجام شده شرکت گازپروم روسیه برای صادرات حدود ۲۰۰ میلیارد متر مکعب گاز در سال به اروپا و ترکیه برای دهه آتی برنامه‌ریزی کرده است و قصد دارد تا حدود ۳۵ درصد از سهم بازار اروپا را در اختیار داشته باشد.
مجموع میزان عرضه این شرکت به خارج (Far Abroad) – یعنی اورپا و ترکیه منهای کشورهای شوروی سابق – در سال گذشته میلادی ۱۹۹.۳ میلیارد متر مکعب با کاهش کمی نسبت به ۲۰۱۸ میلادی ارزیابی شد.گازپروم در این باره توضیح می‌دهد که باوجود افزایش عرضه LNG به اروپا، این شرکت موقعیت پیشتاز خود را در بازار اروپا در سال ۲۰۱۹ میلادی با در اختیار داشتن ۳۶ درصد سهم بازار، با وجود تأکید سیاست انرژی اروپا در مورد متنوع سازی واردات گاز، حفظ کرده است.
طبق بررسی مؤسسه پلاتس، ۲۱ درصد از سهم بازار اروپا به LNG اختصاص دارد. گازپروم در بخش دیگری از عملکرد خود در بازار گاری اروپا توضیح می‌دهد که پروژه‌های جهانی LNG در ۲۰۲۰ میلادی ممکن است تحت تأثیر شرایط نامطلوب اقتصادی قرار بگیرند. با در نظر گرفتن کمترین سطح قیمت‌های LNG در طی ۱۰ سال گذشته در زمستان، این قیمت‌ها برای محموله‌های وارداتی از ساحل آتلانتیک حتی هزینه‌های حاشیه‌ای کوتاه مدت را نیز پوشش نمی‌دهند. انتظار می‌رود در ۲۰۲۰ میلادی میزان ظرفیت بهینه نشده تولید LNG افزایش یابد.
انعطاف تزارها در قیمت گذاری گاز
در سال گذشته قیمت‌های گازپروم مقاومت داشته و بالاتر از قیمت‌های مراکز اصلی اروپایی قرار داشته است. متوسط قیمت تحقق‌یافته این شرکت در ۲۰۱۹ میلادی با ۱۷ درصد کاهش نسبت به ۲۰۱۸، به میزان ۲۰۳ دلار در هزار متر مکعب بوده است. در مقابل، قیمت‌های روز اروپا با کاهش سالانه ۴۴ درصد، به متوسط ۱۵۶ دلار در هزار متر مکعب رسیدند. با این حال به بیان گازپروم، یک اجماع نظر قوی بر دوره پایین باقی ماندن سطح قیمت‌ها تا ۲ سال آتی وجود داشت؛ اما هزینه‌های سر به سر کم، منجر به مزیت نسبی قوی گازپروم در صادرات تک محموله‌ایLNG شد. گازپروم هنوز قیمت فروش پیش بینی شده ۲۰۰ دلار در هزار متر مکعب را در برنامه تجاری ۲۰۲۰ میلادی خود دارد؛ اما با شروع فوریه ۲۰۲۰ میلادی (بهمن – اسفند ۹۸)، محاسبات داخلی‌اش را به ۱۷۵ الی ۱۸۵ دلار در هزار متر مکعب تغییر داده است. مکانیزم قیمت‌گذاری به کاربرده شده در قراردادهای صادرات این شرکت قابلیت دارد تا به سادگی با تغییرات بازار اروپا منطبق شود.
تأخیر در بهره برداری از نورداستریم۲ به دلیل تحریم
همچنین گازپروم به افزایش ظرفیت اضافی صادرات خود از طریق خط لوله، به عنوان عوامل مهم در مقاومت شرکت در برابر آشفتگی بازار اشاره کرد؛ در حالی که ظرفیت صادراتش به اروپا و ترکیه در ۲۵۰ میلیارد متر مکعب در سال بسته می‌شود، خط لوله‌های نورداستریم ۲ و ترک استریم با ظرفیت کامل اجرایی می‌شوند. انتظار می‌رود نورداستریم۲ با ظرفیت ۵۵ میلیارد متر مکعب در سال، تا آخر ۲۰۲۰ در پی تأخیرات ناشی از تحمیل تحریم‌های اروپا علیه پروژه، مورد بهره‌برداری باشد. همچنین ترک استریم با ظرفیت ۳۱.۵ میلیارد متر مکعب در سال، که از ابتدای ژانویه صادرات تجاری را آغاز کرده است، انتظار می‌رود که تا اکتبر ۲۰۲۲ میلادی به ظرفیت کامل خود برسد. این خط لوله هم اکنون گاز را به ترکیه، بلغارستان و مقدونیه شمالی می‌رساند و انتظار می‌رود که تا دسامبر سال جاری میلادی (دی- بهمن ۹۹) به سیبری و مجارستان نیز گاز منتقل کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;