هنر تالیف در حوزه مهندسی به ساده کردن مفاهیم پیچیده است

 هنر تالیف در حوزه مهندسی به ساده کردن مفاهیم پیچیده است

  هنر تالیف در حوزه فنی و مهندسی، به ساده کردن مفاهیم پیچیده است. هر چه به سمت تشریح ساده مطالب حرکت کنیم، به تالیف واقعی نزدیک‌تر می‌شویم.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، دومین نشست از سلسله ‌نشست‌های انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با عنوان «تجربه‌های موفق نشر» در عصر ششمین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با حضور محمد‌رضا حاتمی، مدیرمسوول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، دکتر مسعود نیکوکار، مدیر انتشارات گسترش علوم پایه و مهندس عین‌اله جعفرنژادقلی، مدیر انتشارت علوم رایانه، در ستاد انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست که با محوریت موضوع «فنی و مهندسی» برگزار شد، مدیرمسوول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، گفت: مجموعه نشست‌های «تجربه‌‌های موفق نشر» به همت کارگروه آموزش و توسعه انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی تدارک دیده شده است. آیین تجلیل از برترین ناشران و نویسندگان حوزه دانشگاهی نیز پنجشنبه (18 اردیبهشت‌ماه) از ساعت 10 و 30 دقیقه در سرای اهل قلم بخش کودک و نوجوان برگزار می‌شود.

 

در ادامه این نشست، دو ناشر و مولف برتر حوزه دانشگاهی به تشریح سال‌ها فعالیت خود پرداختند. نیکوکار، در این نشست درباره شناسایی مرز‌های تالیف آثار حوزه فنی و مهندسی اظهار کرد: بیشتر آثار این حوزه به‌ویژه در مقطع کارشناسی با توجه به ماهیت مباحث فنی و مهندسی، جدید نیست. بنابراین شیوه ارایه و نگارش نویسنده در تعریف تالیفی بودن یک اثر حوزه فنی و مهندسی تاثیر‌گذار است.

 

هنر تالیف در حوزه مهندسی به ساده کردن مفاهیم پیچیده است

جعفرنژادقمی، نیز با تاکید بر عنصر خلاقیت در تالیف آثار حوزه مهندسی گفت: هنر تالیف در حوزه فنی و مهندسی، به ساده کردن مفاهیم پیچیده وابسته است به طوری که هر چه به سمت تشریح ساده مطالب حرکت کنیم به تالیف واقعی نزدیک‌تر می‌شویم. برخی افراد معتقدند بسیاری از آثار در حوزه فنی و مهندسی، آثاری استوار بر گردآوری‌اند؛ باید از این افراد پرسید که آیا می‌توان کتابی 500 صفحه‌ای نوشت که همه مطالب آن زاییده ذهن نویسنده باشد؟ بی شک پاسخ این پرسش منفی است.

 

مدیر انتشارت علوم رایانه، ادامه داد: ارایه منابع بیشتر از سوی نویسنده، اثر را بیشتر به معنای تالیفی بودن نزدیک می‌کند.

 

قیمت‌گذاری آثار فنی و مهندسی با حداقل سود است

حاتمی، مدیرمسوول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی درباره قیمت‌‌گذای آثار دانشگاهی گفت: قیمت‌گذاری با حداقل سود صورت می‌گیرد. باید در نظر داشت با این حداقل سود، ناشران براساس حس فرهنگی که در عمق جانشان وجود دارد به فعالعیت ادامه می‌دهند.

 

وی درباره مکان برپایی نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: به‌طور مسلم فضای فعلی برای برپایی نمایشگاه کتاب مناسب نیست. ریاست جمهوری، وزارتخانه‌های ارشاد، مسکن و  شهر سازی و همه ارگان‌های مرتبط باید برای ساخت یک مکان مناسب برای برپایی چنین نمایشگاهی با یکدیگر  همکاری کنند. فضا و مکان فعلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شان ملت ایران نیست.

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;