هوشمندترین ساختمان عربستان سعودی + عکس

به گزارش تاسیسات نیوز، KAPSARC، اولین پروژه شرکت معماری زاها حدید است که موفق به اخذ جایزه LEED Platinum (یک استاندارد برتر ساختمان سبز) شده است. این شرکت در واقع به دلیل پایداری معروف نیست اما در اینجا گام های مهمی برای کاهش مصرف انرژی برداشته است.

 

 

 

 

با افزایش چشم انداز بیابانی ریاض، پروژه غیر معمول KAPSARC شرکت معماری زاها حدید (مرکز تحقیقات و مطالعات نفت ملک عبدالله) یک موسسه غیرانتفاعی است که روی کاربردهای کارامدتر انرژی تحقیقات انجام می دهد. ساختمان با بهره گیری از برق خورشیدی، بازیافت آب و سیستم های سرمایش منفعل مصرف انرژی خود را به حداقل رسانده است.

 

 

 

 

این ساختمان با مساحتی بالغ بر 70000 متر مربع دارای 5 ساختمان می باشد: مرکز دانش انرژی، مرکز کامپیوتر انرژی، مرکز کنفرانس، کتابخانه تحقیقات و در نهایت مصلی نماز.

 

 

 

 

 

شکل این پروژه با نمای سفید روشن منعکس کننده نور خورشید و سازه لانه زنبوری شش ضلعی و هرمی مشخصاً با شرایط سخت بیابانی اطراف آن مطابقت دارد. چیدمان این طرح به گونه ای است که سخت ترین پرتوها را مسدود می کند و در عین حال به بادهای شمال و غرب باز است.

 

 

 

 

ساختمان ها حول یک حیاط مرکزی بزرگ به هم متصل و چیده می شوند. علیرغم چیدمان و سایه اندازی دقیق، سرسراهای زیرزمینی هم برای گرم ترین ماه های سال در نظر گرفته شده است.

 

 

 

 

بادهای غالب توسط «بادگیرها» که در وجوه جنوبی هر حیاط به بام اضافه شده اند، سرمایش را انجام می دهند. آب آشامیدنی در محل بازیابی و دوباره استفاده می شود و 100 درصد آب آبیاری از منابع غیرشرب به دست می آید. یک ردیف برق خورشیدی در بام مرکز کنفرانس در نمای جنوب نصب می شود که ظرفیت آن 5000 مگاوات ساعت در سال است.

 

 

 

 

تقریباً کل چوب مورد استفاده در سازه از سوی انجمن نظارت بر جنگل ها (FSC) پایدار تشخیص داده شده است، 40 درصد مصالح ساختمانی هم از مسافت 500 مایلی تامین شده است. مقدار زیاد پسماند از لندفیل منحرف شده و 30 درصد مصالح مورد استفاده شامل مواد بازیافتی بود.

 

 

 

 

این ساختمان از سوی برنامه جوایز ساختمان هوشمند هانی ول که بر اساس پایداری زیست محیطی، ایمنی و بازدهی جایزه اعطا می کند، هوشمندترین ساختمان عربستان سعودی نام گرفته است.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;